2.8.2022 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Kia EV6 GT suljettujen porttien takana Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia EV6 GT -tehoversion kykyihin tutustuttiin länsinaapurissa suljetulla alueella. Valmistaja on kiinnittänyt huomiota muun muassa jäähdytykseen, jotta komeat teholukemat eivät jäisi yhteen vetoon. Palkitun Kia EV6:n mallisto laajenee tehoversiolla GT:n myötä. 430 kilowattia (585 hv) ja 740 newtonmetrin vääntö tarkoittavat, että jopa nelivetoiseen tavalliseen EV6:een verrattuna GT erottautuu. 0–100 km/h onnistuu 3,5 sekunnissa ja huippunopeus on 260 km/h. Suoritusarvot olisivat kunnioitettavat mille tahansa autolle, saati crossover-tyyliselle autolle, joka maksaa noin 15 000 vastaavaa perusversiota enemmän. Sähkö tarkoittaa sitä, että aiemmin miljonääriluokan suorituskykyä saa nyt reilulla 76 000 eurolla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYksityiskohtien kauttaKia EV6 GT:n akusto on sama 77,4-kilowattituntinen kuin muussa mallistossa, joten muhkeammat komponentit pudottavat mallin toimintamatkaa jonkin verran. Yhdistetty WLTP-toimintamatka on 424 kilometriä, eli useimmiten varauksesta ei tarvitse murehtia. Tilanne on toki toinen, jos autoa käyttää GT-nimikkeen mukaisesti gran turismona, ajaen pitkiä matkoja moottoritienopeuksilla, mutta tuolloin voinee yleensä hyödyntää ripeää pikalatausta.Kia itse ei pidä uutuuttaan erityisenä ratamallina, mutta selvästi radalla piipahtaminen muutaman kierroksen ajaksi on ollut mielessä. Auton keulassa jouset ovat 9 prosenttia pehmeämmät etuakselin paremman pidon vuoksi, takana vastaavasti 11 prosenttia jäykemmät. Myös taka-akselin kallistuksenvakaaja on jäykempi. Muutoksia on tehty myös tukivarsiin ja pyöränkulmiin. Maavaraa on maltilliset 5 mm vähemmän.Yksi merkittävimmistä tekijöistä auton käytökseen on säädettävä iskunvaimennus, jolla hallitaan lähes 2,2 tonnin massan lisäksi nyökkimisen kaltaisia liikkeitä. Sport-ajotilassa iskunvaimennus jäykistyy noin parikymmentä prosenttia ja GT-tilassa vielä parikymmentä prosenttia lisää.Mielenkiintoisia muutoksia on tehty myös voimalinjaan. Käytössä on takamoottorille kaksiportainen invertteri, jotta virtaa riittää kovassakin ajossa. Takamoottori on osin öljyjäähdytteinen ja se on varustettu sähköisesti ohjatulla tasauspyörästön lukolla.Kun vielä ajotiloista löytyy niin täyden rähinän GT-ajotila (johon oikaistaan ohjauspyörän neonvihreällä painikkeella) kuin nintendomaisella huijauskoodilla aktivoitava Drift-ajotila, on Kialla selvästi mietitty EV6 GT:n ajettavuutta tosissaan. Toisaalta kaasupolkimen profiili mahdollistaa hienovaraisen ajamisen hitaissa nopeuksissa jopa auton vihaisimmassa olotilassa.Massa muttei FelipeSuljetulla ratatyyppisellä alueella on mahdollista kokeilla tieliikennettä vapaammin. Suorituskyky onkin vakuuttavaa suorassa kiihdytyksessä. 100 km/h jälkeen kovin kiihtyvyys hiipuu hiukan, mutta vimmaa on silti enemmän kuin riittävästi 200 km/h nopeuksia lähestyttäessä. Auto ei myöskään osoittanut merkkejä vauhdin hiipumisesta, vaikka kiihdytyksiä tehtiin kohtuullisen ripeillä toistoilla.Syheröisemmässä mutka-ajossa Kia EV6 GT ei pääse pakoon massaansa, vaikka se hallitsee sen hienosti. Pelkkä matala painopiste ei ole yksin avain ratahupailuun, eikä se tee korkeaa koria matalammaksi. Auto ei kuitenkaan yllätä turhilla heilahduksilla tai muilla massan lieveilmiöillä. Ohjaus kirkastuu ajotilojen myötä ja on hyvää keskitasoa. Jarruissa on sopivasti tuntumaa ja luotettavaa pysäytysvoimaa, ja levyjarrujen yhdistäminen regeneraatioon on tehty sujuvasti.Kia on valinnut yksiosaiset sporttihenkiset penkit EV6 GT:hen ja ne toimivat hyvin, tarjoten ripauksen sivuttaistukea olematta kuppimaisen hankalat arkiajossa. Kiinteän niskatuen takia istuin kannattaa kuitenkin kokeilla omalla selällä.Driftaustilassa Kia EV6 GT suosii, vähemmän yllättävästi, taka-akselia, mutta auto käyttää myös etumoottoria. Voiman sopiva annostelu vaatii pientä harjoittelua ja ripeää vastaohjausta sekä riittävästi tilaa.Perusmalli riittää pitkällePolttomoottoritasoista ratariemua täytyy vielä odottaa sähköautojen parissa, mutta kyse on alaa yleisemmin kiusaavasta massan ja mutkien yhdistämisen haasteesta. Crossover-trendi ja usein tunnottomaksi säädetty ohjaus eivät tarjoa apua tässä suhteessa.Kia EV6 GT on valmistajaltaan ymmärrettävä laajennus mallistoon, sillä isompi akku, neliveto ja GT-Line muodostavat ison osan EV6:n myynnistä. Hintaero huomioiden GT:ssä on suorituskykyä tuntuvasti lisää, joten numeroihinsa nähden GT on hyvin hinnoiteltu. Valmistaja on myös pohtinut holistisesti sitä, että suorituskyky on käytössä enemmän kuin muutaman kiihdytyksen ajan.Hyvä ja tasapainoinen kokonaisuus ei kuitenkaan loista erityisen kirkkaana rataolosuhteissa, ja eihän kyseessä olekaan varsinainen ratamalli. Perusmalliston nelivetoinen Kia EV6 on jo erinomaisen riittävä arkiauto. GT:n parasta antia arkiajon kannalta ovat istuin, ohjaus sekä säädettävä iskunvaimennus, jotka olisivat sopiva lisä perusversion yhteydessä.Omassa mallistossaan Kia EV6 GT on jotain erityistä ja on hienoa nähdä, että yhä uusilla valmistajilla on intoa suorituskykyisiin malliversioihin. Jos neonvihreä iskee, se iskee.Teksti ja kuvat: Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaKoeajo: Kia EV6 GT – Saisiko olla supernopea perheauto? Koeajo: Kia EV6 GT-Line AWD tuo sata lisäheppaa ja kaksi vetävää pyörää lisää Koeajo: Kia EV6 tarjosi leppoisan sähköautomatkan Lappiin Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 10.1.2025 Ajatuksia autoista Myydäänkö tässä autoa vai mielikuvia? – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti