18.7.2020 Ajoneuvot Audi SQ7 ja Audi SQ8 siirtyvät bensiiniin – koska sitä kuulemma halutaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hiukan yli vuosi sitten S-mallejaan voimakkaasti dieselöinyt Audi on nähtävästi todennut, että asiakkaat haluavatkin malliston suurimpia katumaastureita bensiinimoottorilla. Audi SQ7 ja Audi SQ8 ovat siis vastaus tarpeeseen! 2019 alkuvuodesta Audi muutti joukon S-mallejaan bensiinistä dieseliin, erityisesti Euroopassa. Kiristyvien päästörajojen valtakunnassa muutos oli monella tavalla ymmärrettävä. Samassa maailmassa tuntui järkevältä, että malliston kookkaimmat katumaasturit, Audi SQ7 ja Audi SQ8, luottivat nekin TDI-dieselmoottoreihin.Mutta se oli silloin joskus! Maailmassa, jossa ei oikeastaan mikään ole muuttunut näiltä osin, on saksalaisvalmistaja nyt todennut, että merkki vastaa "suorituskykyisten katumaastureiden segmentin maailmanlaajuiseen trendiin kohti urheilullisia bensiinimoottoreita". Niinpä Audin tuttu 4,0-litrainen tuplaturboahdettu TFSI V8 saapuu myös Q7:n ja Q8:n nokalle. Eikä Eurooppa ole jäämässä ilman.Audi SQ8 ja Audi SQ7 kiihtyvät 0–100 km/h jatkossa 4,1 sekunnissa ja niiden huippunopeus on rajoitettu 250 km/h:iin. Riittävien suoritusarvojen takana on 507 hevosvoiman teho ja 770 newtonmetrin vääntö. Yhdistetty kulutuskin on helposti muistettavat 12 litraa per 100 km (noin 276 g CO2/km), vaikka käytössä on neljän sylinterin lepuutustoiminto tasaisessa ajossa. Moottorin värinöistä on puolestaan haluttu päästä eroon vastavaiheessa oskilloivilla moottorituilla."Katso kultaseni, siinä ne jäätiköt sulavat"Vertailun vuoksi aiemmin esitellyt SQ7 TDI ja SQ8 TDI joutuivat kärsimään 4,0-litraisen diesel-V8:n 435 hevosvoiman ja 900 newtonmetrin suoritusarvoilla. 0–100 km/h vie sekin ikuisuudelta tuntuvat 4,8 sekuntia, kulutuksen jäädessä reilusti alle 8 litran per 100 km (eli 200 g hiilidioksidia per km).Vaihteistona SQ7:ssa ja SQ8:ssa on kahdeksanvaihteinen tiptronic-automaatti ja vetotapana tietenkin quattro-neliveto lukkotoimintoisella takatasauspyörästöllä. Mukautuva ja urheilullinen ilmajousitus on vakiovaruste molemmissa malleissa. Ketteryyttä puolestaan tavoitellaan nelipyöräohjauksella. Tuttuun tapaan kallistuksenvakaus on toteutettu 48 voltin teknologialla elektromekaanisesti.Audi SQ7:n vakiorengaskoko on 20 tuumaa, SQ8:n kohdalla 21 tuumaa, ja tarjolla on lisävarustevanteita tuumaa tai kahta suurempana. Lisävarustelistalta löytyvät myös hiilikuitukeraamiset jarrulevyt etu- ja taka-akseleille.Sisustassa Audi mainitsee, että uudet ominaisuudet tekevät ajamisesta ja pysäköinnistä entistä helpompaa ja mukavampaa. Bensiinimoottorilla varustetut Audi SQ7 ja Audi SQ8 saapuvat myyntiin Euroopassa syksyllä.Lähde ja kuvat: Audi Teksti: Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti