26.7.2022

Aston Martin lanseerasi uudistetun logon – myös uudella motolla ja lisärahoituksella haetaan nostetta

Aston Martinin historian kahdeksas logo on muodikkaan yksinkertainen. Se on kuitenkin vain pienen pieni osa toimista, joilla Aston pyrkii takaisin tuottavuuden tielle.

Aston Martinin tuttu siipilogo juontaa juurensa vuoteen 1927, jolloin lanseeratussa logossa sanat Aston Martin lukevat hieman siipiä muistuttavassa muodossa. Nykyisenkaltainen, selkeä ja tunnistettava siipilogo on sekin jo 90 vuotta vanha. Tämä vakiintunut muoto on muuttunut vuoden 1932 jälkeen neljä kertaa, ja muutokset ovat olleet minimaalisia - niin tälläkin kertaa.

Suurin muutos edellisiin verrattuna lienee se, että tekstilaatan alapuolinen U-kuvio on poistettu. Niin ikään tekstin fontti on hieman erilainen.

Logon graafinen muoto on nyt myös "lättänä", aivan kuten monella muullakin logonsa viime aikoina uudistaneella merkillä. Tämä tarkoittaa muun muassa, että kolmiuloitteisuus ja mahdolliset varjostukset sekä heijastukset ovat tiessään.

Näin Astonin logo on kehittynyt 102 vuoden aikajanalla. Vuoden 1932 jälkeen muutokset eivät ole olleet suuria.

Edellisen kerran Astonin logoa on uudistettu vuonna 2003. Uutukaiset siivet tekivät ensiesiintymisensä auton keulalla Aston Martinin AMR22:ssa eli brittimerkin Formula 1 -autossa edellisen viikonlopun Ranskan Grand Prix'ssä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Intensity. Driven. - ja saudirahaa

Aston Martin uudisti samalla myös sloganinsa, joka kuuluu hyvin ytimekkäästi Intensity. Driven. 

Uudella teemalla ja brändi-ilmeellä pyritään houkuttelemaan erityisesti nuorempaa väkeä arvostetun brittimerkin asiakkaaksi. Astonin markkinoinnissa ja julkisuuskuvassa on ilmeisesti aiemmin ollut piirteitä, jotka ovat saaneet nuoremmat superautonostajat päätymään muihin merkkeihin, mikä taas on näkynyt varsin negatiivisesti brittimerkin myynnissä.

Myyntiä on pyritty ja saatukin kasvatettua erityisesti DBX-mallilla, joka kaupunkimaasturina edustaa erittäin trendikästä korimallia.

Aston on kuitenkin edelleen hurjissa veloissa, ja rahaa tarvitaan sekä sen maksamiseen että toisaalta investointimielessä tulevien mallien kehittämiseen. Autocarin mukaan Aston Martin onkin vastaanottanut euroissa noin 90 miljoonan investoinnin Saudi-Arabian julkisten investointien rahastolta, PIF:iltä, joka on aiemmin auttanut myös muun muassa amerikkalaissähköautomerkki Lucid Motorsia eteenpäin. Vastineeksi käytännössä pohjattoman kukkaronsa raottamisesta Astonille saivat saudit hallintaansa siitä 16,7 prosentin omistusosuuden.

Lähteet: Aston Martin, Autocar, Car and Driver Kuvat: Aston Martin Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat