Mainos (teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
Yksityisleasing häivyttää huolta käyttövoiman valinnasta. Auto ostetaan yhä osamaksutyyppisillä ratkaisuilla, mutta kiinnostus leasinginpalveluihin on suurta, selviää tuoreesta kuluttajatutkimuksesta.
Suomessa tyypillisin tapa on hankkia auto osamaksutyyppisillä rahoituspalveluilla. Osamaksukaupan osuus autojen hankinnasta on kasvanut vuoden 2010 noin viidenneksestä vuoden 2021 lähes 40 prosenttiin. Yksityisleasingin osuus uusien henkilöautojen ensirekisteröinneistä on noin kolme prosenttia – vaikka yksityisleasingin osuus on vielä pieni, se on viime vuosien aikana kasvanut.
Mainos (teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
Autoala selvitti syyskuussa toteutetussa kuluttajatutkimuksessa suomalaisten autojen hankintatapoja ja kiinnostusta vaihtaa omistusautosta leasingautoon – tai kuukausimaksulla hankittavaan autoon.
Tutkimuksen tulosten perusteella noin 40 prosenttia autollisista kotitalouksista olisi kiinnostunut auton hankkimisesta leasingpalveluna. Noin 10 prosenttia on selvittänyt erilaisia tarjolla olevia leasingpalveluvaihtoehtoja. Myös kyselytulosten mukaan auton liisaaminen kiinnostaa eniten alle 40-vuotiaita. Leasingpalveluista kiinnostuneimpia olivat lapsiperheet, autoaan 3–4 vuoden välein vaihtavat, ladattavalla autolla ajavat ja kaupunkien kehysalueilla asuvat.
Mikäli olisit nyt hankkimassa autoa, kuinka paljon seuraavat auton kustannuksiin vaikuttavat tekijät mietityttäisivät sinua?
Mainos (teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
Auton käyttövoiman valinta on yksi tärkeimmistä autoa ostavia kansalaisia mietityttävistä asioista. Hinnan lisäksi autonostajia huolettavat polttoaineen hintakehitys, auton lyhennykset sekä auton huoltokustannukset. Lähes puolet kuluttajista on huolissaan hankkimansa auton jälleenmyyntiarvosta.
Myös epävarmuus liikenteen verotuksen tulevaisuudesta ja käyttövoimien tulevasta kehityksestä lisäävät kuluttajien epävarmuutta ja luovat huolta siitä, onko valittu käyttövoima oikea.
Leasingautoissa suositaan ladattavia autoja enemmän kuin osamaksulla tai pankkilainalla ja käteisellä hankituissa uusissa autoissa. Vuoden 2021 tammi–lokakuussa yksityisleasingilla hankituista autoista noin 16 prosenttia oli täyssähköautoja ja 57 ladattavia hybridejä, kun vastaavat osuudet kaikissa autohankinnoissa olivat 9 prosenttia ja 20 prosenttia. Bensiiniautojen osuus on suurin osamaksulla hankituissa autoissa.
– Leasingpalvelut ovat hyvä tapa auton hankintaan erityisesti käyttövoimien murrosvaiheessa, joissa teknologiakehitys on nopeaa ja käyttövoimaa on vaikea valita. Leasingpalveluissa kuluttajan huoleksi jäävät lähinnä polttoaineen hintakehitys ja verotuksen muutokset, tutkimustuloksia esitellyt toimitusjohtaja Pekka Rissa Autoalan Keskusliitosta linjaa.
Mitä auto ja autoilu merkitsee sinulle?
Mainos (teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
Autoalan teettämän kuluttajatutkimuksen perusteella autohankinnoissaan yksityisleasingiä suosivat keski-ikäiset ja nuoret muita ikäryhmiä enemmän. Alle 50-vuotiaiden miesten hankkimista autoista noin 8 prosenttia ja alle 50-vuotiaiden naisten hankkimista autoista hieman yli 5 prosenttia on yksityisleasingautoja.
Tärkeimmiksi leasingin lisäpalveluiksi kotitaloudet mainitsivat huollot, korjaukset vauriotilanteissa, renkaat ja sijaisautopalvelun.
Ei ole iso yllätys, että lompakon voima sanelee. Tutkimus todistaa, että auton hankinnassa hinta on ylivoimaisesti tärkein auton hankintakriteeri, oli kyse uudesta tai käytetystä autosta.
Päästöasiat näkyvät tuloksissa: päästökompensaatio, jossa auton käytön aikaiset hiilidioksidipäästöt kompensoitaisiin esimerkiksi metsäistutuksin, kiinnosti lähes kolmannesta vastaajista.
Kulutuksen ja päästöjen merkitys on noussut yllättävänkin tärkeäksi tekijäksi – ne nousivat tutkimuksessa jopa käyttövoimaa tärkeämmäksi valintakriteeriksi.
Kustannukset vaikuttavat myös siihen, miksi huoltohistoria, mittarilukema ja auton ikä valikoituvat tärkeiksi tekijöiksi käytetyn auton valinnassa.
– Tulosten mukaan kotitaloudet vaihtaisivat autoaan useammin, jos auto olisi hankittu leasingpalveluna. Mikäli erilaiset leasingpalvelut laajenisivat myös vaihtoautokantaan, autokannan kierto voisi nopeutua merkittävästi, toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä taustoittaa.
Liikenteen sähköistyminen ja sen todennäköinen jatkuminen välittyy tuloksista. Monet kotitaloudet olivat nimittäin kiinnostuneita myös palvelusta, joka sisältäisi kotilatauspisteen.
Kotitaloudet hankkivat Suomessa noin kaksi kolmasosaa uusista autoista ja yritysten osuus ensirekisteröinneistä on noin kolmannes.
Leasingin suosio kansalaisten keskuudessa on viime vuosikymmenen aikana kasvanut, sillä kotitaloudet ovat näin voineet lainoittaa vapaammin asuntohankintoja ja muuta kulutusta, kun autolainaa ei ole tarvinnut ottaa. Lisäksi vaihtoautosta saatu rahallinen korvaus on helpottanut kotitalouksien maksuvalmiutta.
Ostotavalla on vaikutuksensa myös seuraavan autonvaihdon yhteydessä: siirryttyään kerran yksityisleasingiin kynnys seuraavan auton omaksi ostamiseen kotitaloudessa kasvaa, koska auton maksutapana ei ole enää mahdollista käyttää vaihtoautoa.
Mainos (teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
Leasingpalvelujen on arvioitu nopeuttavan autokannan kiertoa, sillä ne madaltavat kynnystä auton vaihtoon. Autoa vaihdetaan Suomessa tutkimuksen mukaan keskimäärin 5–6 vuoden välein. Hieman yli viidennes autokannasta vaihtaa vuosittain omistajaa. Nuoret ja keski-ikäiset vaihtavat autoaan hieman useammin kuin ikääntyneet.
Suomessa hankitaan vuosittain noin 20 uutta autoa tuhatta asukasta kohti, kun esimerkiksi Ruotsissa vastaava luku on viime vuosina ollut keskimäärin 30–40 autoa tuhatta asukasta kohti. Suomessa autokannan kierto on 3–4 vuotta hitaampaa kuin muissa Pohjoismaissa.
Suomessa leasingin osuus on selvästi muita Pohjoismaita alempi. Ruotsissa yksityisleasingin osuus oli vuonna 2020 noin 18 prosenttia. Myös Norjassa ja Tanskassa leasing on suosittu tapa hankkia uusi auto.
Mainos (teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
Edellä kerrotut tiedot perustuvat kyselytutkimukseen, johon osallistui 2 093 vastaajaa.
Autoalan Tiedotuskeskus ja Crasman Oy keräsivät syyskuussa nettipaneelitutkimuksella aineistoa 18 vuotta täyttäneiden suomalaisten näkemyksistä auton hankinta- ja käyttötavoista. Otos edustaa taustamuuttujiltaan koko väestöä. Tutkimusaineiston kokosi Kantar TNS Oy.
Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Grafiikat: Autoalan Tiedotuskeskus Lähde: Autoalan Tiedotuskeskus: Liisatako vai eikö liisata? Tutkimus auton valinnasta ja hankintatavoista.
Ilmoitukset