9.12.2018 Liikenne Älyliikenne: mitä se on, ja miksi sitä tarvitaan? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Älyliikenteelle on yksinkertainen tarve: haluamme lisää mukavuutta. – Pitkään liikuttiin kävelemällä, purjehtimalla ja hevosilla. Sitten tuli polkupyörä, joka mahdollisti naimisiin menon naapurikyläläisen kanssa.Aalto yliopiston älyliikenteen tutkimushankeessa työskentelevä yli-insinööri Panu Sainio tiivistää liikkumisen historiaa ja maailman pienentymistä.Kun liikkumisen kehitys vei auton alkuhistoriaan, vei polttomoottori lopulta voiton varhaisista sähkö- ja höyryautoista. Polttomoottori tarjosi vaivattomimman kokonaisuuden, ja ratkaisu vakiintui.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHelpompaa ja mukavampaa kohtiÄlyliikenteen taustalla on sama pyrkimys, joka on ohjannut liikkumista kivikaudelta asti. Ihmiset haluavat helppouteen, mukavuuteen ja käytettävyyteen.– Hevonen on mukava eläin, mutta auto tarjosi vielä helpompaa liikkuvuutta, tiivistää Sainio, ja muistuttaa miten aikanaan New Yorkista siivottiin miljoona kiloa hevosen lantaa joka päivä. Siihen verrattuna varhainen polttomoottoriauto nähtiin ympäristöystävällisenä. Auton saattoi myös sammuttaa, siis jättää hoitamatta.Kehitys parempaa ja helpompaa liikkumista kohti ei aina ole suoraviivaista. Monesti nähdään syklejä, jolloin innostutaan jostain ja kehitetään sitä, mutta asia unohtuu seinän tullessa vastaan. Sitten aihe nousee taas esiin, ja kehittyy eteenpäin. Kierrokset toistuvat, ja aina saadaan ratkaistua jotain.Sähköauto oli automobiilin alkuvaiheilla vahva vaihtoehto, mutta polttomoottori voitti. Sitten sähköautosta innostuttiin uudelleen monella vuosikymmenellä, mutta se ei vielä lyönyt läpi.Ylipäänsä autojen kehittymisessä näkyy alan valtavan koon tuoma hitaus: maailmassa tehdään 2,2 henkilöautoa joka sekunti. 70 000 000 autoa vuodessa. Moottoroituja kaksipyöräisiä syntyy 5,5 kappaletta per sekunti.Valtavan koneiston muokkaaminen uusiin tarpeisiin on hidasta ja haastavaa. Markkinoiden muokkaantumista ohjaavat myös öljyn hinnan kaltaiset reunaehdot. Ensin pelkäsimme öljy loppuvan – ja nyt pelkäämme, että käytämme sen loppuun!Seuraava askelMutta mikä on mukavuuden seuraava askel? Ehkä se, että ajoneuvo tukee entistä paremmin autojen ja matkustajien hyvinvointia aktiivisten turvajärjestelmien avulla, esimerkiksi ehkäisemällä kaikkien kannalta ikävät ja epätoivotut kolaritilanteet? Pidemmän päälle nämä kysymykset ratkaissee autonominen liikkuminen: itse ajamisessa on lopulta nyky-yhteiskunnan kannalta varsin suuria juridisia vastuukysymyksiä.Muutos vaatii vaivattomuuttaSainio heittää tyypillisen esimerkin omasta elämästään.– En suostu helpolla luopumaan ilmastoidusta automaattivaihteisesta henkilöautosta. Se ratkaisee koko liikkumistarpeeni ensimetreiltä loppumetreille, kotipihalta työpaikalle. Sillä liikkuminen on mukavaa.– Ongelma on se, että aika moni muukin ihminen ajattelee tällä tavalla, Sainio jatkaa viitaten jatkuvasti kasvaviin liikennemääriin, ja globaalilla tasolla paikoin sietämättömään ruuhkautumiseen. Eikä ruuhkaan auta mahdollisesti päästötön sähköautokaan: se on toki paikallisesti päästötön, mutta silti siinä ruuhkassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyÄlyliikenne on laaja käsiteÄlyliikenne tarkoittaa tällaisten ongelmien ratkaisemista tai ehkäisyä teknologian keinoin. Tutkimusta tehdään monella tasolla, ei pelkästään suuria linjoja, kuten jättiruuhkia ja robottiautoilutulevaisuutta pohtimalla.Yksinkertainen esimerkki älyliikenteen tuomista mahdollisuuksista arkipäiväiseen kaupunkiliikenteeseen on konenäön tuoma mahdollisuus nähdä talojen läpi: kamerat lukevat risteystä, analysoivat liikennettä ja viestivät sen epäedullisesta suunnasta nurkan takaa lähestyvälle autolle ja auton kuljettajalle.Ylipäänsä ensiaskeleita jo nyt ottava autojen välinen viestintä tarjoaa paljon potentiaalia: autot voivat viestiä liukkaudesta, kolarista tai esimerkiksi vapaista pysäköintipaikoista.Sainio kertoo Suomen tarjoavan erinomaisen pohjan älyliikenteen kehittämiseen: esimerkiksi koko mobility as a service -käsite on Suomesta kotoisin, ja maan pääomaköyhyyteenkin on keksitty Slushin kaltaisia ratkaisuja.– Älyliikenteen kehittämisessä ei kannata turvautua perinteiseen ”ei se onnistu” asenteeseen. Jos kehitetään, se voi onnistuakin.Joku lyö aina rahoiksiYksi kysymys jää silti avoimeksi. Kun junamatkustus alkoi, syntyi ihmisille vapaata aikaa liikkumisen ohessa. Sitä alettiin kuluttamaan lukemalla. Syntyi sanomalehtiä ja niitä myymään perustettiin Suomessakin jo vuonna 1910 Rautatiekirjakauppa, sittemmin Rautakirja ja R-Kioski.Kun älykäs liikenne joskus pääsee autonomiseen liikkumiseen, mitä vapautuneella ajalla tehdään?– Robottiauto tappaa ajan merkityksen, Sainio summaa ja jatkaa, jos en ole enää auton kuljettaja, kestääkö työmatkani puoli tuntia vai puolitoista tuntia menettää merkityksensä. Voi tehdä töitä tai viihtyä. Ainoa kysymys onkin, kuka tekee tällä vapautuneella ajalla rahaa ja miten?Teksti: Lauri Ahtiainen, kuva: Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka 16.12.2024 Liikenne Rekisterikilpiin näkyviä muutoksia – Y-kirjain uusiksi, traktorimönkijöille uusi kilpityyppi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”