29.5.2016 Liikenne Älä unohda näitä! Tärkeät vinkit kypärän ostajalle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Motoristin tulee olla tarkkana kypärää valitessaan. Kypärän pitää olla turvallinen ja sopiva, mutta ilmastoinnilla ja väritykselläkin on merkitystä. Ultraviolettisäteily heikentää vuosien mittaan kypärän ulkokuorta. Sisäkuori puolestaan menettää ominaisuuksiaan käytössä, esim. mekaanisen rasituksen ja hikoilun takia. Ulko- ja sisäkuoren heikentyneitä ominaisuuksia ei voi havaita ulkoisella tarkastelulla.Kypärävalmistajat suosittelevat kypärän uusimista käytöstä riippuen 3–7 vuoden välein. Kypärän valmistusaika on aina merkitty kypärän sisäkuoreen, joskin sen löytäminen voi olla hankalaa sisustaa purkamatta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEri mantereilla eri muotoiset kypärätIhmisen keskimääräinen kallon muoto on erilainen Euroopassa, Amerikassa ja Aasiassa. Siksi osa kypärävalmistajista tekee sisustaltaan eri muotoiset kypärät kullekin markkina-alueelle.Jos tilaat kypäräsi amerikkalaisesta verkkokaupasta, se ei välttämättä ole täsmälleen samanlainen kuin suomalaisessa moottoripyöräliikkeessä sovittamasi saman valmistajan samalla mallinimellä varustettu kypärä.E-, DOT- ja SNELL-hyväksynnätEurooppalaisen E-hyväksynnän vaatimukset poikkeavat amerikkalaisista DOT- ja SNELL-stardardeista. Siksi osa kypärävalmistajista tekee erilaiset versiot kypärämalleistaan Euroopan ja Amerikan markkinoille, jotta ne vastaisivat paremmin oman markkina-alueensa standardivaatimuksia.SHARP-testiOsa kypärävalmistajista vakuuttelee tuotteidensa turvallisuutta erilaisten kestävyyttä mittaavien testien menestyksen perusteella. Tunnetuin näistä on brittiläinen SHARP-testi. SHARP muistuttaa autojen NCAP-tärmäystestiä ja siinäkin loppuarvosana muodostuu tähdistä, joita jaetaan 1–5 kappaletta.Osa testeistä mittaa lähinnä kypärän kuoren kestävyyttä terävän esineen osuessa kypärään ennalta sovitulla voimalla. Jossain testeissä tehdään useampia iskuja samaan kohtaan. Todellisuudessa alle prosentissa onnettomuuksista kypärään iskeytyy terävä esine.Yleisin törmäystapa on, että kypärä osuu asvaltin pintaan ja silloin tärkeintä on kypärän ulko- ja sisäkuoren yhteinen kyky jakaa ja vaimentaa iskuenergiaa. Osa testimenetelmistä on sellaisia, että niissä ilmoitetaan etukäteen mihin kohtaan kypärää iskut kohdistuvat. Kypärävalmistajan on mahdollista tehdä kypärä paremmin iskuja kestäväksi niistä kohdista, joihin testien iskut kohdistuvat.Osa valmistajista tekee itse vastaavia iskukokeita, mutta sillä erotuksella, että iskukohdat valitaan satunnaisesti. Ei liene epäselvää kumpi menetelmä tuottaa turvallisemman kypärän.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIstuvuus säädettävissäMoniin kypärämalleihin on saatavissa eri paksuisia poskipaloja, joilla kypärän istuvuutta voidaan parantaa. Shoei X-Spirit III puolestaan on markkinoiden ensimmäinen kypärämalli, jossa pään asento kypärän sisällä on säädettävissä vaihdettavilla sisustuselementeillä.Kuorikokojen määrä kertoo turvallisuudestaHalvimmissa kypärämalleissa eri koot on tehty sisäkuoren ja verhoilun paksuutta vaihtelemalla ulkokuoren ollessa aina saman kokoinen. Käyttämällä useampaa kuorikokoa voidaan sisäkuoren ja verhoilun paksuus pitää vakiona. Useamman kuorikoon valmistaminen on kalliimpaa, mutta silloin kypärä myös toimii onnettomuustilanteessa suunnitellulla tavalla.Kokeile itseOstotilanteessa kannattaa kokeilla miten kypärän ilmastointiventtiilien säätö tai avattavan kypärän lukituksen käyttö onnistuu ajokäsineillä, sillä se vastaa käytännön tilanteita.Kokeile myös kuinka helppoa tai vaikeaa on visiirin irrotus ja kiinnitys, sillä joudut irrottamaan sen kuitenkin visiiriä puhdistaessasi ja huoltaessasi kypärää. Pelkkä myyjän vakuuttelu asian helppoudesta ei riitä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAerodynamiikalla on merkitystäJo maantienopeuksissa kypärän aerodynamiikalla on merkitystä. Aerodynamiikaltaan puutteellinen kypärä voi aiheuttaa mm. voimakkaampaa melua tai visiirin värinää tai koko kypärän tärinää esim. päätä sivulle käännettäessä. Koeaja kypärä ennen ostopäätöstä jos mahdollista.Paino ei ole tae turvallisuudestaKypärän painon ja turvallisuuden suhde on kaksijakoinen. Painava kypärä saattaa aiheuttaa onnettomuustilanteessa niskan alueelle kovemman rasituksen mutta kovin kevyellä rakenteella ei toisaalta saada aikaan parasta mahdollista turvallisuutta.Suuri paino ei välttämättä ole tae paremmasta turvallisuudesta, vaan saattaa kertoa edullisempien ja samalla painavampien materiaalien käytöstä. Korkeimmissa hintaluokissa kypärän painoa on alennettu käyttämällä erikoismateriaaleja kuten hiilikuitua. Painava tai painopisteeltään korkea kypärä väsyttää niskaa ja hartioita pitkillä matkoilla.Takuu ja varaosatTunnetut kypärävalmistajat takaavat varaosien saatavuuden jopa 10 vuodeksi eteenpäin. Takuutakin merkkikypärille myönnetään viideksi vuodeksi. Halpaan markettikypärään et välttämättä saa varaosia tai uutta visiiriä naarmuuntuneen tilalle enää parin vuoden kuluttua.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTarkista kypäräpuhelinvalmiusJos aiot hankkia kypäräpuhelimen, tarkista että kypärässä on valmiit paikat kaiuttimille ja johdotuksille. Jälkikäteen tehtävät kolot ja muotoilut polyuretaaniin heikentävät kypärän turvallisuutta ja ovat siksi kiellettyjä.Tehokas ilmanvaihto pitää virkeänäVaikka ilmanvaihdon lopullisen tehokkuuden huomaa vasta ajaessa, voi ostotilanteessakin verrata jo eroja perusasioissa. Mikäli visiiriaukon alapuolella on ilmanvaihtoaukot, saat niistä raitista hengitysilmaa. Tämä venttiili on sitä tärkeämpi, mitä tiiviimmäksi kypärä on verhoiltu kaulan alueelta. Visiiriaukon yläpuolella olevista venttiileistä – mikäli sellaiset on – sisään menevä ilma viilentää päälakea ja takaraivoa.Jotta päälaen ilmanvaihto toimisi myös käytännössä, tulee sisäverhoilun alla olla polystyreeniin tehdyt uritetut ilmakanavat. Mitä syvemmät urat, sitä tehokkaampi ilmanvaihto. Päälaen alueen ilmanvaihto edellyttää lisäksi, että kypärän takaosassa on poistoaukot.Tehokkain ilmanvaihto saavutetaan jos edessä on ilmanottoaukkoja riittävästi ja takana poistoaukot sekä ylhäällä että alhaalla. Etuosan venttiilit tulee olla suljettavissa, jotta viileässä säässä kypärän sisällä ei tule kylmä.Häikäisyltä voi suojautua eri tavoinPerinteisin tapa suojautua häikäisyltä on vaihtaa kypärään tumma visiiri. Silloin on hyvä pitää mukana myös kirkas visiiri, jos ajolenkki jatkuu iltahämäriin.Kypärän sisään integroitu aurinkovisiiri löytyy monista pitkille ajomatkoille tarkoitetuista kypärämalleista. Se tuo kypärään lisää painoa ja kokoa, mutta - käyttövivun sijoittelusta ja toiminnasta riippuen – on yleensä helppokäyttöinen.Aurinkovisiirien laatu vaihtelee tummasta plexistä laadukkaisiin kaikki aurinkolasistandardit täyttäviin malleihin. Eroja on muun muassa UV-suojaavuudessa sekä siinä miten ne heijastavat ja vääristävät valoa.Kaikkein helpoin vaihtoehto on kuitenkin fotokromaattinen eli itsestään valaistuksen mukaan väriään muuttava visiiri. Silloin et tarvitse mukaan toista visiiriä eikä sinun tarvitse tehdä mitään valaistusolosuhteiden muuttuessa. Fotokromaattisia visiireitä on saatavissa vain muutamiin kypärämalleihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySisäverhoilun irrotettavuusVarmista onko kypärän sisäverhoilu irrotettavissa ja pestävissä. Pää hikoilee helposti kypärässä. On suositeltavaa pestä kypärän sisäverhoilu vähintään kerran ajokaudessa, kovassa käytössä useammin. Verhoilun voi pestä myös sen ollessa paikallaan, upottamalla koko kypärä vesiastiaan.Maksatko väristä vai turvallisuudestaYksivärinen kypärä on yleensä edullisin. Saman kypärämallin moniväriset tai huomioväriset mallit maksavat keskimäärin 50–100 euroa enemmän.Menestyneiden kilpailijoiden kypärävärityksiä jäljittelevät replica-mallit saattavat olla vielä 100–200 euroa kalliimpia. Kun olet päättänyt budjetin kypärän ostoon, mieti haluatko käyttää siitä osan pelkkään väritykseen, vai valitsisitko sen sijaan yhtä luokkaa paremman yksivärisen vaihtoehdon.DD- vai pikalukitusKypärän leukahihnan lukkovaihtoehdoista DD-lukitusta pidetään yleisesti turvallisempana. Siinä ei ole särkyviä osia, joten käytännössä se on idioottivarma. Muutaman harjoittelukerran jälkeen se on yhtä nopea käyttää kuin vaihtoehtoinen pikalukitus. Pikalukituksen toimivuudessa ainoa mahdollinen riskitekijä on mikrometrisen soljen lukituksen jousen toiminta.Kun lukitus on kiinnitetty ja säädetty oikealle kireydelle, kannattaa hihnasta nykäistä tukevasti ja varmistaa että lukko pitää. Tällä nopealla nykäisyllä varmistat lukon toimivan suunnitellulla tavalla. Kilpailukäyttöön DD-lukitus on ainoa sallittu tapa, muussa käytössä lukitustavalla ei ole suurta merkitystä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLaadunvalvonta vaikuttaa hintaanEnnen sarjatuotannon aloittamista kaikille kypärille on tehtävä standardien mukaiset testit. Vain osa kypärävalmistajista testaa kypäriään myös sarjatuotannon aikana, sillä se on vapaaehtoista. Sarjatuotannosta satunnaisesti poimittujen kypärien testaaminen paljastaa mahdolliset poikkeamat tasalaatuisuudesta.Laatuvaihtelua tulee muun muassa siitä, että suuri osa kypärän valmistuksesta on käsityötä. Halvimmissa malleissa laadunvalvontaa tehdään vain valmiille kypärälle. Laadustaan tarkka kypärävalmistaja tarkastaa tuotteet useassa vaiheessa valmistuksen aikana, sillä valmiissa kypärässä kaikki ominaisuudet eivät ole enää nähtävillä ja tarkistettavissa.Laadunvalvonnan määrä ja vaikutus lopputuotteen laatuun on ominaisuus, jota on mahdotonta vertailla kypärän ostotilanteessa.Teksti: Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 14.4.2025 Uutinen Autoliitolta tärkeä vinkki pääsiäisliikenteeseen: ”Jos jonossa lähtee pomppimaan nopeuttaakseen omaa matkaa…” 9.4.2025 Taksit Uber julkaisi listan kyytiin unohtuneista tavaroista – mukana viikinkisarvi ja akvaario 6.4.2025 Liikenne Moottori 100 vuotta: löysimme Suomen hiljaisimman tien 3.4.2025 Uutinen Liikennevision puute ja heikentyvä väyläverkko voi vaikuttaa jopa Suomen kasvunäkymiin ja turvallisuuteen 30.3.2025 Autoilu Autoilija, näin voit välttää ruuhkat ja kiertää tietyöt 25.3.2025 Liikenne Näin vaihdat renkaasi itse 28.2.2025 Uutinen Katso rangaistustaulukko: rattijuopumus rapsauttaa jopa 5 vuoden ajokiellon 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 26.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X on täynnä elektroniikkaa ja avustimia 26.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Porsche 959 'Speedster' 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous