18.7.2020 Ajoneuvot Audi SQ7 ja Audi SQ8 siirtyvät bensiiniin – koska sitä kuulemma halutaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hiukan yli vuosi sitten S-mallejaan voimakkaasti dieselöinyt Audi on nähtävästi todennut, että asiakkaat haluavatkin malliston suurimpia katumaastureita bensiinimoottorilla. Audi SQ7 ja Audi SQ8 ovat siis vastaus tarpeeseen! 2019 alkuvuodesta Audi muutti joukon S-mallejaan bensiinistä dieseliin, erityisesti Euroopassa. Kiristyvien päästörajojen valtakunnassa muutos oli monella tavalla ymmärrettävä. Samassa maailmassa tuntui järkevältä, että malliston kookkaimmat katumaasturit, Audi SQ7 ja Audi SQ8, luottivat nekin TDI-dieselmoottoreihin.Mutta se oli silloin joskus! Maailmassa, jossa ei oikeastaan mikään ole muuttunut näiltä osin, on saksalaisvalmistaja nyt todennut, että merkki vastaa "suorituskykyisten katumaastureiden segmentin maailmanlaajuiseen trendiin kohti urheilullisia bensiinimoottoreita". Niinpä Audin tuttu 4,0-litrainen tuplaturboahdettu TFSI V8 saapuu myös Q7:n ja Q8:n nokalle. Eikä Eurooppa ole jäämässä ilman.Audi SQ8 ja Audi SQ7 kiihtyvät 0–100 km/h jatkossa 4,1 sekunnissa ja niiden huippunopeus on rajoitettu 250 km/h:iin. Riittävien suoritusarvojen takana on 507 hevosvoiman teho ja 770 newtonmetrin vääntö. Yhdistetty kulutuskin on helposti muistettavat 12 litraa per 100 km (noin 276 g CO2/km), vaikka käytössä on neljän sylinterin lepuutustoiminto tasaisessa ajossa. Moottorin värinöistä on puolestaan haluttu päästä eroon vastavaiheessa oskilloivilla moottorituilla."Katso kultaseni, siinä ne jäätiköt sulavat"Vertailun vuoksi aiemmin esitellyt SQ7 TDI ja SQ8 TDI joutuivat kärsimään 4,0-litraisen diesel-V8:n 435 hevosvoiman ja 900 newtonmetrin suoritusarvoilla. 0–100 km/h vie sekin ikuisuudelta tuntuvat 4,8 sekuntia, kulutuksen jäädessä reilusti alle 8 litran per 100 km (eli 200 g hiilidioksidia per km).Vaihteistona SQ7:ssa ja SQ8:ssa on kahdeksanvaihteinen tiptronic-automaatti ja vetotapana tietenkin quattro-neliveto lukkotoimintoisella takatasauspyörästöllä. Mukautuva ja urheilullinen ilmajousitus on vakiovaruste molemmissa malleissa. Ketteryyttä puolestaan tavoitellaan nelipyöräohjauksella. Tuttuun tapaan kallistuksenvakaus on toteutettu 48 voltin teknologialla elektromekaanisesti.Audi SQ7:n vakiorengaskoko on 20 tuumaa, SQ8:n kohdalla 21 tuumaa, ja tarjolla on lisävarustevanteita tuumaa tai kahta suurempana. Lisävarustelistalta löytyvät myös hiilikuitukeraamiset jarrulevyt etu- ja taka-akseleille.Sisustassa Audi mainitsee, että uudet ominaisuudet tekevät ajamisesta ja pysäköinnistä entistä helpompaa ja mukavampaa. Bensiinimoottorilla varustetut Audi SQ7 ja Audi SQ8 saapuvat myyntiin Euroopassa syksyllä.Lähde ja kuvat: Audi Teksti: Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?