25.4.2021 Ajoneuvot Airbag-järjestelmä tallensi MotoGP-kaatumisen datan: seitsemän yli 20G:n iskua 5,2 sekunnissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä MotoGP-kuljettajien airbag-nahkapuvussa on järjestelmä, joka tallentaa tiedot kuskiin kohdistuvista G-voimista kaatumistilanteessa. Sen mukaan Jorge Martinin kaatuminen viikko sitten Portimaon GP:ssä on yksi MotoGP-historian pahimmista. Pramac Racingin espanjalainen Ducati-kuljettaja Jorge Martin kaatui pahasti Portimaon GP:n vapaissa harjoituksissa. Radan oikealle taittuvaan seitsemänteen mutkaan tullessa vauhtia on nelos-viitosvaihteella reilusti yli kaksisataa kilometriä tunnissa.Kaatumisessa ei ole kysymys pelkästä ensimmäisestä iskusta kuljettajan iskeytyessä maahan, vaan suuren nopeuden takia kuljettaja pyörii ja iskeytyy radan asfalttiin ja turva-alueen soraan useita kertoja ennen pysähtymistään. Martin kävi onnettomuutta seuraavien päivien jälkeen kolmessa leikkauksessa, joissa korjattiin luunmurtumia saaneita käsiä sekä nilkkaa. Ja sitten hyvät uutiset: Jorge Martinin odotetaan palaavan tositoimiin jo kuusi viikkoa onnettomuuden jälkeen.Jos tämä toteutuu ja Martin nähdään jälleen Pramac-Ducatin sarvissa Mugellon osakilpailussa toukokuun lopulla, jää hänellä siinä tapauksessa loukkaantumisen takia väliin vain kaksi MM-osakilpailua: Jerez ja Le Mans.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAirbag-puku pakollinenNopea toipuminen näin pahasta onnettomuudesta on paitsi kuljettajien huippuunsa treenatun kropan, myös koko ajan kovaa vauhtia kehittyvien turvavarusteiden ansiota. MotoGP-luokassa kuljettajan nahkapuvussa on sääntöjen mukaan oltava pakollisena onnettomuustilanteessa laukeava airbag-järjestelmä, joka vaimentaa kuljettajaan kohdistuvia iskuja.Jorge Martin käyttää Alpinestarsin valmistamaa ajopukua, ja ajopukuvalmistaja on nyt julkaissut airbag-järjestelmänsä keräämää dataa onnettomuudesta.Martinin airbag-järjestelmän laukeamisen jälkeen kului kokonaiset 5,2 sekuntia, ennen kuin kuljettaja lopulta pysähtyi radan turva-alueen soralle. Vertailun vuoksi Honda-kuljettaja Marc Marquezin yhdeksän kuukauden sairauslomaan johtaneessa onnettomuudessa viime keväänä vastaava aika oli vain 3,5 sekuntia. Martin ehti 5,2 sekunnin pyörimisen aikana saada seitsemän erillistä yli 20G:n voimalla tullutta iskua vartaloonsa.Juuri iskujen suuri määrä tekee sen, että onnettomuutta pidetään yhtenä MotoGP-historian pahimmista. Kovin isku oli voimakkuudeltaan yli 26 G:n suuruinen. Alpinestarsin airbag-pukujen käyttäjille mitattu korkein lukema on 29,9 G:tä, joka mitattiin Loris Bazille Sepangin testeissä keväällä 2016. Seuraavaksi kovin lukema on Marc Marquezin highsider Malesien GP:n aika-ajoissa vuodelta 2019, jolloin järjestelmään taltioitui 26,27 G:n lukema.Martinin odotettu paluu toukokuun lopulla kertoo MotoGP-kuljettajien huippukunnosta ja pelottomuudesta, mutta on selvää että ilman airbag-järjestelmää paluuseen menisi huomattavasti pidempi aika. Tai paluuta ei tulisi lainkaan.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: MotoGP Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa