9.12.2018 Liikenne Älyliikenne: mitä se on, ja miksi sitä tarvitaan? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Älyliikenteelle on yksinkertainen tarve: haluamme lisää mukavuutta. – Pitkään liikuttiin kävelemällä, purjehtimalla ja hevosilla. Sitten tuli polkupyörä, joka mahdollisti naimisiin menon naapurikyläläisen kanssa.Aalto yliopiston älyliikenteen tutkimushankeessa työskentelevä yli-insinööri Panu Sainio tiivistää liikkumisen historiaa ja maailman pienentymistä.Kun liikkumisen kehitys vei auton alkuhistoriaan, vei polttomoottori lopulta voiton varhaisista sähkö- ja höyryautoista. Polttomoottori tarjosi vaivattomimman kokonaisuuden, ja ratkaisu vakiintui.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHelpompaa ja mukavampaa kohtiÄlyliikenteen taustalla on sama pyrkimys, joka on ohjannut liikkumista kivikaudelta asti. Ihmiset haluavat helppouteen, mukavuuteen ja käytettävyyteen.– Hevonen on mukava eläin, mutta auto tarjosi vielä helpompaa liikkuvuutta, tiivistää Sainio, ja muistuttaa miten aikanaan New Yorkista siivottiin miljoona kiloa hevosen lantaa joka päivä. Siihen verrattuna varhainen polttomoottoriauto nähtiin ympäristöystävällisenä. Auton saattoi myös sammuttaa, siis jättää hoitamatta.Kehitys parempaa ja helpompaa liikkumista kohti ei aina ole suoraviivaista. Monesti nähdään syklejä, jolloin innostutaan jostain ja kehitetään sitä, mutta asia unohtuu seinän tullessa vastaan. Sitten aihe nousee taas esiin, ja kehittyy eteenpäin. Kierrokset toistuvat, ja aina saadaan ratkaistua jotain.Sähköauto oli automobiilin alkuvaiheilla vahva vaihtoehto, mutta polttomoottori voitti. Sitten sähköautosta innostuttiin uudelleen monella vuosikymmenellä, mutta se ei vielä lyönyt läpi.Ylipäänsä autojen kehittymisessä näkyy alan valtavan koon tuoma hitaus: maailmassa tehdään 2,2 henkilöautoa joka sekunti. 70 000 000 autoa vuodessa. Moottoroituja kaksipyöräisiä syntyy 5,5 kappaletta per sekunti.Valtavan koneiston muokkaaminen uusiin tarpeisiin on hidasta ja haastavaa. Markkinoiden muokkaantumista ohjaavat myös öljyn hinnan kaltaiset reunaehdot. Ensin pelkäsimme öljy loppuvan – ja nyt pelkäämme, että käytämme sen loppuun!Seuraava askelMutta mikä on mukavuuden seuraava askel? Ehkä se, että ajoneuvo tukee entistä paremmin autojen ja matkustajien hyvinvointia aktiivisten turvajärjestelmien avulla, esimerkiksi ehkäisemällä kaikkien kannalta ikävät ja epätoivotut kolaritilanteet? Pidemmän päälle nämä kysymykset ratkaissee autonominen liikkuminen: itse ajamisessa on lopulta nyky-yhteiskunnan kannalta varsin suuria juridisia vastuukysymyksiä.Muutos vaatii vaivattomuuttaSainio heittää tyypillisen esimerkin omasta elämästään.– En suostu helpolla luopumaan ilmastoidusta automaattivaihteisesta henkilöautosta. Se ratkaisee koko liikkumistarpeeni ensimetreiltä loppumetreille, kotipihalta työpaikalle. Sillä liikkuminen on mukavaa.– Ongelma on se, että aika moni muukin ihminen ajattelee tällä tavalla, Sainio jatkaa viitaten jatkuvasti kasvaviin liikennemääriin, ja globaalilla tasolla paikoin sietämättömään ruuhkautumiseen. Eikä ruuhkaan auta mahdollisesti päästötön sähköautokaan: se on toki paikallisesti päästötön, mutta silti siinä ruuhkassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyÄlyliikenne on laaja käsiteÄlyliikenne tarkoittaa tällaisten ongelmien ratkaisemista tai ehkäisyä teknologian keinoin. Tutkimusta tehdään monella tasolla, ei pelkästään suuria linjoja, kuten jättiruuhkia ja robottiautoilutulevaisuutta pohtimalla.Yksinkertainen esimerkki älyliikenteen tuomista mahdollisuuksista arkipäiväiseen kaupunkiliikenteeseen on konenäön tuoma mahdollisuus nähdä talojen läpi: kamerat lukevat risteystä, analysoivat liikennettä ja viestivät sen epäedullisesta suunnasta nurkan takaa lähestyvälle autolle ja auton kuljettajalle.Ylipäänsä ensiaskeleita jo nyt ottava autojen välinen viestintä tarjoaa paljon potentiaalia: autot voivat viestiä liukkaudesta, kolarista tai esimerkiksi vapaista pysäköintipaikoista.Sainio kertoo Suomen tarjoavan erinomaisen pohjan älyliikenteen kehittämiseen: esimerkiksi koko mobility as a service -käsite on Suomesta kotoisin, ja maan pääomaköyhyyteenkin on keksitty Slushin kaltaisia ratkaisuja.– Älyliikenteen kehittämisessä ei kannata turvautua perinteiseen ”ei se onnistu” asenteeseen. Jos kehitetään, se voi onnistuakin.Joku lyö aina rahoiksiYksi kysymys jää silti avoimeksi. Kun junamatkustus alkoi, syntyi ihmisille vapaata aikaa liikkumisen ohessa. Sitä alettiin kuluttamaan lukemalla. Syntyi sanomalehtiä ja niitä myymään perustettiin Suomessakin jo vuonna 1910 Rautatiekirjakauppa, sittemmin Rautakirja ja R-Kioski.Kun älykäs liikenne joskus pääsee autonomiseen liikkumiseen, mitä vapautuneella ajalla tehdään?– Robottiauto tappaa ajan merkityksen, Sainio summaa ja jatkaa, jos en ole enää auton kuljettaja, kestääkö työmatkani puoli tuntia vai puolitoista tuntia menettää merkityksensä. Voi tehdä töitä tai viihtyä. Ainoa kysymys onkin, kuka tekee tällä vapautuneella ajalla rahaa ja miten?Teksti: Lauri Ahtiainen, kuva: Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään - kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Dacia Dusterin tietoviihde ei ole uusinta uutta – mutta haittaako se? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous