27.10.2023 Autoilu Ajoterveyden valvontaa syytä kehittää – kuolonkolarien taustalla useita riskitekijöitä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ajo-oikeuteen puuttuminen koetaan usein potilas-lääkärisuhteen kannalta hankalaksi. Sairaudet ovat mukana riskinä noin puolessa kuolonkolareista. Onnettomuuksia on tarkasteltu OTIn ajoterveysraportin ja yli 64-vuotiaiden onnettomuusraportin mukaan. OTIn järjestelmässä kartoitettavia riskejä on yli sata.Käytännössä jokaisessa onnettomuudessa on sen syntyyn tai seuraamuksiin vaikuttamassa monia samanaikaisia riskitekijöitä, joten yhteen riskiin puuttumalla ei saada aikaan suuria vaikutuksia.Terveydentilan vaikutukset ovat kuitenkin yllättävän suuret. Sairaskohtaus välittömänä onnettomuuden syynä todettiin 16 prosentissa vuosina 2014–2018 tutkituissa onnettomuuksissa.Useimmiten kyse on sydänperäisestä kohtauksesta. Sairaus esiintyi taustariskinä 33 prosentissa tapauksista. Näin ollen sairaudet olivat vaikuttamassa kaikkiaan noin puolessa kuolonkolareista.Taustariskeistäkin yleisin ryhmä olivat sydän- ja verisuonisairaudet, mutta myös päihderiippuvuus, mielenterveysongelmat ja sokeritauti olivat verrattain yleisiä. Sairausryhmän sisällä on usein useita samanaikaisesti vaikuttavia tiloja, jotka myös vaikuttavat toisiinsa.Liikennelääketieteen emeritusprofessori Timo Tervo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKohdistuuko ennalta ehkäisevä ajoterveysvalvonta oikein?Lääkärien tekemistä vuonna 2004 voimaan tulleeseen ilmoitusvelvollisuuteen perustuvista ilmoituksista on vain raporttitietoja eikä akateemisen tutkimuksen mitat täyttäviä julkaisuja.– Tämä puute vinouttaa liikenneturvallisuustyöstä käytävää keskustelua, taustoittaa liikennelääketieteen emeritusprofessori Timo Tervo.Raporttien mukaan suurin osa ilmoituksista tulee silmälääkäreiltä ja neurologeilta. Tutkimuksen mukaan silmäperäisten sairauksien osuus on kuitenkin alle prosentin luokkaa kuolonkolareista ja todetut tapaukset olivat neurologisia näkökenttäpuutoksia.Vastaavasti päihderiippuvuus ja mielenterveysongelmat ovat yleisiä päihdeonnettomuuksissa ja itsemurhaonnettomuuksissa. Näitä ilmoituksia ei tehdä juuri lainkaan.Lääkäreiden ilmoitusvelvollisuuden noudattamista ei Tervon mukaan selvitetä tai seurata, joten laiminlyöntejä ei käytännössä sanktioida. Usein puuttuminen ajo-oikeuteen koetaan potilas-lääkärisuhteen kannalta hankalaksi. Tilanne ei kuitenkaan ole yleisen turvallisuuden kannalta optimaalinen.Vanhat vai nuoret riskinä?Eri ikäryhmien välisessä vertailussa on huomioitava väestöosuus, joka nopeasti laskee iän mukana.Moottoriajoneuvon käyttö edellyttää ajo-oikeutta, joista luovutaan tai joudutaan iän karttuessa usein luopumaan. Siten onnettomuusriskiä tulee suojaamattomassa liikenteessä (jalankulku, pyöräily) tarkastella lähinnä väestönosuuteen ja moottoriliikenteessä suhteessa ajo-oikeuksien määrään.Riski on suurin sekä nuorilla että yli 75-vuotiailla.Riskien syyt ovat hyvin erilaiset. Nuorilla nopeus, päihde, kokemattomuus, piittaamattomuus ja turvalaitteiden käyttämättä jättäminen ovat riskikasauman kärjessä.Iän karttuminen tuo mukanaan rajoitteita. Sairaudet alkavat vaikeuttaa liikkumista yleensä ja myös ajoneuvon käyttöä. Sairauksien ilmaantuvuus ei kuitenkaan rajoitu vain iäkkäisiin (yli 65-vuotiaisiin), vaan niitä esiintyy kaiken ikäisillä.Pitkäaikaissairauksia on yllättävän paljon jopa alle 24-vuotialla. Sairaudet ovat kuitenkin erilaisia eri ikäryhmissä. Iäkkäiden liikkujien turvallisuuden kannalta olennaista on sairauksien vaikutus suojaamattomaan liikenteeseen kuten jalankulkuun ja pyöräilyyn sekä kykyyn turvalliseen moottoriajoneuvon hallintaan.Yhteistä molemmille on iän mukana tapahtuva sairauksien lisääntyminen ja liikkeiden hidastuminen. Onnettomuuksien seuraukset ovat iäkkäille vakavampia, koska elimistö haurastuu – eli sama vammaenergia aiheuttaa vakavammat vammat kuin nuoremmille.Ainutlaatuista tutkintaaTimo Tervo muistuttaa, että Suomen tieliikenteen onnettomuustutkinta on ainutlaatuista maailmassa. Kuolemaan johtaneiden liikenneonnettomuuksien tutkinta alkoi vuonna 1968.Liikennelääketieteen emeritusprofessori Timo Tervo.Vuonna 2021 säädettiin laki tie- ja maastoliikenneonnettomuuksien tutkinnasta. Sen mukaan kaikki kuolemaan johtaneet onnettomuudet on tutkittava niiden syiden selvittämiseksi. Tämä prosessi on erillinen poliisin suorittamasta liikennerikostutkinnasta.Tutkintaa suorittavat 20 erillistä tutkijalautakuntaa käyttäen standardisoitua ja koko ajan kehittyvää VALT-tutkimusmenetelmää Onnettomuustietoinstituutin (OTI) johtamana. Onnettomuustutkinnan tarkoituksena on parantaa liikenneturvallisuutta ja ehkäistä uusia onnettomuuksia.Teksti: Timo Turkula Kuvat: Onnettomuustietoinstituutti, Moottorin arkisto Lähteet: Liikennelääketieteen emeritusprofessori Timo Tervon esitelmä Liikkuvan poliisin Perinneyhdistyksen (LPPY) liikenneturvallisuusseminaarissa 23.11.2022, LPPY:n Viesti / vuosijulkaisu 2022, OTI: Ajoterveysraportti ja raportti yli 64-vuotiaiden onnettomuuksista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 30.6.2025 Autoilu SKAL: Kuljetusalalla tarvitaan kesätyöntekijöitä 30.6.2025 Testit Testi: Akkukäyttöinen pumppu on kätevä kaveri – autoillessa, moottoripyöräillessä – tai vaikka jalkapallokentän reunalla 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 27.6.2025 Autoilu Volvo XC60 on nyt merkin kaikkien aikojen myydyin malli – ohitti legendaarisen 240:n 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?