3.3.2018 Ajoneuvot Testi: Autoglym De-Icer – lasien raaputtamisen aika on ohi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jäisten lasien raaputtaminen on ikävä aamupuhde. De-Icer sulattaa jään, joten ongelma ratkeaa kuin itsestään. Erityisesti kovemmilla pakkasilla lasien raaputtaminen on ikävää työtä. Sormet tuppaavat jäätymään, vaikka olisi kerrankin muistanut pujottaa käpälät talvikäsineisiin. Autoglym De-Icer lupaa poistaa koko ongelman kerralla.Talvella jäiden raaputtaminen on lähes arkipäivää. Kokeilimme hieman paksumman jääpaakun sulattamista kovassa pakkasessa.Illalla lämpötilan laskiessa nopeasti kosteus tiivistyy jäähtyville pinnoille ja lasiin jäätyy kalvo. Kaikkein kovimmilla pakkasilla lämpötilamuutokset ovat pienempiä ja ilma kuivempi, joten ongelma saattaa jopa poistua. Pakkasaamuina parkkipaikalla odottaa silti usein jäinen tuulilasi.Jäisten lasien raaputtamisen välttää varsin tehokkaasti pysäköimällä autokatoksen alle – autotallista toki puhumattakaan. Harvalla kuitenkaan on tätä mahdollisuutta ja siksi Autoglym De-Icer saattaa kiinnostaa.Autoglym De-Icer on jääpoistoaine, joka myydään käyttövalmiina sumutinpullossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLevitys lasilleAutoglym De-Icer on, liuottimista ja jäänestoaineista koostuva, vedetön jäänpoistoon tarkoitettu aine, joka myydään käyttövalmiina sumutinpullossa. Aine on valmistajan mukaan turvallinen lasin lisäksi myös muoville, kumille ja maalipinnalle. Sumuttelu kannattaa silti säästää laseille, sillä harva maalipinnan suojatuote sietää näitä yhdisteitä.De-Icer on turvallista lasin lisäksi myös muoville, kumille ja maalipinnalle.Käyttö on yksinkertaista. De-Icer sumutetaan lasille, jonka jälkeen aineen annetaan vaikuttaa. Valmistaja ohjeistaa kuitenkin poistamaan suurimmat lumet ennen levitystä, joka on vähintäänkin ymmärrettävää.Sulamisen jälkeen lasi neuvotaan pyyhkimään joko lastalla tai tuulilasinpyyhkijöillä pyyhkäisemällä. Lasinpyyhkijät ovat usein De-Iceria tarvittaessa siinä määrin jäässä, että ikkunalasta lienee tarpeellinen väline. Sellainen on siis hankittava.Jäänpoistoaine sumutetaan käsiteltävälle alueelle, jonka jälkeen sen annetaan vaikuttaa kunnes jää on sulanut riittävästi.Kokeiluiden perusteella myös Mikrokuituliina, tai vaikka sopiva paperi, sopii lasin pyyhkimiseen. Lasia ei voi jättää pyyhkimättä. Pyyhkimättömään lasiin jää ruma kalvo, josta näkee todella huonosti läpi. Valmistajan ohjeita on siis jälleen kerran syytä noudattaa.De-icer vaatii aikaaAine toimii tietysti nollakeleillä seitinohueen jääkerrokseen, mutta haluamme todella kokeilla rajoja. Lämpötila on ulkona -16 astetta ja lasista löytyy jääpaakku. Näillä eväin päästään haastamaan valmistajan lupaus aineen toimivuudesta jopa -50 asteen lämpötilassa.Autoglymin jäänpoistoaineen vaikutuksen näkee kolmen minuutin kohdalla, mutta tämä ei vielä riitäAinakaan De-Icer ei jäädy pintaan suihkuttamisen jälkeen, joka on ensimmäinen positiivinen merkki. Se alkaa heti sulattamaan jäätä, mutta kaikki tapahtuu varsin verkkaisesti. Noin kolmen minuutin jälkeen eron huomaa, mutta jää jököttää paikallaan.Jäätä on vieläkin hieman jäljellä, kun yli kymmenen minuuttia levityksestä on kulunut. Tässä vaiheessa tosin jää oli jo pehmennyt niin, että se hajosi ja irtosi pinnasta kevyesti sormella koskettamalla. Aineen voitaneen todeta toimivan kovassakin pakkasessa, mutta hidasta tämä on.Hieman kymmenen minuutin jälkeen jää on sulanut niin paljon, että se siirtyy lasilla lähes hipaisemalla.Ei De-Icer täysin ratkaise jäisten lasien ongelmaa, sillä harvaa kiinnostaa odotella useita minuutteja jään sulamista. Ohuen kerroksen poistaminen ei välttämättä ole tällä tavoin sen hitaampaa kuin lasin raaputtaminen, mutta odottavan aika on pitkä. Jos auto on aivan oven edessä, saattaa pikainen käynti ulkona De-Iceria sumuttamassa olla jäiden raaputtamista mukavampi vaihtoehto. Odotellessa kun voi palata sisään juomaan aamukahvin.Lopulta jää on sulanut riittävästi jotta lasi voidaan pyyhkäistä esimerkiksi ikkunalastalla kirkkaaksi. Autoglym De-Icer Ostopaikka: Motonet Pakkauskoko: 500 ml Hinta: 5,90 e Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 6.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harrasteparkin sadat vaihtuvat klassikot kruunaavat autonäyttelyn 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 7.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: muistatko nämä takalasien iskulauseet? 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa