20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä Teksti Benjamin Helander Kuva Benjamin Helander, Rikhard Wacker, valmistajat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Näistä malleista kaikki alkoi, mutta miten nämä tunnetut automerkit ovat kehittyneet niiden jälkeen, ja mitkä niiden nykymallit voisivat olla niiden suoria seuraajia? Auto 25 Mobility saatiin taputeltua viime viikonloppuna Helsingin Messukeskuksessa, ja kyseessä oli ensimmäinen autoilun megatapahtuma Suomessa tällä vuosikymmenellä. Messuilla pääpaino oli luonnollisesti uusissa autoissa, ja niitä tapahtumassa esitteli iso joukko autonvalmistajien edustajia. Osa näistä automerkeistä edustaa Suomessa nyt ensi kertaa, ja osa on ollut markkinoilla useita vuosikymmeniä tai jopa lähemmäs vuosisadan. Messuilla olikin esillä useammantyyppisiä merkkiensä ensimmäisiä edustajia Suomessa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy75 vuotta sitten - Suomen ensimmäinen VolkswagenKuuluisin tämän artikkelin "Suomen ensimmäisistä" on ehdottomasti Volkswagenin edustaja, ja se on myös vanhin. Kesäkuun yhdeksäntenä päivänä vuonna 1950 Helsingin Senaatintorilla järjestettiin juhlallinen tilaisuus, jossa 12 kappaletta ensimmäisenä Suomeen maahantuotuja Volkswageneita luovutettiin ylpeille omistajilleen. Tilaisuudesta on olemassa kuva, jossa autot omistajineen poseeraavat Tuomiokirkon edessä. Auto 25:ssäkin esillä ollut yksilö on yksi noista kuvan 12 autosta, jotka tuotiin Suomeen pian 75 vuotta sitten. Ensimmäinen Volkswagen-malli oli Volkswagen Typ1 eli paljon kansanomaisemmin Kuplavolkkari, ja tätä mallia luonnollisesti myös Suomen ensimmäinen Volkswagen edustaa. Kuplavolkkari näki pisimmällä mahdollisella laskutavalla jopa 65 vuoden tuotantokaaren, minkä puitteissa tämä vuoden 1950 malli on ensimmäisiä demokraattisesta Saksasta tuotuja Kuplavolkkareita. Esimerkkiyksilön varhaisen vuosimallin voi helposti päätellä esimerkiksi pienestä, kahteen osaan jaetusta takalasista sekä pienen pienistä takavaloista. Vuosien varrella takalasi alkoi suurentua ja siitä tuli kulmikkaampi. Lisäksi takavalot kasvoivat kokoa ja moottoripeltiin ilmestyi jäähdytysripoja. Näistä visuaalisista muutoksista huolimatta Kuplavolkkari säilyi suurimmaksi osaksi muuttumattomana Euroopan markkinoilla pitkälle 1970-luvulle, jolloin Golf korvasi sen. Kuitenkin esimerkiksi Latinalaisessa Amerikassa Kuplavolkkari säilyi tuotannossa vielä pitkään tämän jälkeen, ja viimeiset yksilöt valmistettiin Meksikossa vasta vuonna 2003. Volkswagen ei ollut ensimmäinen saksalainen automerkki Suomessa, eikä suomalaisilla Suomen ja Saksan pitkälle historiaan ulottuvien hyvien suhteiden vuoksi ollut mitään ongelmaa ostaa saksalaista autoa. Volkswagenilla on vakiintunut asema Suomen automarkkinoilla, ja merkki on säilynyt myyntitilastossa hyvillä sijoilla noista ammoisista ajoista lähtien. On lisäksi syytä muistaa, että 1950-luvun jälkeen myös moni muu merkki - mukaan lukien entinen itäblokin merkki Škoda sekä espanjalaismerkki Seat - ovat ryhtyneet käyttämään autoissaan Volkswagenin tekniikkaa sen konserniin kuuluen. Näin 75 vuotta myöhemmin on hankala sanoa, mikä Volkswagenin nykymalli on suora vastine tälle pienelle mustalle Kuplavolkkarille. Ilmeisin vastaus olisi Golf, mutta esimerkiksi viime vuoden ensirekisteröintitilastossa Golf oli vasta kolmanneksi myydyin Volkswagen. Myydyimmän paikalla oli ID.4, joten onko nyt julistettava, että tämä sähköcrossover on 2020-luvun Kuplavolkkari? 60 vuotta sitten - Suomen ensimmäinen MazdaHyvin eksoottisena, outonakin tulokkaana Suomen markkinoille rynni 1960-luvulla uusi japanilaisvalmistaja Mazda. Japani oli vielä 1960-luvulla suomalaisten silmissä jonkin matkan päässä nykytilanteestaan, huippukehittyneestä teollisuusmaasta, jonka monipuolinen kulttuuri vaikuttaa meidänkin kulttuuriimme. Täten myös japanilaisautot saapuivat eurooppalaisvalmistajien hallitsemille markkinoille altavastaajina. Suomen automarkkinat olivat kuitenkin vuoden 1965 tilanteessa 15 vuotta aikaisempaan nähden huomattavasti kehittyneemmät, ja kysyntää riitti yhä useammille merkeille, myös vaihtoehtomerkeille, joita japanilaiset siihen aikaan eittämättä olivat. Japanilaisia autoja Suomeen toi rahtilaiva Carmen, joka purki tämän Auto 25:ssä esillä olleen Mazdan kyydistään 2. syyskuuta 1965. Tällä Suomen ensimmäisellä Mazdalla oli kolme ikätoveria, sillä Haka-Auto maahantoi ensimmäisessä erässä neljä Mazdaa. Yksilökuvauksen mukaan tämä Mazda 800 on "todennäköisesti ainoa laatuaan koko Euroopassa."Mazda 800:ssa on mallinimen mukaisesti pyöreästi 800-kuutioinen bensiinirivimoottori, teholtaan 42-hevosvoimainen. Kuitenkin auton omapaino on vain 720 kiloa, joten se kulkee sujuvasti 105 km/h. Mazda - kuten muutkaan japanilaismerkit - ei ole ollut enää aikoihin millään muotoa outolintu Suomen markkinoilla. "Maanmiestensä" tavoin Mazda on vedonnut moniin suomalaisiin laadullaan ja luotettavuudellaan, mutta kyllä, myös omanlaisellaan vastavirtaan melomisellaan. Viime aikoina Mazda on jälleen innostunut mazdailemaan oikein kunnolla. Downsizingin ja sähköistymisen aikakaudella se tuo markkinoille isoja polttomoottoreita omalla tekniikallaan, ja kaivoi vastikään itse wankelin uudelleen piirustuspöydälle ja tuotantoon. Toisaalta nyt sillä on myös kaksi sähköautoa mallistossaan. On hyvin hankala sanoa, mikä Mazdan nykymalliston jäsen olisi suora vastine tälle söpölle kompaktille sedanille. Tavallaan luonnollisin vaihtoehto olisi Mazda 3 Sedan, Mazdan tämänhetkisen malliston ainoa polttomoottorisedan. Asiaa voi ajatella myös toiselta kannalta. Nimittäin jos kuviteltaisiin, että Mazda aloittaisikin Suomen markkinoilla vasta nyt vuonna 2025, keihäänkärkenä maahan tuotaisiin todennäköisesti CX-60 tai CX-80 eli lippulaivapään katumaastureita. nyt - Suomen ensimmäinen XpengSuomen automarkkinoille ei ole aikoihin ollut tulossa yhtä paljon uusia tulokasmerkkejä kuin nyt 2020-luvulla. Jos 1960-luvulla maahan rantautui Mazdan tavoin monia uusia japanilaistulokkaita, nyt on ollut kiinalaismerkkien vuoro. Yksi näistä monista kiinalaisista yrittäjistä on Xpeng, jonka osalta Suomen ensimmäiset autot tuotiin maahan vasta tänä vuonna. Xpengin tarina Suomessa on siis vielä täysin kirjoittamatta. Voimme vain sanoa, että Suomeen tuotiin tammikuussa 2025 Xpeng G6- ja -G9 -sähkökatumaasturit, joihin suuri yleisö sai tutustua ensi kertaa Helsingin Messukeskuksessa Auto 25 -tapahtumassa 14. - 16. maaliskuuta 2025. Xpeng saapui Suomen markkinoille kiinalaismerkeistä yhtenä edistyksellisimmistä, ja tätä tuoretta automerkkiä on kuvailtu "Kiinan versioksi Teslasta". Vielä 15 vuotta sitten kiinalaiset automerkit olivat lähinnä vitsi länsimaissa. Autojen tekniikka oli parhaimmillaankin keskitasoa, niiden turvallisuuskulttuuri oli kaamea, ja lisäksi leimaavana piirteenä olivat lukuisat härskit mutta heikkolaatuiset kopiot länsiautoista. Viimeisten kymmenen vuoden aikana Kiinan kansantasavalta on kuitenkin panostanut hurjalla tavalla autoteollisuuteensa, ja erityisesti sähköautojen megatrendin myötä ne ovat ottaneet ison jalansijan maailmanmarkkinoilla - keinojakin kaihtamatta. Koska tarinat todellakin ovat vielä suurelta osin kirjoittamatta, emme voi tietää miten Xpengin ja muiden kiinalaismerkkien vaiheet tulevat seuraavina vuosina saati vuosikymmeninä menemään. Volkswagenin ja Mazdan esimerkeistä tekisi mieli vetää yhtäläisyyksiä vaikkapa juuri Xpengin tulevaisuudennäkymiin, mutta toisaalta asetelmissa on myös hurjasti eroavaisuuksia. Kiinan valtiollinen olemus kommunistisena, totalitaarisena diktatuurina ja sen (auto)teollisuuden tiukka riippuvuus valtiosta eivät moniin suomalaisiin autonostajiin uppoa. Japanilaisilla tai eteläkorealaisilla autonvalmistajilla, jotka ovat nousseet Suomen markkinoilla korkeaan asemaan, ja joita usein käytetään vertailukohtana kiinalaisten tulemiselle, tällaista taakkaa ei ole ollut. Lisäksi automarkkinat ovat kaikin puolin kilpaillumpia kuin koskaan, ja pelkkä kilpailukykyinen hinta ei itsestään selvästi ole oikotie onneen. Lähteet: valmistajat/maahantuojatMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 9.3.2024 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – kerro mauttomuudestasi myös naapureille Mercedes-Maybach G 650 Landauletilla 28.2.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda AZ-Offroad oli Suzuki Jimnyn 660-kuutioinen kei-sisar 3.2.2024 Ajoneuvot Mazda 6:n myynti loppuu sittenkin tähän vuoteen – Euroopassa autoja vielä hyvin saatavilla 1.2.2024 Ajoneuvot Leveäkoristen markkinoille suunnattu Mazda CX-70 edustaa omalaatuista mallistopolitiikkaa 23.1.2024 Ajoneuvot Mazda Spirit Racing olisi ottamassa Mazdaspeedin roolin tuotantomallien virittäjänä – jatkoon! 25.11.2023 Ajoneuvot MG4 XPower myös Suomeen: 435 hevosen taskuraketti alle 44000 euroa 23.11.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mazda MX-30 R-EV – edes kuumeunet eivät selittäneet Mazdan outoa lataushybridiä 11.11.2023 Ajoneuvot Wankel-rajapyykki rikki – Mazda valmistanut nyt yli 2 miljoonaa kiertomäntämoottoriautoa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut”