27.11.2022 Liikenne Alle 25-vuotiaiden tapaturmakuolemien taustalla liikenneonnettomuudet Liikennekamera Vähäheikkiläntiellä Turussa. Sijainti on hyvä, sillä läheisyydessä sijaitsee muun muassa ammattiopisto, kaksi koulua, päiväkoti, kauppa, katsastusasema ja asuintaloja. Alueella on runsaasti autoliikennettä, jalankulkijoita ja pyöräilijöitä sekä useita suojateitä. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä THL: Nuorilla tieliikenneonnettomuuksien tyypillistä aikaa ovat viikonloput ja yöt. Lasten haasteena ovat liikenneympäristön hahmottaminen ja kokemattomuus. Tieliikenneonnettomuudet aiheuttavat eniten alle 25-vuotiaiden tapaturmaisia kuolemia ja toiseksi eniten tapaturmaisista syistä johtuvia sairaalahoitojaksoja Suomessa.Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) on kohdistanut katseensa liikenteeseen ja lasten sekä nuorten aikuisten vakaviin tapaturmiin.Nuorilla tieliikenneonnettomuudet liittyvät usein vapaa-ajan liikkumiseen. THL tuo esiin, että nuorten liikenneonnettomuuksien tyypillistä aikaa ovat viikonloput ja yöt, etenkin kesälauantait.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHuomataanko lapset?Lasten haasteena ovat liikenneympäristön hahmottaminen ja kokemattomuus.THL:n ulostulossa tähdennetään, että ”liikenneympäristö on pienelle lapselle hankala, mikä johtuu pienestä koosta ja kehittymisvaiheessa olevasta havaintokyvystä.”Muiden tienkäyttäjien voi olla myös vaikea huomata pienikokoisia lapsia liikenteessä.”Lisäksi lapsen liikennekäyttäytyminen on usein ennakoimattomampaa kuin aikuisella. Lasten huomio kiinnittyy ympäristössä herkemmin epäolennaisiin asioihin. Lapsi ei osaa usein arvioida mahdollisia vaaroja.” Vastuu erityisesti alle 7-vuotiaiden liikenneturvallisuudesta on THL:n mukaan huoltajilla ja muilla lähipiirin aikuisilla.Riskialtista käytöstäNuorilla on usein liikenteessä riskialtista käyttäytymistä, kuten suuria ajonopeuksia ja humalassa ajamista. Nuorten onnettomuusriski kasvaa myös sen myötä, kun he saavat esimerkiksi mopoajoneuvojen ajo-oikeuden.Ja kuten THL tähdentää, nuorten miesten riski kuolla esimerkiksi moottoriajoneuvon kuljettajana on moninkertainen nuoriin naisiin verrattuna.THL listaa nuorten miesten riskikäyttäytymisen vakavimmat haasteet:suuria ajonopeuksia liikennesäännöistä piittaamattomuutta humalassa ajamista turvavyön käytön laiminlyöntiäTurvallisesti kaiken ikääTHL käy ongelmien ratkaisuun Turvallisesti kaiken ikää -ohjelmalla. Sen tavoitteena on ehkäistä tieliikenneonnettomuuksia lisäämällä turvallista omaehtoista liikkumista ja vähentämällä päihtyneenä ajamista.Ohjelman yleistavoite vuosille 2021–2030 on, ettei yksikään lapsi ja nuori kuole tai vammaudu pysyvästi tieliikenteessä. Ohjelma huomioi erityisesti nuoret miehet, joiden riski kuolla tai loukkaantua tieliikenteessä on suurentunut.Tavoitteena on, että nuorten tieliikenneonnettomuuksien trendi kääntyisi pysyvään laskuun vuoden 2019 tasosta.Turvallisesti kaiken ikää -tavoitteet:edistää lasten ja nuorten turvallisen omaehtoisen liikkumisen edellytyksiä ja kulkutapaosuuden kasvua eli lisätä joukkoliikennettä, kävelyä ja pyöräilyä vähentää ylinopeuksista johtuvia onnettomuuksia saada nuorten kuljettajien rattijuopumustapausten ja huumaantuneena ajamisen tapausten määrä laskuun kehittää liikenneympäristöjen turvallisuutta kiinnittämällä huomiota systemaattiseen turvallisuuskasvatukseen tukea jalankulkua avustavien ja korvaavien liikkumisvälineiden ja kevyiden sähköajoneuvojen turvallista käyttöäMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMiten höllätä kaasujalkaa?Mutta kuinka voitaisiin hillitä vaarallisia ja ylisuuria ajonopeuksia, siinä pula, johon THL:n ohjelmalla yritetään vastata.THL:n mukaan vastaus olisi vähentää nopeuksia muun muassa automaattisen ja perinteisen nopeusvalvonnan sekä koulutuksen ja valistuksen avulla. THL kannattaa myös taajamien 30km/h -alueiden nopeusrajoituksia ja niitä tukevia toimia.THL myös hyödyntäisi ja kehittäisi nykyistä jämäkämmin erilaisia liikenneturvallisuuskasvatuksen materiaaleja ja työmuotoja lasten, nuorten ja perheiden palveluissa ja kanavissa, kuten neuvolapalveluissa, varhaiskasvatuksessa, oppilaitoksissa, nuorisotyössä ja Puolustusvoimissa.Päihteetöntä liikkumisen edistämisessä tulisi THL:n mukaan ottaa huomioon erityisesti nuoret miehet, koulutuksen ulkopuolella olevat nuoret ja erityistä tukea tarvitsevat lapset.Teksti: Marko Jokela Kuvituskuva: Timo Turkula Lähteet: THL / eri tutkimukset Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: paisuneet palkit – lisää kolariturvallisuutta, mutta myös katveita 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa