1.3.2018 Ajoneuvot Anna kopiokoneen laulaa vaan: uusi Audi A6 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikka saksalaisvalmistaja on puhunut malliensa eriyttämisestä, ei uusi Audi A6 kuulu vielä siihen mallipolveen. Kopiohuoneen ovi ei ole vielä lukossa Audin muotoiluosastolla, vaikka valmistaja jo lupaili hetki sitten, että jatkossa sen eri mallit olisivat rohkeammin erilaisia. Muutoksen vaikutuksia odotellessa luvassa on uusi Audi A6, joka kutistaa tekniikkahirmu A8:n tyylin lähemmäs BMW 5-sarjan ja Mercedes-Benz E-sarjan kokoluokkaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySamassa kokoluokassaUusi Audi A6 on 4,94 metriä pitkä (+7 mm edeltäjään verrattuna), 1,89 metriä leveä (+12 mm) ja 1,46 metriä korkea (+2 mm). Akseliväli on 2,92 metriä. Uudesta lippulaiva-A8:sta ja edustavasta A7-fastbackista tutut muodot tarkoittavat samalla, että A6 on parhaimmillaan sangen aerodynaaminen (Cd 0,24), auttaen taloudellisuuden lisäksi myös matkustamon hiljaisuudessa. Tavaratila on säilynyt ennallaan 530 litrassa.Audin mukaan kaikki A6:ssa nähtävät moottorivaihtoehdot ovat niin sanottuja mietoja tai kevyitä hybridejä. Järjestelmän ansiosta A6 voi lepuuttaa moottoria 55–160 km/h nopeuksissa ja moottorin start/stop-järjestelmän toiminta ulottuu aina 22 km/h:n saakka. Valmistajan mukaan kevythybriditekniikka säästää enimmillään noin 0,7 litraa per 100 kilometriä.Konepellin alla nähdään alussa 3,0-litraiset V6-moottorit. Bensiiniversiona oleva 3.0 TFSI tuottaa 340 hevosvoimaa ja 500 newtonmetriä vääntöä, kiihdyttäen A6:n 0–100 km/h parhaimmillaan 5,1 sekunnissa. Vaihteistona on seitsemänvaihteinen S tronic -automaatti. Dieseljoukkuetta edustaa 3.0 TDI, joka tuottaa 280 hevosvoimaa ja 620 newtonmetriä, vaihteiston ollessa kahdeksanvaihteinen tiptronic. Molemmissa tapauksissa vetotapana on neliveto, joskin quattron tarkka toteutustapa riippuu vaihteistosta.Kaikki neljä rengasta osallistuvat myös ohjaamiseen, sillä Audi A6 saa nelipyöräohjauksen tuomaan ketteryyttä lähes viisimetrisen sedanin kääntelyyn. Tarjolla on myös neljä eri alustaversiota: tavalliset teräsjouset, urheilujousitus, säädettävillä iskunvaimentimilla varustettu jousitus sekä mukautuva ilmajousitus.Älyä ja valoaSisällä autossa tarjolla on luonnollisesti tilaa ja valoa. Isompien Audi-mallien makea kosketusnäyttöpohjainen keskikonsoli nähdään myös A6:ssa. MMI navigation plus kasvattaa keskikonsolin varsinaisen näytön 10,1 tuumaan, joiden lisäksi käytössä on 8,6-tuumainen näyttö ilmastoinnin ja tekstinsyötön hallintaan. Lisäksi kuljettajaa voidaan helliä 12,3-tuumaisella virtuaalimittaristolla ja heijastusnäytöllä.Uuden aallon digitaalipalveluista mainittakoon HERE-karttapalvelu ja myAudi-älypuhelinsovellus, jolla auton omistaja voi jakaa auton digitaalisen avaimen enimmillään viidelle Android-laitteelle. MMI-järjestelmä kykenee varastoimaan jopa seitsemän eri kuljettajan profiilitiedot, joihin kuuluu jopa 400 eri muuttujaa. Lisäksi tarjolla on kattava valikoima erilaisia ajoavustinpaketteja, joskin kaikkein terävin autonomiaäly jää vielä isoveljien yksinoikeudeksi.Neckarslumissa valmistettava Audi A6 saapuu Euroopan markkinoille kesällä.Lähde ja kuvat: Audi Lue lisää Kaikki artikkelit 2.1.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit jäivät peräti 30 prosenttia pitkän ajan keskiarvoa alhaisemmaksi: ”Pahin kuitenkin ohi” 2.1.2025 Ajoneuvot Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Uutinen Suomen sähköautokanta vastatuulessa – kasvu lepää käytettyjen tuontiautojen varassa 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta