18.7.2020

Audi SQ7 ja Audi SQ8 siirtyvät bensiiniin – koska sitä kuulemma halutaan

Audi SQ7 Audi SQ8

Hiukan yli vuosi sitten S-mallejaan voimakkaasti dieselöinyt Audi on nähtävästi todennut, että asiakkaat haluavatkin malliston suurimpia katumaastureita bensiinimoottorilla. Audi SQ7 ja Audi SQ8 ovat siis vastaus tarpeeseen!

2019 alkuvuodesta Audi muutti joukon S-mallejaan bensiinistä dieseliin, erityisesti Euroopassa. Kiristyvien päästörajojen valtakunnassa muutos oli monella tavalla ymmärrettävä. Samassa maailmassa tuntui järkevältä, että malliston kookkaimmat katumaasturit, Audi SQ7 ja Audi SQ8, luottivat nekin TDI-dieselmoottoreihin.

Audi SQ7 Audi SQ8

Mutta se oli silloin joskus! Maailmassa, jossa ei oikeastaan mikään ole muuttunut näiltä osin, on saksalaisvalmistaja nyt todennut, että merkki vastaa "suorituskykyisten katumaastureiden segmentin maailmanlaajuiseen trendiin kohti urheilullisia bensiinimoottoreita". Niinpä Audin tuttu 4,0-litrainen tuplaturboahdettu TFSI V8 saapuu myös Q7:n ja Q8:n nokalle. Eikä Eurooppa ole jäämässä ilman.

Audi SQ7 Audi SQ8

Audi SQ8 ja Audi SQ7 kiihtyvät 0–100 km/h jatkossa 4,1 sekunnissa ja niiden huippunopeus on rajoitettu 250 km/h:iin. Riittävien suoritusarvojen takana on 507 hevosvoiman teho ja 770 newtonmetrin vääntö. Yhdistetty kulutuskin on helposti muistettavat 12 litraa per 100 km (noin 276 g CO2/km), vaikka käytössä on neljän sylinterin lepuutustoiminto tasaisessa ajossa. Moottorin värinöistä on puolestaan haluttu päästä eroon vastavaiheessa oskilloivilla moottorituilla.

Audi SQ7 Audi SQ8
"Katso kultaseni, siinä ne jäätiköt sulavat"

Vertailun vuoksi aiemmin esitellyt SQ7 TDI ja SQ8 TDI joutuivat kärsimään 4,0-litraisen diesel-V8:n 435 hevosvoiman ja 900 newtonmetrin suoritusarvoilla. 0–100 km/h vie sekin ikuisuudelta tuntuvat 4,8 sekuntia, kulutuksen jäädessä reilusti alle 8 litran per 100 km (eli 200 g hiilidioksidia per km).

Audi SQ7 Audi SQ8

Vaihteistona SQ7:ssa ja SQ8:ssa on kahdeksanvaihteinen tiptronic-automaatti ja vetotapana tietenkin quattro-neliveto lukkotoimintoisella takatasauspyörästöllä. Mukautuva ja urheilullinen ilmajousitus on vakiovaruste molemmissa malleissa. Ketteryyttä puolestaan tavoitellaan nelipyöräohjauksella. Tuttuun tapaan kallistuksenvakaus on toteutettu 48 voltin teknologialla elektromekaanisesti.

Audi SQ7 Audi SQ8

Audi SQ7:n vakiorengaskoko on 20 tuumaa, SQ8:n kohdalla 21 tuumaa, ja tarjolla on lisävarustevanteita tuumaa tai kahta suurempana. Lisävarustelistalta löytyvät myös hiilikuitukeraamiset jarrulevyt etu- ja taka-akseleille.

Sisustassa Audi mainitsee, että uudet ominaisuudet tekevät ajamisesta ja pysäköinnistä entistä helpompaa ja mukavampaa.

Bensiinimoottorilla varustetut Audi SQ7 ja Audi SQ8 saapuvat myyntiin Euroopassa syksyllä.

Lähde ja kuvat: Audi Teksti: Aake Kinnunen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat