23.7.2024

Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia

Kuva Moottori
Syyskuu tuo uudet autoverotaulukot

Kyselyn mukaan kiinnostus sähköautoja kohtaan on kasvanut, mutta yli puolet vastaajista on huolissaan sähköautojen akkujen kestävyydestä. Todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia ja akkuteknologia luotettavaa.

LähiTapiolan Arjen katsaus -kyselyyn vastanneista vajaa puolet eli 42 prosenttia voisi harkita hankkivansa ladattavan hybridisähköauton ja 27 prosenttia harkisisi täyssähköautoa, jos olisi hankkimassa autoa. Vuonna 2022 täyssähköautoa harkitsevien osuus oli 20 prosenttia, joten kiinnostus täyssähköautoja kohtaan on selkeästi kasvanut. Bensiiniautoa harkitsisi 49 prosenttia vastaajista ja dieselautoa 19 prosenttia.

Kyselyn mukaan yli puolet suomalaisista eli 56 prosenttia on huolissaan sähköautojen akkujen kestävyydestä, mutta akkuvahingot ovat todellisuudessa harvinaisia.

– Sähköautojen kalliit akkuvahingot ovat olleet isosti otsikoissa, vaikka tällaiset vahingot ovat todellisuudessa harvinaisia. On totta, että sähköautojen ajoakuston vaurioita voi olla kallista tai jopa mahdotonta korjata, mutta valtaosa sähköautojen vahingoista on pieniä parkkipaikka- ja peräänajovahinkoja, joiden korjauskustannuksissa ei ole eroa vastaavan ikäisiin ja vastaavasti varusteltuihin polttomoottoriautoihin verrattuna, LähiTapiolan autopalveluista ja liikenneturvallisuudesta vastaava johtaja Tapani Alaviiri kertoo.

Motivan mukaan sähköauton akuille annetaan keskimäärin pitkä 5–8 vuoden tai 100 000–200 000 ajokilometrin takuu. Tyypillisesti akku ei hajoa vuosienkaan jälkeen kokonaan, vaan sen toimintakyky laskee.

– Sähköautojen akkuteknologia on jo nyt osoittautunut luotettavaksi, mistä kertovat myös niiden pitkät akkutakuut. Ajoakuston korjausmahdollisuudet, varaosien saatavuus sekä korjausosaaminen myös kehittyvät koko ajan, Alaviiri toteaa.

Sähköauton akun kestävyyttä voi Alaviirin mukaan itse edistää sillä, ettei esimerkiksi seisota täyteen ladattua sähköautoa pitkiä aikoja ajamatta. Valmistajan ohjetta akun lataamisesta korkeintaan noin 80 prosenttiin kannattaa myös noudattaa, ellei täyteen lataamiselle ole tosiasiallista tarvetta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hankintahinta ja taloustilanne jarruttavat sähköautojen kauppaa

Suomessa on tällä hetkellä noin 250 000 ladattavaa henkilöautoa, ja määrän ennustetaan kasvavan merkittävästi tulevina vuosina. Autoalan ennusteen mukaan Suomessa on vuonna 2030 lähes 800 000 ladattavaa henkilöautoa, joista täyssähköisiä on noin 500 000.

Talouden matalasuhdanne ja korkeat korot hidastavat ennusteen mukaan tänä vuonna sähköistymisen etenemistä, sillä kotitalouksilla on vähemmän mahdollisuuksia uusia autojaan. Alkuvuonna henkilöautojen ensirekisteröinnit ovat kaikkiaan jääneet selvästi viime vuoden vastaavista luvuista.

LähiTapiolan kyselyn mukaan hankintahinta on toiseksi yleisin sähköauton hankinnassa mietityttävä asia.

– Auton hankinta on usein kotitalouksien suurimpia hankintoja asunnon jälkeen. On luonnollista, että se mietityttää nykyisessä taloustilanteessa. Käytettyjen sähköautojen keskihinta kuitenkin laski viime vuonna ja tarjonta kasvoi, ja käytettyjen autojen kauppa onkin käynyt vilkkaana, Alaviiri sanoo.

Monia huoletti myös toimintasäde ja latausmahdollisuudet

Kyselyyn vastanneista 46 prosenttia oli huolissaan myös sähköautojen toimintasäteestä ja 44 prosenttia latausverkoston kattavuudesta.

Matkareitti ja latauspysähdykset kannattaa suunnitella etukäteen kesäreissuillakin.

– Harvaan asutuilla alueilla latauspisteitä on vähemmän, sillä käyttäjiäkin on vähemmän, ja tämä kannattaa ennakoida latauspisteitä suunnitellessa. Ennen tien päälle lähtemistä kannattaa myös tarkistaa, että kaikki lataukseen tarvittavat sovellukset ovat käytössä ja ne on päivitetty. Jos mukana on apukuljettaja, hänenkin kannattaa ladata samat sovellukset, jotta kuljettaja voi keskittyä ajamiseen, Alaviiri sanoo.

Vinkit kesälomareissuun sähköautolla

  • Suunnittele matkareitti ja latauspisteet etukäteen. Tarkista erityisesti latauspisteiden katvealueet, jotta voit ennakoida ja pysähtyä lataamaan ennen niitä.
  • Lataa akku ennen lähtöä.
  • Tarkista, että sinulla on tarvittavat latausoperattoreiden sovellukset ja päivitä ne tarvittaessa viimeisimpiin versioihin. Tarkista myös, että sovelluksiin liitetty maksukortti on voimassa.
  • Jos käytät RFID-tunnisteita eli tägejä, varmista, että ne ovat voimassa ja löytyvät autosta helposti.
  • Pyri lähtemään matkaan ruuhkahuippujen ulkopuolella. Varaa matkantekoon aikaa siltä varalta, että joudut esimerkiksi odottamaan latauspisteellä tai viilaamaan reittisuunnitelmaa. Suunnitellun latauspisteen ruuhkatilanteen voi tarkastaa etukäteen latausoperaattorin sovelluksesta.
  • Jos sinulla on kannettava latauskaapeli tai tason 1 laturi, ota se mukaan. Se voi olla kätevä yllättävissä tilanteissa tai jos latausaseman käyttömahdollisuudet ovat rajalliset.
  • Ota mukaan vähimmäistarpeet, kuten riittävästi vettä, siltä varalta, että jotain yllättävää tapahtuu ja joudut odottamaan. LähiTapiolan vakuutusasiakkaana voit akuuteissa tilanteissa ja matkan keskeydyttyä soittaa Hätäpalveluun, joka palvelee vuorokauden ympäri numerossa 0800 0 4531.

LähiTapiolan kyselyn toteutti tutkimusyhtiö Verian, ja siihen vastasi 1 092 henkilöä tammikuussa 2024. Kyselyn tulosten tilastollinen virhemarginaali on noin ±3,0 prosenttiyksikköä.

Lähde: LähiTapiola

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat