24.1.2025 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliiton koulutuspäällikkö: ”Älykkäissä nopeusavustimissa on kaksi keskeistä ongelmaa: mittarivirheen huomioimattomuus ja virheelliset nopeusrajoitustiedot.” Kaikki EU-alueella myytävät uudet henkilöautot on tullut heinäkuusta alkaen varustaa älykkäällä nopeusavustimella. Tämän ISA-järjestelmän tulee olla autojen vakiovaruste.EU-määräys linjaa, että ISA-järjestelmän on toimittava yhdessä kuljettajan kanssa, eikä se saa rajoittaa ajoneuvon kuljettajan mahdollisuuksiaan toimia milloin tahansa ajon aikana. Kuten Moottori uutisessaan aiemmin kertoi, kuljettaja on siis älykkäällä nopeusavustimellakin varustetussa autossa aina auton ylimmäinen käskyttäjä, jonka tulee helposti pystyä ohittamaan ISA-järjestelmä.Kuinka ISA eri autoissa toimii, on ratkaistavissa monella eri tavalla kuten äänimerkkihälytyksellä tai haptisella eli tuntoaistimukseen perustuvalla avustimella, jossa kaasupoljin painautuu kuljettajan jalkaa vastan ja kerto näin ylinopeudesta. Kysyimme asiantutijalta eli Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaiselta arvioita ISA-järjestelmän valteista ja haasteista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy”Ylinopeutta ei saa ajaa”Vesalaisen mukaan on tärkeätä muistaa, että ylinopeutta ei saa ajaa.– Järjestelmän tarkoitus on siis pohjimmiltaan hyvä, kunhan se toteutetaan järkevällä tavalla. Mielekkäästi toteutettua järjestelmää ihmiset ovat valmiita myös totuttelemaan käyttämään, sen sijaan, että kytkisivät järjestelmän pois päältä.Vesalainen tutustuu työnsä luonteen vuoksi ahkerasti uusiin automalleihin.– Valitettavan usein ensimmäinen (ja monesti ainoa) asia, jota auton koeajoon luovuttava autoliikkeen tai maahantuojan edustaja autosta haluaa kertoa, on se, miten älykkään nopeusavustimen saa kytkettyä pois päältä.Usein poiskytkentätoiminto on ohjelmoitu näissä autoissa valmiiksi myös pikavalintanappiin, jonka toiminnallisuus on käyttäjän itsensä valittavissa.– Tämä mielestäni kertoo asenteesta järjestelmää kohtaan – ja valitettavasti negatiivinen asenne myös tarttuu herkästi, kun uusi toiminnallisuus heti kättelyssä esitellään huonona.Mittarivirhe ongelmana– Älykkäissä nopeusavustimissa on kaksi keskeistä ongelmaa: mittarivirheen huomioimattomuus ja virheelliset nopeusrajoitustiedot, Vesalainen linjaa.Koulutuspäällikkö tuo esiin, että vaikka henkilöautojen nopeusmittarit ovat muuttuneet takavuosia tarkemmiksi, on uusissakin autoissa usein heittoa 3–5 km/h. Samaan autoon on saatettu hyväksyä myös erilaisia rengaskokoja.– Aina, kun renkaan ulkokehän mitta muuttuu, muuttaa se myös nopeusmittarin tarkkuutta. Toki rengaskoko on osassa autoja mahdollista kertoa autolle testerillä, mikä pienentää ongelmaa – siis edellyttäen, että näin tulee tehtyä.Nopeusmittarin epätarkkuus tuo oman ongelmansa nopeusavustimen toimintaan. Jos avustin hälyttää 80 km/h nopeusrajoitusalueella nopeusmittarin näyttäessä 80 km/h, saattaa todellinen nopeus olla jonkin verran alhaisempi. Jos tulee sitten ajelleeksi vaikka 75 km/h nopeutta 80 km/h rajoitusalueella hyvissä olosuhteissa, ikään kuin tarpeettomasti, saattaa tahtomattaan provosoida muita kuljettajia.Vesalaisen näkemyksen mukaan nopeusavustimissa tulisikin olla jonkun verran säätövaraa, jotta mittarivirhe saataisiin eliminoitua ja hälytys tai puuttuminen ylinopeuteen tapahtuisi vasta todellisissa ylinopeustilanteissa.– Liian suuri tämä säätövara ei kuitenkaan saa olla, ettei se johda väärinkäytöksiin.Virheelliset nopeusrajoitustiedotVesalaisen kokemuksen mukaan nopeusrajoitusmerkkien tunnistamisessa on monen automallin kohdalla vielä toivomisen varaa. Vastaavasti myös navigointitietoihin perustuvissa nopeusrajoituksissa on virheitä.– Mikäli nopeusavustin kykenee muuttamaan auton nopeutta ja tekee sen virheellisen tiedon perusteella väärässä paikassa, saattaa seurauksena olla yllättävä tilanne – tai jopa todellinen vaaratilanne. Tämän vuoksi olen enemmän varoittavien kuin nopeuteen konkreettisesti puuttuvien järjestelmien kannalla, Vesalainen toteaa.Mitä eroja teknisissä ratkaisuissa on ajamisen ja/tai liikenneturvallisuuden kannalta?– Näkisin oikealla tavalla toteutetun varoittimen avustinta parempana vaihtoehtona ainakin vielä lähitulevaisuudessa. Syystä tai toisesta virheellisen nopeusrajoitustiedon saava avustin saattaa toimia arvaamattomasti puuttuessaan nopeudensäätelyyn ilman järkevää perustetta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVoiko kuski häiriintyä?Vesalainen pohtii, voiko älykäs nopeusavustin häiritä kuljettajaa.– Ylimääräinen pimputus häiritsee herkästi kuljettajaa varsinkin, jos se on tarpeetonta eli todellinen nopeus on rajoituksen mukainen. Jos järjestelmä alkaa ärsyttää kuljettajaa, kytkee hän sen herkästi pois päältä, kuvaa Vesalainen todennäköistä seurausta.– Tätä ei kuitenkaan pitäisi tehdä, koska näin toimien menetetään järjestelmän tuomat turvallisuushyödyt.Vesalainen epäilee, että jos nopeusavustin säätää nopeutta kuljettajan puolesta, saattaa se osan kuljettajista kohdalla johtaa aiempaa herkemmin tarkkaamattomuuteen.– Jos auto tekee paljon asioita kuljettajan puolesta, käy ajaminen yksitoikkoisemmaksi ja saattaa herkemmin saada kuljettajan puuhaamaan kaikenlaista, mitä ajaessa ei missään tapauksessa pitäisi tehdä.Talvi tuo haasteitaSuomen talviset ajo-olosuhteet tuovat omat haasteensa.– Lunta, jäätä ja huurretta kertyy liikennemerkkien tunnistuksessa tarvittavien kameroiden päälle, jolloin tunnistaminen vaikeutuu tai muuttuu mahdottomaksi. Kuljettajan onkin tärkeää puhdistaa auto lumesta ja jäästä huolellisesti kauttaaltaan ennen ajoon lähtöä.Ongelmia tulee aika-ajoin myös puhdistamisesta huolimatta, koska lunta sataa ja pölisee Suomen talvessa myös ajon aikana.– Vaikka auton kamerajärjestelmien yhteydessä käytettäisiin sulattavaa lämmitystä, ei ongelmilta pysty välttymään. Aina lämmitys ei ole kaikkiin olosuhteisiin riittävä ja vaikka olisikin, myös liikennemerkit peittyvät tietyissä olosuhteissa tunnistamattomiksi, Vesalainen arvioi.Tien pinnan liukkaus on hänen mukaansa riskinä tilanteissa, joissa järjestelmä mahdollisesti alkaisi tehdä omin päin nopeudenmuutoksia.– Esimerkiksi sähköautossa tehokas takapainoinen rekuperaatio saattaa herkästi johtaa auton hallinnan menettämiseen liukkaissa olosuhteissa.Artikkeli on julkaistu alun perin syyskuussa 2024. Lue lisää Kaikki artikkelit 6.6.2025 Liikenneturvallisuus Ajokortti on iäkkäille tärkeä osa arkea – teknologia yleistyy, mutta turvallisuudessa on eroja 6.6.2025 Uutinen Kiinan kuristusote: nousevatko harvinaiset maametallit ja magneetit seuraaviksi piisiruiksi? 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 5.6.2025 Liikenneturvallisuus Kiveniskemät yleistyvät tuulilaseissa – lähes joka toisessa autossa vaurioita 4.6.2025 Moottoriurheilu Omalla autolla katukiihdytyksiin – helppo ensikosketus kiihdytysautoiluun 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta 2.6.2025 Yleinen Rolls-Royce Phantom Extended ”Goldfinger 60 years” – kun elokuvafanitus vaikuttaa ostopäätökseenkin 31.5.2025 Uutinen Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla Kommentit (3) Tuo EU-määräys on periaatteeltaan hyvä, mutta … EU:n olisi samalla pitänyt vaatia, että mittarit näyttävät oikein. Mittarien kalibrointi olisi voitu tehdä kaikissa uusissa autoissa olevan GPS-paikannuksen avulla. Tällöin rengaskoon muuttaminen tai renkaiden paineiden muutos ei vaikuttaisi mittarivirheeseen. Hyvä asia jäi puolitiehen. Samaa mieltä. Ylinopeusvaroittimen lanseeraus on epäonnistunut, laitteesta tuli uusi ärsyke kuskeille. Miksi ei ole voitu ottaa nopeustietoa GPS-paikannuksesta? Mielestäni laite on kuskin oikeusturvan vastainen: Kun ajan esimerkiksi 80 km/h rajoitusalueella alle rajoituksen 77 km/h todellista nopeutta, ylinopeushälytin alkaa pimputtaa joissakin autoissa niin aktiivisesti, että melkein pää halkeaa, kun kyseisessä autossa nopeusmittari näyttää 4 km/h liikaa kahdeksaakymmpiä ajettaessa. Tämmöinen ärsyttävä varoituslaite ei paranna turvallisuutta, koska se kytketään pois. Laitteen varoitusten pitäisi perustua todelliseen nopeuteen! Mistä ne nopeusrajoitustiedot autojen karttadatassa tai iPhone Kartat / Google Mapsissa ovat peräisin? Varmaan niitä ylläpitää Suomessa joku taho, jolta autovalmistajat ja Apple/Google/Waze saavat edelleen ne tiedot. Suomessa pitkin poikin ajelleena huomasin kesällä, että auton karttadatassa on paljon virheitä nopeusrajoitustietojen osalta. Joskus näyttää liikaa, joskus liian vähän. Usein kuitenkin oikein. Joku keino pitäisi olla, jolla virheellisistä tiedoista voisi raportoida. Auton kamera kyllä lukee nopeusrajoituksen liikennemerkeistä, mutta kohta sitten kartadatan virheellinen tieto saattaa sen ylikirjoittaa. Auton mittarivirhe on pienempi ongelma kuin virheellinen pohjatieto. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”