2.8.2022 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Kia EV6 GT suljettujen porttien takana Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia EV6 GT -tehoversion kykyihin tutustuttiin länsinaapurissa suljetulla alueella. Valmistaja on kiinnittänyt huomiota muun muassa jäähdytykseen, jotta komeat teholukemat eivät jäisi yhteen vetoon. Palkitun Kia EV6:n mallisto laajenee tehoversiolla GT:n myötä. 430 kilowattia (585 hv) ja 740 newtonmetrin vääntö tarkoittavat, että jopa nelivetoiseen tavalliseen EV6:een verrattuna GT erottautuu. 0–100 km/h onnistuu 3,5 sekunnissa ja huippunopeus on 260 km/h. Suoritusarvot olisivat kunnioitettavat mille tahansa autolle, saati crossover-tyyliselle autolle, joka maksaa noin 15 000 vastaavaa perusversiota enemmän. Sähkö tarkoittaa sitä, että aiemmin miljonääriluokan suorituskykyä saa nyt reilulla 76 000 eurolla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYksityiskohtien kauttaKia EV6 GT:n akusto on sama 77,4-kilowattituntinen kuin muussa mallistossa, joten muhkeammat komponentit pudottavat mallin toimintamatkaa jonkin verran. Yhdistetty WLTP-toimintamatka on 424 kilometriä, eli useimmiten varauksesta ei tarvitse murehtia. Tilanne on toki toinen, jos autoa käyttää GT-nimikkeen mukaisesti gran turismona, ajaen pitkiä matkoja moottoritienopeuksilla, mutta tuolloin voinee yleensä hyödyntää ripeää pikalatausta.Kia itse ei pidä uutuuttaan erityisenä ratamallina, mutta selvästi radalla piipahtaminen muutaman kierroksen ajaksi on ollut mielessä. Auton keulassa jouset ovat 9 prosenttia pehmeämmät etuakselin paremman pidon vuoksi, takana vastaavasti 11 prosenttia jäykemmät. Myös taka-akselin kallistuksenvakaaja on jäykempi. Muutoksia on tehty myös tukivarsiin ja pyöränkulmiin. Maavaraa on maltilliset 5 mm vähemmän.Yksi merkittävimmistä tekijöistä auton käytökseen on säädettävä iskunvaimennus, jolla hallitaan lähes 2,2 tonnin massan lisäksi nyökkimisen kaltaisia liikkeitä. Sport-ajotilassa iskunvaimennus jäykistyy noin parikymmentä prosenttia ja GT-tilassa vielä parikymmentä prosenttia lisää.Mielenkiintoisia muutoksia on tehty myös voimalinjaan. Käytössä on takamoottorille kaksiportainen invertteri, jotta virtaa riittää kovassakin ajossa. Takamoottori on osin öljyjäähdytteinen ja se on varustettu sähköisesti ohjatulla tasauspyörästön lukolla.Kun vielä ajotiloista löytyy niin täyden rähinän GT-ajotila (johon oikaistaan ohjauspyörän neonvihreällä painikkeella) kuin nintendomaisella huijauskoodilla aktivoitava Drift-ajotila, on Kialla selvästi mietitty EV6 GT:n ajettavuutta tosissaan. Toisaalta kaasupolkimen profiili mahdollistaa hienovaraisen ajamisen hitaissa nopeuksissa jopa auton vihaisimmassa olotilassa.Massa muttei FelipeSuljetulla ratatyyppisellä alueella on mahdollista kokeilla tieliikennettä vapaammin. Suorituskyky onkin vakuuttavaa suorassa kiihdytyksessä. 100 km/h jälkeen kovin kiihtyvyys hiipuu hiukan, mutta vimmaa on silti enemmän kuin riittävästi 200 km/h nopeuksia lähestyttäessä. Auto ei myöskään osoittanut merkkejä vauhdin hiipumisesta, vaikka kiihdytyksiä tehtiin kohtuullisen ripeillä toistoilla.Syheröisemmässä mutka-ajossa Kia EV6 GT ei pääse pakoon massaansa, vaikka se hallitsee sen hienosti. Pelkkä matala painopiste ei ole yksin avain ratahupailuun, eikä se tee korkeaa koria matalammaksi. Auto ei kuitenkaan yllätä turhilla heilahduksilla tai muilla massan lieveilmiöillä. Ohjaus kirkastuu ajotilojen myötä ja on hyvää keskitasoa. Jarruissa on sopivasti tuntumaa ja luotettavaa pysäytysvoimaa, ja levyjarrujen yhdistäminen regeneraatioon on tehty sujuvasti.Kia on valinnut yksiosaiset sporttihenkiset penkit EV6 GT:hen ja ne toimivat hyvin, tarjoten ripauksen sivuttaistukea olematta kuppimaisen hankalat arkiajossa. Kiinteän niskatuen takia istuin kannattaa kuitenkin kokeilla omalla selällä.Driftaustilassa Kia EV6 GT suosii, vähemmän yllättävästi, taka-akselia, mutta auto käyttää myös etumoottoria. Voiman sopiva annostelu vaatii pientä harjoittelua ja ripeää vastaohjausta sekä riittävästi tilaa.Perusmalli riittää pitkällePolttomoottoritasoista ratariemua täytyy vielä odottaa sähköautojen parissa, mutta kyse on alaa yleisemmin kiusaavasta massan ja mutkien yhdistämisen haasteesta. Crossover-trendi ja usein tunnottomaksi säädetty ohjaus eivät tarjoa apua tässä suhteessa.Kia EV6 GT on valmistajaltaan ymmärrettävä laajennus mallistoon, sillä isompi akku, neliveto ja GT-Line muodostavat ison osan EV6:n myynnistä. Hintaero huomioiden GT:ssä on suorituskykyä tuntuvasti lisää, joten numeroihinsa nähden GT on hyvin hinnoiteltu. Valmistaja on myös pohtinut holistisesti sitä, että suorituskyky on käytössä enemmän kuin muutaman kiihdytyksen ajan.Hyvä ja tasapainoinen kokonaisuus ei kuitenkaan loista erityisen kirkkaana rataolosuhteissa, ja eihän kyseessä olekaan varsinainen ratamalli. Perusmalliston nelivetoinen Kia EV6 on jo erinomaisen riittävä arkiauto. GT:n parasta antia arkiajon kannalta ovat istuin, ohjaus sekä säädettävä iskunvaimennus, jotka olisivat sopiva lisä perusversion yhteydessä.Omassa mallistossaan Kia EV6 GT on jotain erityistä ja on hienoa nähdä, että yhä uusilla valmistajilla on intoa suorituskykyisiin malliversioihin. Jos neonvihreä iskee, se iskee.Teksti ja kuvat: Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaKoeajo: Kia EV6 GT – Saisiko olla supernopea perheauto? Koeajo: Kia EV6 GT-Line AWD tuo sata lisäheppaa ja kaksi vetävää pyörää lisää Koeajo: Kia EV6 tarjosi leppoisan sähköautomatkan Lappiin Lue lisää Kaikki artikkelit 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Yleinen Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 11.5.2025 Ajatuksia autoista Mitkä ovat oikeita klassikkoautoja ja mitkä eivät? Ajatuksia autoista 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 12.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Jeep Grand Cherokee SRT Trackhawk - 710 hevosvoiman järkiostos 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”