5.10.2021 Liikenne Akun ylläpitolataaminen ja lämmittäminen voivat lisätä käyttöikää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliitto: Auton akkuongelmat estävät usein matkanteon. Akun säännöllinen ylläpitolataaminen ja lämmittäminen voivat pidentää akun käyttöikää jopa kolminkertaiseksi. Nykyautot ovat täynnä elektroniikkaa, joka vaatii akuilta paljon. Jos auton akun kuntoa ei seurata ja latautumisesta pidetä huolta, voi akku lopulta tehdä tenän eikä auto enää käynnistykään.Nykyautojen sähköä kuluttavista laitteista osa on olennaisia jo moottorin käynnin kannalta – osa puolestaan tekee ajamisesta turvallisempaa vaikuttaen esimerkiksi kuljettajan mahdollisuuksiin havainnoida autosta ulos.– Varusteiden joukossa on myös paljon mukavuusvarusteita, joiden käyttöä tai ainakin niiden käyttöajan pituutta on syytä harkita, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistuttaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutoliitto: akkuongelmat yleisiäVesalainen arvioi, että akkuongelmat ovat perinteisesti olleet keskeinen Autoliiton tie- ja akkupalvelun avustuskohde rengasrikkojen ja ovenavauskeikkojen lisäksi.– Erityisen kovilla akku on kovilla pakkasilla sekä helteillä. Akun kunnon ylläpidon kannalta autolla tulisi ainakin pakkaskaudella pyrkiä ajamaan säännöllisesti hieman pidempiä matkoja, esimerkiksi vähintään tunnin rupeama, pari kertaa viikossa. Tarpeeton ajelu ei kuitenkaan ole mielekästä sen enempää kustannusten kuin päästöjenkään kannalta.– Hyvä vaihtoehto onkin asennuttaa autoon kiinteä ylläpitolaturi tai akkulämmitin – parhaimmillaan molemmat. Nykyaikainen älykäs ylläpitolaturi lataa akun täyteen ja kytkeytyy sen jälkeen ylläpitotilaan. Akkulämmitin puolestaan pitää akun lämpimänä, jolloin se kykenee paremmin luovuttamaan ja ottamaan vastaan virtaa, Vesalainen vinkkaa.Korona muutti ajamistaKoronapandemia etätyöskentelyineen on vaikuttanut monen suomalaisen tapaan autoilla: autolla on voitu liikkua tavallista harvemmin ja tavallista vähemmän. Autoilun harveneminen ja lyhyet päivittäiset ajomatkat ovat myrkkyä auton akun kestokyvylle. Nytkähtelevässä kaupunkiajossa toistuvat moottorin sammuttamiset ja käynnistykset rasittavat akkua. Lyhyillä ajotaipaleilla akku ei ehdi latautua ajon aikana samalla tavoin kuin jos ajettaisiin pidempiä yhtämittaisia matkoja.– Akku joutuu työskentelemään lujemmin ylläpitääkseen sähköjärjestelmiä, jotka ovat välttämättömiä auton teknisten komponenttien toiminnalle, akunhallintaratkaisujen valmistaja CTEKin myyntipäällikkö Pasi Ahola kuvaa.Akkuhaasteita voi ehkäistä akun säännöllisellä ylläpitolataamisella. Se voi CTEKin mukaan pidentää akun käyttöikää jopa kolminkertaiseksi. Akun käyttöikä riippuu akusta ja auton käyttötavoista, mutta yli viisivuotias akku voi alkaa olla jo elinkaarensa ehtoopuolella.Vinkkejä akun ylläpitoonAkku voi menettää jopa 35 % suorituskyvystään, kun lämpötila laskee alle nollan, ja jopa 50 %, kun lämpötila laskee kunnolla pakkaselle. Myös kesän kuumuus voi vahingoittaa akkua. Kuljettajien tulee kiinnittää huomiota mahdollisiin muutoksiin, kuten miten auto käynnistyy. Muutokset käytöksessä voivat kieliä heikentyneestä akusta tai auton sähköjärjestelmän ongelmista. Tutkimukset osoittavat CTEKin mukaan, että vähintään kerran kuukaudessa akun lataaminen auttaa pidentämään sen käyttöikää.Käynnistyskaapeleiden käyttö akun tyhjennyttyä ja pitkien matkojen ajaminen tai tyhjäkäynti akun lataamiseen ovat yleisiä, mutta eivät välttämättä hyviä tapoja. Apukäynnistys saattaa aiheuttaa virtapiikkejä vaurioittaen kumman tahansa ajoneuvon elektroniikkaa. Turha ajo akun lataamiseksi on tietty turhaa ajoa.Vaatimukset akulle ovat kovat nykyaikaisissa autoissa, jotka on varustettu kattavalla ajoneuvoelektroniikalla. Akun lataaminen on CTEKin mukaan helppoa, onhan tarjolla jo ylläpitolatureita, jotka tunnistavat automaattisesti jopa plus- ja miinusnavan sekä mukaan otettava akkulaturi, joka ei ole riippuvainen verkkovirrasta mutta kykenee lataamaan 12 voltin lyijyhappo- tai litiumakkuja.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Nissanin Suomessakin edustava kiinalaisyhteistyökumppani sai heitettyä upouuden Patrolin pakotemuurin yli Venäjälle 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin