10.12.2024

Ajokorttilait hankaloittavat sähköpakujen käyttöä – kritisoi Auto- ja liikennetoimittajat ry

Kuva Moottorin arkisto

”Suomen ajokorttilainsäädäntöön pitää saada EU-direktiivin mukainen sähköautomuutos.”

EU:n ajokorttidirektiivi sallii vaihtoehtoisia käyttövoimia käyttävien ajoneuvojen, käytännössä sähköautojen, ajamisen B-luokan ajokortilla, vaikka ajettavan ajoneuvon kokonaismassa on yli 3 500 kiloa mutta enintään 4 250 kiloa.

Tämä käytäntö tulisi ottaa Suomessakin käyttöön, vaatii Auto- ja liikennetoimittajat ry tuoreessa ulostulossaan.

Taustalla on se tosiasia, että sähköautot ovat teknisen rakenteensa puolesta polttomoottoriautoja painavampia, mutta korkeammasta kokonaismassasta huolimatta sähköautoissa on vähemmän kantavuutta kuin polttomoottoriautoissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Muissa maissa käytössä

Yhdistyksen tiedotteen mukaan EU:n ajokorttidirektiivi 2006/126:n mukainen käytäntö on otettu käyttöön kansallisessa lainsäädännössä noin puolessa EU-maista ja kaikissa Pohjoismaissa Suomea lukuun ottamatta. Suomessa kokonaismassaltaan yli 3 500 kilon painoisen ajoneuvon ajaminen edellyttää kuorma-auton C-korttia tai vähintään kevytkuorma-auton C1-korttia.

”Suomalainen ajokorttilainsäädäntö hankaloittaa erityisesti ammattikäytössä olevien sähköpakettiautojen ajoa, koska painavat akkupaketit nostavat auton kokonaismassan helposti yli 3 500 kilon”, muistutetaan tiedotteessa.

Näillä edellytyksillä tavallisen, mutta sähkökäyttöisen, pakettiauton ajamiseen vaaditaan Suomessa kuorma-auton ajokortti.

Kilpailutus vaatii sähköä

Sähköistämisen vaatimus ulottuu moniin kuljetuspalveluiden kilpailutuskäytäntöihin julkisissa hankinnoissa. Omamassojen nousun vuoksi B-kortilla ajettavien sähköautojen kokonaismassoja olisi nostettava, jotta niiden hyötykuormat eivät pienentyisi vastaaviin polttomoottoriautoihin verrattuna.

Yhdistys epäilee, että Ilman tätä korotusta kuljettajien löytäminen keskeisille aloille, kuten koululaiskuljetuksiin sekä lukuisiin kunnallisiin huolto- ja tavarakuljetuksiin, vaikeutuu merkittävästi.

Auto- ja liikennetoimittajat ry tähdentää, että olisi tärkeää ottaa myös Suomessa muiden Pohjoismaiden tapaan käyttöön EU-direktiivin mukainen kansallinen ajokorttilainsäädäntö.

”Tämä tarkoittaa sitä, että ajoneuvoteknisesti yli 3 500 kilon ajoneuvot olisivat yhä kevytkuorma-autoja, mutta sähköisellä käyttövoimalinjalla varustettuja ajoneuvoja saisi jatkossa ajaa myös B-luokan ajokortilla.”

Auto- ja liikennetoimittajat ry on toimittajayhdistys, jossa on jäseninä yli sata auto- ja liikennetoimittajaa.

Kommentit (1)

  • LASSE JOKINEN

    Sähköautot ovat tehokkaampia ja pitäisi siis saada b-kortilla ajaa?

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat