14.10.2020 Ajoneuvot SUV-lippulaiva lataushybridinä – Audi Q8 TFSI e quattro Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi Q8 TFSI e quattro on lataushybridi uudella akulla, joka mahdollistaa 47 kilometriä sähköistä ajoa yhdellä latauksella. Tehoa saa yli 460 hevosvoimaa valitsemalla numerot 60. Audi Q8 TFSI e quattro lisää SUV-linjan lippulaivan lataushybridversion neljästä renkaasta tunnetun valmistajan mallistoon. Tämä Audin mukaan SUV Coupé, eli todellisuudessa silotellulla kattolinjalla varustettu viisiovinen katumaasturi, on nyt valmistajansa seitsemäs sitten vuoden 2019 puolivälin esitelty uusi lataushybridivaihtoehto.Sen enempää ulkonäkö kuin sisätilatkaan eivät ole muuttuneet merkittävästi. Tavaratilaa jää vielä 505 litraa käyttöön perusmuodossaan ja istuimet kaatamalla saa jopa 1 625 litraa vetoisuutta. Vetokykyä riittää malliversiosta riippuen aina 3 500 kilogrammaan asti, joten käytettävyys on säilytetty.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAudi Q8 TFSI e quattroAudi tarjoaa tätä 3.0 TFSI V6-polttomoottorilla ja sähkömoottorilla varustettua uutuutta kahtena eri tehoversiona, mutta voima välitetään aina kahdeksanpykäläisen tiptronic-automaattivaihteiston läpi. Tehokkaampi Q8 60 TFSI e quattro tarjoaa 340 kilowattia (462 hv) järjestelmätehoa ja vääntölukemaksi ilmoitetaan tasan 700 newtonmetriä. Tämän avulla kiihdytys 100 kilometrin tuntinopeuteen tapahtuu 5,4 sekunnissa.Miedompi malli Q8 55 TFSI e quattro tuottaa sekin 280 kilowattia (381 hv) ja 600 newtonmetriä. Sama kiihdytys kestää 5,8 sekuntia ja molempien mallien huippunopeudeksi on rajoitettu 240 kilometriä tunnissa.60 TFSI tarkoittaa sähköisenä toimintamatkana 45 kilometriä (WLTP) ja 55 TFSI pääsee kaksi kilometriä pidemmälle. Autoja voi ajaa pelkästään sähköllä aina nopeuteen 135 kilometriä tunnissa asti, eli siinä suhteessa suomalainen nopeusrajoitus ei aiheuta haasteita.Sähköajon mahdollistava akkupaketti on asennettu tavaratilan alle koostuen 13 moduuliin asennetusta 104 pussista. Kokonaiskapasiteetiksi ilmoitetaan 17,8 kilowattituntia, joka on 0,5 kilowattituntia enemmän kuin vuonna 2019 myyntiin tullut Q7 TFSI e quattro tarjosi. Samaan aikaan akkupaketti onnistuu olemaan 40 kilogrammaa edeltäjäänsä kevyempi.Latausteho on korkeintaan 7,4 kilowattia, jota hyödyntämällä tyhjä akku täyttyy noin 2,5 tunnin aikana. Kotilatausjohdon lisäksi asiakkaalle toimitetaan myös Mode 3 -latauskaapeli julkisia latausasemia varten.Audi e ja quattroAudi Q8 TFSI e quattro käynnistyy aina täyssähköisessä EV-tilassa. Matalissa nopeuksissa oikeaan etupyöränkoteloon sijoitettu kaiutin luo lain vaatimaa ääntä muiden tielläliikkujien tiedoksi.Hybriditila tarjoaa kolme eri vaihtoehtoa: "Auto", "Hold" sekä "Charge". Näistä ensimmäinen hyödyntää automaattisesti hybridivoimalinjaa parhaaksi katsomallaan tavalla. Hold säilyttää akun varauksen polttomoottoria hyödyntäen ja vastaavasti Charge pyrkii lataamaan akun täyteen polttomoottorin avulla.Audi kertoo Q8 TFSI e quattron kykenevän lataamaan akkua jopa 25 kilowatin teholla auton rullatessa – tämä on toki pois siitä kyvystä rullata. Sähkömoottorilla pystytään hoitamaan kaikki hidastuvuus aina 0,3g:n arvoihin asti, joka tarkoittaa parhaimmillaan 80 kilowatin tehoista jarrutusenergian talteenottoa.Nelivetojärjestelmää kuvaava sana quattro tarkoittaa tässä yhteydessä mekaanista keskitasauspyörästöä ja jatkuvaa nelivetoa. Tavallisissa ajotilanteissa keskitasauspyörästö ohjaa 40 prosenttia voimasta etuakselille ja loput taakse. Tarpeen tullen järjestelmä pystyy muuttamaan jakosuhdetta tarjoten jopa 85 prosenttia eteen ja maksimissaan 70 prosenttia taakse.Ainakin Saksassa vakiovarusteluun kuuluu matriisi-led-ajovalot sekä säätyvä ilmajousitus. S line -ulkonäköpaketti piristää ulkonäköä ja vanteiden takaa löytyvät jarrusatulat on maalattu punaisiksi. Rengaskokona on hulppea 285/45 R21.S line sport -varustepaketti täyttää sisätilat mustalla, tai istuimet osin harmaalla. Siihen kuuluu sporttijakkarat S-merkinnällä, polkimet ja jalan lepuutustuki rosterista sekä yksityiskohtia harjatusta alumiinista.Toistaiseksi vain Saksan hinnat ovat tiedossa, jossa edullisempi versio alkaa 75 000 euron hinnasta. Suomessa joudumme vielä hetken jännittämään.Kuvat ja lähde: Audi Lue lisää Kaikki artikkelit 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Uutinen Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla 30.5.2025 Uutinen BMW M2 CS – lisää lisää, mutta jääkö tämä M2:n viimeiseksi sähköttömäksi versioksi? 30.5.2025 Uutinen Matka lehdistöralliin: Porsche 911 ja Lada Samara samassa kilpailussa saivat jännityksen vaihtumaan naureskeluun 29.5.2025 Uutinen Neljälle entiselle VW-pomolle tuomio Dieselgatesta 28.5.2025 Uutinen Vanhalla yli 300 000 kilometriä ajetulla Peugeotilla autokisaan – viime hetken valmistelut Press Rallya varten 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Uutinen Renault 4 alkaen alle 30 000 euroa – akun esilämmityksellä hinta nousee tuhansia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tehdä, kun avaimet jäivät lukitun auton sisälle? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”