25.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: ja taas kerran avautumista aktiivisista turvallisuusvarusteista Teksti Eetu Kokkonen Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Osa aktiivisista turvallisuusvarusteista koetaan autonvalmistajienkin taholta niin hyödyllisiksi, että ne kytketään pois päältä ennen koeajoa. Anteeksi jo valmiiksi. Ajatuksia Autoista -kolumnisarjassamme on ehditty motkottaa aktiivisten turvallisuusjärjestelmien huonoista puolista pariinkin otteeseen eri näkökulmista. No, nyt valittamisen sijaan ehkä on aika jo hieman naureskella nykyiselle tilanteelle.Erilaiset aktiiviset turvallisuusjärjestelmät eittämättä lisäävät turvallisuutta liikenteessä. Esimerkiksi aktiiviset ohjausavustimet kykenevät aivan oikeasti parhaimmillaan ohjaamaan auton tien sivuun, mikäli kuljettaja esimerkiksi menettää tajuntansa. Olen itse kokenut Mercedes-Benz C-sarjan All Terrainissa, kun auto ehtii reagoimaan pimeässä kelissä ja vesisateessa tielle hyppäävään hirveen nopeammin kuin minä kuljettajana. Olisin ehtinyt jarruttamaan tuossa tilanteessa itsekin, mutta auton terävyys tilanteessa teki vaikutuksen.Totuus on kuitenkin se, että jotkin avustimista tuntuvat enemmän ärsyttävän kuin auttavan. Ainakin joissain tilanteissa. Etenkin nopeusrajoitusavustin ja aktiivinen ohjausavustin kuuluvat monen auton kohdalla heti käynnistyksen jälkeen tapahtuvaan poiskytkentärituaaliin. Samaan hengenvetoon todetaan, että nämä järjestelmät ovat parantuneet aivan muutamassa vuodessa huomattavasti, ja osassa autoista ne toimivat niin huomaamattomasti, ettei poiskytkemiselle ole tarvetta. Ei kuitenkaan vielä läheskään kaikkien automallien kohdalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy”Kytkettiin kaikki pois”Jotain tilanteesta kertonee se, että olimme eräänä päivänä kollegani Aake Kinnusen kanssa ulkomailla eri automallien ensikoeajokeikoilla. Mallit olivat myös eri valmistajien tuotteita. Jotain yhteistä järjestelyissä kuitenkin oli: molempien koeajoautoista oli ennen autoon nousemista kytketty järjestävän tahon toimesta ”ylimääräiset” aktiiviset turvallisuusvarusteet pois käytöstä. Toisen kohdalla kaikessa hiljaisuudessa, toisessa tapauksessa taas vielä mainittiin erikseen, että järjestelmät on kytketty valmiiksi pois, kun ei niitä kukaan kuitenkaan kaipaa.Tämä toki voi olla myös huonosti toimivien järjestelmien peittelyä, ja noiden järjestelmien toiminta testataankin aina Moottorin kattavammissa kotimaan koeajoissa – kun autot saadaan kotimaisiin olosuhteisiin. Kummankin valmistajan aiemmissa tuotteissa nuo järjestelmät ovat kuitenkin kuuluneet parhaiten toimivaan päähän, joten todennäköisemmin on kyse kuitenkin siitä karusta faktasta, että autonvalmistajatkin pitävät noita järjestelmiä ärsyttävinä turhakkeina.On vaikea nähdä, että aktiivisissa turvallisuusvarusteissa kehitys kuitenkaan kulkisi enää toiseen suuntaan. Yhteiskunnissa liikenneturvallisuus on ymmärrettävästi prioriteettinä korkeammalla kuin kuljettajien ärsyyntymisen taso. Nämä ovat siis asioita, joiden kanssa on elettävä, ja potkittava autonvalmistajia kehittämään järjestelmistään yhä huomaamattomampia ja parempia. Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Ajatuksia autoista Merkkikerhot ovat jäsentensä ilmentymiä – Ajatuksia autoista 6.7.2025 Ajatuksia autoista Vain joka kuudes kiinalaismerkki selviää 2030 asti, ja kuluttajat ovat tienneet sen alitajuisesti – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 22.6.2025 Ajatuksia autoista Kun uusi BMW M5 kohtasi isoisoisänsä – Ajatuksia autoista 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Ajatuksia autoista Alaikäiset kuskit eivät ole sen huonompia kuin 18-vuotiaatkaan, joten ikäpoikkeusluvasta tulee pitää kiinni – Ajatuksia autoista 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista 1.6.2025 Ajatuksia autoista Mistä saadaan tulevia klassikoita? – Ajatuksia autoista 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen