1.9.2016 Ajoneuvot Maakaasua tankissa? Volkswagen haluaa vaihtaa kaasusäiliösi rähjähdysriskin varalta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen laajentaa varotoimenpiteenä maakaasua käyttävien autojensa takaisinkutsukampanjaa, koska kaikissa EU-maissa ei suoriteta säännöllisiä maakaasusäiliöiden tarkastuksia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Autovalmistaja Volkswagen kutsuu osan merkin maakaasuautoista ylimääräiselle huoltokäynnille. Merkin omissa tutkimuksissa on havaittu, että tiettyjä vuosimalleja edustavien maakaasuautojen pohjan alla sijaitsevat CNG-säiliöt ovat alttiita ulkoisille tekijöille, kuten korroosiolle, mikä saattaa heikentää maakaasua sisältävien säiliöiden lujuutta. Säiliöiden tarkistaminen säännöllisesti huolto-ohjelman mukaisesti on hyvin tärkeää, jotta mahdolliset korroosiovauriot pystytään havaitsemaan. Mikäli säiliöitä ei tarkasteta säännöllisesti, korroosiovauriot voivat jäädä huomaamatta. Tämä puolestaan voi aiheuttaa räjähdysriskin. Maakaasua noin 300:ssa Takaisinkutsukampanjaan kuuluvien maakaasuautojen säiliöt tarkastetaan ja vaihdetaan uudemmalla maalaustekniikalla päällystettyihin säiliöihin. Takaisinkutsukampanja koskee vuosimallien 2006–2010 Volkswagen Caddy ja Touran EcoFuel sekä vuosimallien 2009–2010 Passat EcoFuel -maakaasumalleja. Näitä autoja on Suomessa yhteensä noin 300 kappaletta. Suomessa maakaasusäiliöt tarkastetaan normaalin huolto-ohjelman mukaisesti, ja osa näistä autoista on jo tarkastettu aikaisempien huolto- ja takaisinkutsukampanjoiden yhteydessä. Suomessa aikaisempi takaisinkutsu koski mallivuosien 2006–2009 Volkswagen Touran EcoFuel -maakaasuautoja. Kutsu tulee kirjepostina Takaisinkutsu hoidetaan normaalilla menettelyllä ja asiakkaille lähetetään takaisinkutsukirje, jossa pyydetään varaamaan huoltoaika. Asiakkaille maakaasusäiliöiden tarkastus ja säiliöiden vaihto on veloitukseton, Volkswagen kertoo. Maakaasusäiliöiden tarkastus ja vaihto voidaan valmistajan tiedotteen mukaan tehdä vain valtuutetussa Volkswagen-merkkihuollossa ja työn kesto on arviolta 4–5 tuntia. Vuosimallien 2006–2009 Volkswagen Touran EcoFuel -maakaasuautojen käyttäjiä pyydetään varotoimenpiteenä ajamaan pelkästään bensiinikäytöllä, kunnes säiliöt on tarkastettu ja vaihdettu. Volkswagen Passat ja Caddy EcoFuel -malleissa säiliöiden suojaus ja sijainti on erilainen, joten näissä malleissa ei ole samanlaista riskiä. Mikäli auton maakaasulaitteistoa ei kuitenkaan ole tarkastettu ja huollettu joulukuun 2014 jälkeen, on varmuuden vuoksi ajettava pelkästään bensiinikäytöllä, kunnes säiliöt on vaihdettu. Säiliöt voi myös erikseen käydä tarkastuttamassa valtuutetussa Volkswagen-merkkihuollossa. Lähde: Volkswagen Kuva: Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Lentokoneet Finnairilla on taas joulupukkitarroja koneissaan - Qantas kuitenkin tohti haastaa pukin virallisen lentoyhtiön joulutarrakisaan 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja