25.11.2022 Liikenne Akun hyytymisen voi välttää näillä yksinkertaisilla vinkeillä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuorekin akku voi jättää tien poskeen – lyhyet ajot ovat myrkkyä akun kunnolle. Akkulaturin käyttö voi ehkäistä ongelmia. Akku on nykyaikaisen sähkösyöpön auton sydän, jonka voimat voivat ajotapojen vuoksi ehtyä ennenaikaisesti. Jos autoilee tyypillisesti vain lyhyitä ajomatkoja, ei auton akku välttämättä ehdi latautua ajon aikana. Mikäli lyhyet ajot toistuvat päivästä toiseen, voi akku ajan oloon hyytyä ja pysäyttää matkanteon. Yllättävän tuorekin akku voi menettää kykynsä. Tästä on omakohtaista kokemusta bensiiniautosta ja kolmivuotiaasta akusta, joka oli lyhyiden ajojen vuoksi lopulta vaihtokunnossa.Autot ovat täynnään elektroniikkaa, joka vaatii akuilta paljon. Jos auton akun kuntoa ei seurata ja latautumisesta pidetä huolto, voi akku lopulta tehdä tenän eikä auto enää käynnistykään. Ja vastoin yleistä harhakäsitystä, akun heikko kunto ei aiheuta harmeja vain talvisaikaan ja pakkasilla vaan akun heikentynyt teho voi käydä todeksi koska tahansa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAkkupulmat ikuisuusriesaAutoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen arvioi, että akkuongelmat ovat aina olleet ja tulevat varmasti olemaan jatkossakin yksi keskeinen Autoliiton tie- ja akkupalvelun avustuskohde rengasrikkojen ja ovenavauskeikkojen lisäksi.– Erityisen kovilla akku on kovilla pakkasilla sekä helteillä. Akun kunnon ylläpidon kannalta autolla tulisi ainakin pakkaskaudella pyrkiä ajamaan säännöllisesti hieman pidempiä matkoja, esimerkiksi vähintään tunnin rupeama, pari kertaa viikossa.– Toinen hyvä ja ainakin turhaa ajelua ympäristöystävällisempi vaihtoehto on asennuttaa autoon kiinteä ylläpitolaturi tai akkulämmitin – parhaimmillaan molemmat. Nykyaikainen älykäs ylläpitolaturi lataa akun täyteen ja kytkeytyy sen jälkeen ylläpitotilaan. Akkulämmitin puolestaan pitää akun lämpimänä, jolloin se kykenee paremmin luovuttamaan ja ottamaan vastaan virtaa, Vesalainen vinkkaa.Nykyautojen sähköä kuluttavista laitteista osa on olennaisia jo moottorin käynnin kannalta – osa puolestaan tekee ajamisesta turvallisempaa vaikuttaen esimerkiksi kuljettajan mahdollisuuksiin havainnoida autosta ulos.– Varusteiden joukossa on myös paljon mukavuusvarusteita, joiden käyttöä tai ainakin niiden käyttöajan pituutta on syytä harkita, Vesalainen muistuttaa.Vaivattomia latureitaAkkulaturit ovat kehittyneet yhä fiksummiksi. Ne ovat vaivattomia käyttää, eivätkä välttämättä edellytä muuta kuin piuhojen kytkemistä: laturi osaa itsenäisesti huolehtia akun lataamisesta ja sen kunnon ylläpitämisestä.Kannattaa aina selvittää, että hankittu laturi sopii omaan autoon, että laturimalli on tarkoitettu esimerkiksi sammutusautomatiikkaa käyttäville start/stop-autoille eli AGM- ja EFB-lyijyhappoakuille.Selvitä akkusi kunto!Mikäli autoilija ei ole perillä akkunsa kunnosta kannattaa se käydä testauttamassa korjaamolla tai akkuliikkeessä ennen kovia pakkasia. Myös asiallisesti tehtyyn määräaikaishuoltoon kuuluu akkutesterillä tehty testaus, josta asiakas saa kirjallisen raportin. Jos akkutestin tulos kielii akun heikosta kunnosta, on se syytä uusia.– Akku on edullisempi ja helpompi vaihtaa itselleen sopivana ajankohtana, ennen sen totaalista simahtamista, kuin että sen joutuisi tekemään pakon edessä, ennalta-arvaamatta, esimerkiksi kiireisenä arkiaamuna, Vesalainen painottaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Akun hyytyessä Autoliiton jäsenyys turvaa matkan jatkumisen Autoliiton Plus/Premium-jäsenyyden hyödyt ovat varsin kattavat, esimerkiksi akkuongelmissa. Jäsenyys tarkoittaa matkanjatkamispalveluita Suomessa ja yli 40 Euroopan maassa. Jos ajoneuvoa ei saada korjatuksi tienpäällä, palveluun kuuluu hinauspalvelu sekä matkanjatkamis- tai majoituspalvelut sopimusehtojen puitteissa, palvelukeskuksen kanssa etukäteen sovitulla tavalla. Palvelut koskevat myös samassa ajoneuvossa mukana olevaa seuruetta. Plus/Premium-jäsenyys on henkilökohtainen eli jäsenen ei tarvitse olla liikkeellä omalla ajoneuvollaan saadakseen palvelua. Autoliiton AL-akkupalvelu taas tarkoittaa akkumyyntiä, akun paikalle tuontia ja asennusta. Akkupalvelu auttaa pulassa vuorokauden ympäri. Teksti ja kuvat: Marko JokelaArtikkeli julkaistu alun perin 15.10.2019 Lue lisää Kaikki artikkelit 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle