25.11.2022 Liikenne Akun hyytymisen voi välttää näillä yksinkertaisilla vinkeillä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuorekin akku voi jättää tien poskeen – lyhyet ajot ovat myrkkyä akun kunnolle. Akkulaturin käyttö voi ehkäistä ongelmia. Akku on nykyaikaisen sähkösyöpön auton sydän, jonka voimat voivat ajotapojen vuoksi ehtyä ennenaikaisesti. Jos autoilee tyypillisesti vain lyhyitä ajomatkoja, ei auton akku välttämättä ehdi latautua ajon aikana. Mikäli lyhyet ajot toistuvat päivästä toiseen, voi akku ajan oloon hyytyä ja pysäyttää matkanteon. Yllättävän tuorekin akku voi menettää kykynsä. Tästä on omakohtaista kokemusta bensiiniautosta ja kolmivuotiaasta akusta, joka oli lyhyiden ajojen vuoksi lopulta vaihtokunnossa. Autot ovat täynnään elektroniikkaa, joka vaatii akuilta paljon. Jos auton akun kuntoa ei seurata ja latautumisesta pidetä huolto, voi akku lopulta tehdä tenän eikä auto enää käynnistykään. Ja vastoin yleistä harhakäsitystä, akun heikko kunto ei aiheuta harmeja vain talvisaikaan ja pakkasilla vaan akun heikentynyt teho voi käydä todeksi koska tahansa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Akkupulmat ikuisuusriesa Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen arvioi, että akkuongelmat ovat aina olleet ja tulevat varmasti olemaan jatkossakin yksi keskeinen Autoliiton tie- ja akkupalvelun avustuskohde rengasrikkojen ja ovenavauskeikkojen lisäksi. – Erityisen kovilla akku on kovilla pakkasilla sekä helteillä. Akun kunnon ylläpidon kannalta autolla tulisi ainakin pakkaskaudella pyrkiä ajamaan säännöllisesti hieman pidempiä matkoja, esimerkiksi vähintään tunnin rupeama, pari kertaa viikossa. – Toinen hyvä ja ainakin turhaa ajelua ympäristöystävällisempi vaihtoehto on asennuttaa autoon kiinteä ylläpitolaturi tai akkulämmitin – parhaimmillaan molemmat. Nykyaikainen älykäs ylläpitolaturi lataa akun täyteen ja kytkeytyy sen jälkeen ylläpitotilaan. Akkulämmitin puolestaan pitää akun lämpimänä, jolloin se kykenee paremmin luovuttamaan ja ottamaan vastaan virtaa, Vesalainen vinkkaa. Nykyautojen sähköä kuluttavista laitteista osa on olennaisia jo moottorin käynnin kannalta – osa puolestaan tekee ajamisesta turvallisempaa vaikuttaen esimerkiksi kuljettajan mahdollisuuksiin havainnoida autosta ulos. – Varusteiden joukossa on myös paljon mukavuusvarusteita, joiden käyttöä tai ainakin niiden käyttöajan pituutta on syytä harkita, Vesalainen muistuttaa. Vaivattomia latureita Akkulaturit ovat kehittyneet yhä fiksummiksi. Ne ovat vaivattomia käyttää, eivätkä välttämättä edellytä muuta kuin piuhojen kytkemistä: laturi osaa itsenäisesti huolehtia akun lataamisesta ja sen kunnon ylläpitämisestä. Kannattaa aina selvittää, että hankittu laturi sopii omaan autoon, että laturimalli on tarkoitettu esimerkiksi sammutusautomatiikkaa käyttäville start/stop-autoille eli AGM- ja EFB-lyijyhappoakuille. Selvitä akkusi kunto! Mikäli autoilija ei ole perillä akkunsa kunnosta kannattaa se käydä testauttamassa korjaamolla tai akkuliikkeessä ennen kovia pakkasia. Myös asiallisesti tehtyyn määräaikaishuoltoon kuuluu akkutesterillä tehty testaus, josta asiakas saa kirjallisen raportin. Jos akkutestin tulos kielii akun heikosta kunnosta, on se syytä uusia. – Akku on edullisempi ja helpompi vaihtaa itselleen sopivana ajankohtana, ennen sen totaalista simahtamista, kuin että sen joutuisi tekemään pakon edessä, ennalta-arvaamatta, esimerkiksi kiireisenä arkiaamuna, Vesalainen painottaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Akun hyytyessä Autoliiton jäsenyys turvaa matkan jatkumisen Autoliiton Plus/Premium-jäsenyyden hyödyt ovat varsin kattavat, esimerkiksi akkuongelmissa. Jäsenyys tarkoittaa matkanjatkamispalveluita Suomessa ja yli 40 Euroopan maassa. Jos ajoneuvoa ei saada korjatuksi tienpäällä, palveluun kuuluu hinauspalvelu sekä matkanjatkamis- tai majoituspalvelut sopimusehtojen puitteissa, palvelukeskuksen kanssa etukäteen sovitulla tavalla. Palvelut koskevat myös samassa ajoneuvossa mukana olevaa seuruetta. Plus/Premium-jäsenyys on henkilökohtainen eli jäsenen ei tarvitse olla liikkeellä omalla ajoneuvollaan saadakseen palvelua. Autoliiton AL-akkupalvelu taas tarkoittaa akkumyyntiä, akun paikalle tuontia ja asennusta. Akkupalvelu auttaa pulassa vuorokauden ympäri. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Artikkeli julkaistu alun perin 15.10.2019 Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2024 Yleinen ”Liikenteessä on aina kyse myös ihmisten käyttäytymisestä” 17.5.2024 Liikenne Tuhannet sähköiset liikkumisvälineet ovat vakuuttamattomina käyttökiellossa 16.5.2024 Liikenne Sähköpotkulaudoilla viiletetään holtittomasti jalkakäytävillä 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi – luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 4.5.2024 Liikenne Turun seudun Föli-bussiliikenne voitokas 4.5.2024 Liikenne Liikennevakutuuksen historia – satavuotiasta suojaa 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe