3.1.2018

Jäähyväiset kopiokoneille: Audi ryhtyy eriyttämään mallistonsa muotoja

Audi ryhtyy eriyttämään mallistonsa muotoja

Brändi-identiteetti on nyt valmis, joten Audin muotoiluosasto ryhtyy eriyttämään tulevia malleja.

Menestyvän automerkin aineksiin on usein listattu tietty sukunäköisyys, jotta uudenkin automallin erottaa heti merkkinsä jäseneksi. Audi on kuitenkin viime vuosina vienyt sukunäköisyyden äärimmilleen ja usein autot onkin voinut erottaa toisistaan lähinnä kokoluokkaa arvioimalla.

Nyt tilanne on kuitenkin muuttumassa. 2016 saapunut nuorekas pikkumaasturi Q2 aloitti Audilla uuden vaiheen, jonka myötä merkin mallistossa tullaan näkemään erottuvampaa muotoilua. Aiempi harkittu sukunäköisyys oli puolestaan osa Audin tavoitetta rakentaa brändi-identiteettiä uusilla markkina-alueilla.

katsastusraportti
Nuorekas Q2 on ensimmäinen merkki siitä, että Audin muotoiluosastolla annetaan kopiokoneiden jäähtyä.

– Tämä muotoiluprosessilla tehtiin Audista tunnetumpi uusilla ja nousevilla markkina-alueilla. Nyt olemme hyvin tunnettuja esimerkiksi Kiinassa, joten voimme muuttaa tätä filosofiaa ja antaa jokaiselle autolle oman ilmeensä, kommentoi Audin pääjohtaja Rupert Stadler Autocarin haastattelussa.

– Huomaamme, että nyt on tilaa lisätä eriyttämistä. Koska automme ovat tuotannossa vähintään kuusi vuotta, uskon, että nykymaailmassa jokaisella mallilla tulisi olla oma muotoilu, että se pysyy viehättävänä tämän pitkän ajan, jatkoi puolestaan muotoilujohtaja Marc Lichte.

Audi E-tron
E-tron quattro on esiintynyt vasta konseptina, mutta sähköautojen uskotaan vapauttavan Audin muotoilijat uusille urille.

Osana eriyttämistä Lichte mainitsee tulevat sähköautot, joiden muotoilussa suunnittelijoilla on vapaammat kädet. Auton mittasuhteita on helpompi muuttaa, sillä sähköinen voimalinja on kompaktimpi. Audi pyrkii samaan oman E-tron quattronsa markkinoille tänä vuonna.

– Voimme tuottaa autoja, joissa on lyhyemmät ylitykset ja matalampi konepelti. Se johtaa ylipäätään viehättävämpään muotoiluun, Lichte kommentoi.

Lähde: Autocar Kuvat: Aake Kinnunen, Lauri Ahtiainen, Audi

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lue myös:

Luetuimmat