25.11.2022 Liikenne Akun hyytymisen voi välttää näillä yksinkertaisilla vinkeillä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuorekin akku voi jättää tien poskeen – lyhyet ajot ovat myrkkyä akun kunnolle. Akkulaturin käyttö voi ehkäistä ongelmia. Akku on nykyaikaisen sähkösyöpön auton sydän, jonka voimat voivat ajotapojen vuoksi ehtyä ennenaikaisesti. Jos autoilee tyypillisesti vain lyhyitä ajomatkoja, ei auton akku välttämättä ehdi latautua ajon aikana. Mikäli lyhyet ajot toistuvat päivästä toiseen, voi akku ajan oloon hyytyä ja pysäyttää matkanteon. Yllättävän tuorekin akku voi menettää kykynsä. Tästä on omakohtaista kokemusta bensiiniautosta ja kolmivuotiaasta akusta, joka oli lyhyiden ajojen vuoksi lopulta vaihtokunnossa.Autot ovat täynnään elektroniikkaa, joka vaatii akuilta paljon. Jos auton akun kuntoa ei seurata ja latautumisesta pidetä huolto, voi akku lopulta tehdä tenän eikä auto enää käynnistykään. Ja vastoin yleistä harhakäsitystä, akun heikko kunto ei aiheuta harmeja vain talvisaikaan ja pakkasilla vaan akun heikentynyt teho voi käydä todeksi koska tahansa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAkkupulmat ikuisuusriesaAutoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen arvioi, että akkuongelmat ovat aina olleet ja tulevat varmasti olemaan jatkossakin yksi keskeinen Autoliiton tie- ja akkupalvelun avustuskohde rengasrikkojen ja ovenavauskeikkojen lisäksi.– Erityisen kovilla akku on kovilla pakkasilla sekä helteillä. Akun kunnon ylläpidon kannalta autolla tulisi ainakin pakkaskaudella pyrkiä ajamaan säännöllisesti hieman pidempiä matkoja, esimerkiksi vähintään tunnin rupeama, pari kertaa viikossa.– Toinen hyvä ja ainakin turhaa ajelua ympäristöystävällisempi vaihtoehto on asennuttaa autoon kiinteä ylläpitolaturi tai akkulämmitin – parhaimmillaan molemmat. Nykyaikainen älykäs ylläpitolaturi lataa akun täyteen ja kytkeytyy sen jälkeen ylläpitotilaan. Akkulämmitin puolestaan pitää akun lämpimänä, jolloin se kykenee paremmin luovuttamaan ja ottamaan vastaan virtaa, Vesalainen vinkkaa.Nykyautojen sähköä kuluttavista laitteista osa on olennaisia jo moottorin käynnin kannalta – osa puolestaan tekee ajamisesta turvallisempaa vaikuttaen esimerkiksi kuljettajan mahdollisuuksiin havainnoida autosta ulos.– Varusteiden joukossa on myös paljon mukavuusvarusteita, joiden käyttöä tai ainakin niiden käyttöajan pituutta on syytä harkita, Vesalainen muistuttaa.Vaivattomia latureitaAkkulaturit ovat kehittyneet yhä fiksummiksi. Ne ovat vaivattomia käyttää, eivätkä välttämättä edellytä muuta kuin piuhojen kytkemistä: laturi osaa itsenäisesti huolehtia akun lataamisesta ja sen kunnon ylläpitämisestä.Kannattaa aina selvittää, että hankittu laturi sopii omaan autoon, että laturimalli on tarkoitettu esimerkiksi sammutusautomatiikkaa käyttäville start/stop-autoille eli AGM- ja EFB-lyijyhappoakuille.Selvitä akkusi kunto!Mikäli autoilija ei ole perillä akkunsa kunnosta kannattaa se käydä testauttamassa korjaamolla tai akkuliikkeessä ennen kovia pakkasia. Myös asiallisesti tehtyyn määräaikaishuoltoon kuuluu akkutesterillä tehty testaus, josta asiakas saa kirjallisen raportin. Jos akkutestin tulos kielii akun heikosta kunnosta, on se syytä uusia.– Akku on edullisempi ja helpompi vaihtaa itselleen sopivana ajankohtana, ennen sen totaalista simahtamista, kuin että sen joutuisi tekemään pakon edessä, ennalta-arvaamatta, esimerkiksi kiireisenä arkiaamuna, Vesalainen painottaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Akun hyytyessä Autoliiton jäsenyys turvaa matkan jatkumisen Autoliiton Plus/Premium-jäsenyyden hyödyt ovat varsin kattavat, esimerkiksi akkuongelmissa. Jäsenyys tarkoittaa matkanjatkamispalveluita Suomessa ja yli 40 Euroopan maassa. Jos ajoneuvoa ei saada korjatuksi tienpäällä, palveluun kuuluu hinauspalvelu sekä matkanjatkamis- tai majoituspalvelut sopimusehtojen puitteissa, palvelukeskuksen kanssa etukäteen sovitulla tavalla. Palvelut koskevat myös samassa ajoneuvossa mukana olevaa seuruetta. Plus/Premium-jäsenyys on henkilökohtainen eli jäsenen ei tarvitse olla liikkeellä omalla ajoneuvollaan saadakseen palvelua. Autoliiton AL-akkupalvelu taas tarkoittaa akkumyyntiä, akun paikalle tuontia ja asennusta. Akkupalvelu auttaa pulassa vuorokauden ympäri. Teksti ja kuvat: Marko JokelaArtikkeli julkaistu alun perin 15.10.2019 Lue lisää Kaikki artikkelit 12.6.2025 Uutinen Kiina ja EU sopimassa tariffit korvaavasta minimihintajärjestelmästä – mutta neuvoteltavaa on vielä 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 11.6.2025 Uutinen Trumpin tullit iskevät Euroopan autoteollisuuteen – vienti vaakalaudalla 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä 6.6.2025 Uutinen Kiinan kuristusote: nousevatko harvinaiset maametallit ja magneetit seuraaviksi piisiruiksi? 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 5.6.2025 Liikenneturvallisuus Kiveniskemät yleistyvät tuulilaseissa – lähes joka toisessa autossa vaurioita 4.6.2025 Moottoriurheilu Omalla autolla katukiihdytyksiin – helppo ensikosketus kiihdytysautoiluun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.6.2025 Lentokoneet EU on päivittänyt lentoyhtiöiden mustan listan - sille pääsee jopa 2020-luvun konekalustolla, mutta sieltä pääsee pois kun on antanut valelentäjille potkut 12.6.2025 Lentokoneet Laajarungoille käyttöä - Finnair tekee comebackin Kanadaan 11 vuoden tauon jälkeen toukokuussa 2026 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!