25.11.2022 Liikenne Akun hyytymisen voi välttää näillä yksinkertaisilla vinkeillä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuorekin akku voi jättää tien poskeen – lyhyet ajot ovat myrkkyä akun kunnolle. Akkulaturin käyttö voi ehkäistä ongelmia. Akku on nykyaikaisen sähkösyöpön auton sydän, jonka voimat voivat ajotapojen vuoksi ehtyä ennenaikaisesti. Jos autoilee tyypillisesti vain lyhyitä ajomatkoja, ei auton akku välttämättä ehdi latautua ajon aikana. Mikäli lyhyet ajot toistuvat päivästä toiseen, voi akku ajan oloon hyytyä ja pysäyttää matkanteon. Yllättävän tuorekin akku voi menettää kykynsä. Tästä on omakohtaista kokemusta bensiiniautosta ja kolmivuotiaasta akusta, joka oli lyhyiden ajojen vuoksi lopulta vaihtokunnossa.Autot ovat täynnään elektroniikkaa, joka vaatii akuilta paljon. Jos auton akun kuntoa ei seurata ja latautumisesta pidetä huolto, voi akku lopulta tehdä tenän eikä auto enää käynnistykään. Ja vastoin yleistä harhakäsitystä, akun heikko kunto ei aiheuta harmeja vain talvisaikaan ja pakkasilla vaan akun heikentynyt teho voi käydä todeksi koska tahansa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAkkupulmat ikuisuusriesaAutoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen arvioi, että akkuongelmat ovat aina olleet ja tulevat varmasti olemaan jatkossakin yksi keskeinen Autoliiton tie- ja akkupalvelun avustuskohde rengasrikkojen ja ovenavauskeikkojen lisäksi.– Erityisen kovilla akku on kovilla pakkasilla sekä helteillä. Akun kunnon ylläpidon kannalta autolla tulisi ainakin pakkaskaudella pyrkiä ajamaan säännöllisesti hieman pidempiä matkoja, esimerkiksi vähintään tunnin rupeama, pari kertaa viikossa.– Toinen hyvä ja ainakin turhaa ajelua ympäristöystävällisempi vaihtoehto on asennuttaa autoon kiinteä ylläpitolaturi tai akkulämmitin – parhaimmillaan molemmat. Nykyaikainen älykäs ylläpitolaturi lataa akun täyteen ja kytkeytyy sen jälkeen ylläpitotilaan. Akkulämmitin puolestaan pitää akun lämpimänä, jolloin se kykenee paremmin luovuttamaan ja ottamaan vastaan virtaa, Vesalainen vinkkaa.Nykyautojen sähköä kuluttavista laitteista osa on olennaisia jo moottorin käynnin kannalta – osa puolestaan tekee ajamisesta turvallisempaa vaikuttaen esimerkiksi kuljettajan mahdollisuuksiin havainnoida autosta ulos.– Varusteiden joukossa on myös paljon mukavuusvarusteita, joiden käyttöä tai ainakin niiden käyttöajan pituutta on syytä harkita, Vesalainen muistuttaa.Vaivattomia latureitaAkkulaturit ovat kehittyneet yhä fiksummiksi. Ne ovat vaivattomia käyttää, eivätkä välttämättä edellytä muuta kuin piuhojen kytkemistä: laturi osaa itsenäisesti huolehtia akun lataamisesta ja sen kunnon ylläpitämisestä.Kannattaa aina selvittää, että hankittu laturi sopii omaan autoon, että laturimalli on tarkoitettu esimerkiksi sammutusautomatiikkaa käyttäville start/stop-autoille eli AGM- ja EFB-lyijyhappoakuille.Selvitä akkusi kunto!Mikäli autoilija ei ole perillä akkunsa kunnosta kannattaa se käydä testauttamassa korjaamolla tai akkuliikkeessä ennen kovia pakkasia. Myös asiallisesti tehtyyn määräaikaishuoltoon kuuluu akkutesterillä tehty testaus, josta asiakas saa kirjallisen raportin. Jos akkutestin tulos kielii akun heikosta kunnosta, on se syytä uusia.– Akku on edullisempi ja helpompi vaihtaa itselleen sopivana ajankohtana, ennen sen totaalista simahtamista, kuin että sen joutuisi tekemään pakon edessä, ennalta-arvaamatta, esimerkiksi kiireisenä arkiaamuna, Vesalainen painottaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Akun hyytyessä Autoliiton jäsenyys turvaa matkan jatkumisen Autoliiton Plus/Premium-jäsenyyden hyödyt ovat varsin kattavat, esimerkiksi akkuongelmissa. Jäsenyys tarkoittaa matkanjatkamispalveluita Suomessa ja yli 40 Euroopan maassa. Jos ajoneuvoa ei saada korjatuksi tienpäällä, palveluun kuuluu hinauspalvelu sekä matkanjatkamis- tai majoituspalvelut sopimusehtojen puitteissa, palvelukeskuksen kanssa etukäteen sovitulla tavalla. Palvelut koskevat myös samassa ajoneuvossa mukana olevaa seuruetta. Plus/Premium-jäsenyys on henkilökohtainen eli jäsenen ei tarvitse olla liikkeellä omalla ajoneuvollaan saadakseen palvelua. Autoliiton AL-akkupalvelu taas tarkoittaa akkumyyntiä, akun paikalle tuontia ja asennusta. Akkupalvelu auttaa pulassa vuorokauden ympäri. Teksti ja kuvat: Marko JokelaArtikkeli julkaistu alun perin 15.10.2019 Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Nissanin Suomessakin edustava kiinalaisyhteistyökumppani sai heitettyä upouuden Patrolin pakotemuurin yli Venäjälle 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin