17.6.2025

Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan

Kuva Audi

Q3 haluaa seilata trendin aallonharjalla, ja nyt siihen on olemassa kenties paremmat mahdollisuudet kuin koskaan.

Audin viimeisimmän huudon katumaasturit ainakin Q6 E-Troniin asti ovat omaksuneet varsin yhteneväisen olemuksen, ja tästedes tämä huomio pitää paikkansa aina pienimmästä tarjokkaasta alkaen.

Q3 tulee nimittäin olemaan Audin katumaastureista kompaktein sen jälkeen, kun pienin tarjokas, Q2, väistyy ensi vuoden aikana lopullisesti pois markkinoilta vähäisen kysynnän vuoksi. Suomessa tilanne on tämä jo heti kättelyssä, sillä Q2 on jo poistunut täkäläisestä mallistosta, ja uusi Q3 pääsee suoraa päätä asettumaan katumaasturi-Audien kompakteimmaksi.

Q3 oli järjestyksessään Audin kolmas katumaasturimalli ensipolven Q7:n ja Q5:n jälkeen. Tuo vuonna 2011 debytoinut ensipolven Q3 oli Seatin Espanjassa valmistama. Toisen polven myötä mallin tuotanto siirtyi Unkariin, jossa myös kolmospolvi valmistetaan, mutta nyt tässä kolmannessa painoksessa espanjalaisyhteydet ovat jälleen voimakkaampia, kun auto on käytännössä Cupra Terramarin sisarmalli.

Terramarin kautta Audin uutuus on jo suurissa määrin tullut "juonipaljastettua", löytyyhän meiltä muun muassa espanjalaissisaren koeajoraportti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Se saksalainen sisar

Uusi Q3 on osa Audin suurta uutuusvyörytystä, jonka keskellä juuri nyt olemme. Käytännössä joka segmentin Audi uusiutuu lyhyen ajan sisällä käyttövoimasta riippumatta. Kuten jo artikkelin alussa tuli todettua, uusi Q3 on tyyliltään täyttä nyky-Audia.

Tässä piilee uuden Q3:n oleellisin valttikortti omaa sisarmalliaan vastaan; siinä on kyse siitä saksalaisesta sisaresta, Audista, joita myydään joka tapauksessa aina.

Malliston pienintä, Q3:a, voi sanoa olevan jopa vaikea erottaa muista Audi-katumaastureista eli toisin sanoen isosisaristaan, etenkin uudesta Q5:stä. Ilmeessä on trendikkäitä piirteitä, kuten jaetut ajovalot. Keulalta löytyy totta kai myös Audin tavaramerkki, Singleframe-maski. Takanakin valot ovat jaetut, ja trendiä mukaillaan myös koko perän leveyden poikki kulkevalla ledinauhalla. Käytössä on myös vahva nyky-Audien piirre, oled-takavalot, joiden kuviota voi muuttaa.

Ulkonäöllisenä tvistinä Audi kertoo inspiroituneensa Q3:n pyöränkaarissa itsestään 1980-luvun Audi Quattrosta. Myös retroviittaukset ovat tunnetusti hyvin trendikkäitä nykypäivän automuotoilussa.

Ilmanvastuskerrointa on saatu nipistettyä edellispolven 0,32:sta 0,30:een.

Sisätiloissakaan ei jää epäselväksi minkä merkin ja aikakauden tuotteessa sitä ollaan. Ainoa reipas eroavaisuus kojelaudan ilmeessä vaikkapa siihen Q5:een on etumatkustajan näytön puuttuminen, sitä ei saa edes rahalla. Keskellä molemmat etumatkustajat jakavat sen sijaan 12,8-tuumaisen kosketusnäyttöruudun, jonka takaa löytyy Android Automotive -käyttöjärjestelmä. Kuljettaja puolestaan katselee 11,9-tuumaista digitaalimittaristoaan.

Täällä sisätiloissa saadaan myös visuaalisia eroavaisuuksia sisarmalli Cupra Terramariin.

Pari muutakin huomiota sisätilan kokonaisuudesta voi näin hätpikaan tehdä. Ensinnäkin vaihteenvalitsin on löytänyt uuden sijan ohjauspylväästä oikealta puolelta rattia, ja Audi on ilmeisesti käynyt Stuttgartin päässä Mercedeksellä vakoilemassa kuinka kaikki tarvittavat toiminnot saadaan puristettua pelkästään vasempaan viikseen. Ratkaisu säästää keskikonsolista tilaa, joka on käytetty muun muassa langattomaan ja jäähdytettyyn älypuhelimen lataustelakkaan, herraskaisiin mukitelineisiin sekä USB-liitäntöihin.

Toisekseen etusivuikkunat ovat uudessa Q3:ssa akustiikkalasia, jotka toimivat äänieristeinä ja näin tekevät matkustuskokemuksesta pykälää hienostuneemman.

Tutulta pohjalta

Uusi Audi Q3 ponnistaa tutulta pohjalta myös muussa mielessä kuin Cupra Terramar -sisarussuhteensa kautta. Terramarin tavoin auton alta löytyy VW-konsernin lukuisista tuotteista pidemmältä ajalta tuttu MQB, joka löytyy myös edeltävästä Q3:sta. Nyt käytössä on tosin rakenteen viimeisin kehitysversio, MQB Evo.

MQB Evon varassa Q3 pysyy suunnilleen entisissä mitoissaan, vaikkei Audi tarkkoja lukemia tältä osin vielä kerrokaan. Cupra Terramarin mitoista voisi kuitenkin vakoilla, että suunnilleen samat ulkomitat todellakin säilyvät, lisää tulee korkeintaan joitain senttimetrejä.

Tavaratilassa uusi Q3 häviää hiukan edeltäjälleen, etenkin lataushybridinä, jossa voinee odottaa Terramarin tavoin noin 400 litran lukemia.

MQB Evo mahdollistaa myös joustavan kattauksen voimalinjoja, ja tästä piirteestähän tässä ajassa on tunnetusti hyötyä. Dieselversiolle riittää Euroopassa siihen malliin kysyntää, että sellainen on otettu mukaan mallistoon, mutta sanotaanko, että sen Suomen-tuontiohjelmaan sisällyttämisen puolesta ei kannata lähteä lyömään vetoa.

Jälleen kannattaa kurkistaa Terramarin ruokalistalle, ja laittaa panokset 1,5-litraisen turbobensiinin ympärille rakennetun 270 hevosvoiman lataushybridivoimalinjan puolelle.

Jos ei maahantuontiohjelmassa lähdetä täysin matkimaan uusien A5:n, A6:n ja Q5:n vain lataushybridit -politiikkaa, hinnastoon saattaa päätyä myös 1,5- ja/tai 2,0-litrainen bensiinimoottori.

Mutta nämäkin yksityiskohdat tulevat tietoomme lähempänä uuden Audi Q3:n joidenkin kuukausien päästä koittavaa markkinalanseerausta.

Lähde: Audi

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat