10.12.2023 Liikenne Autoilija, tiedätkö miten toimia, jos tiessä on kuoppa tai muu ongelma? Mihin ongelmasta tulisi ilmoittaa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenteen asiakaspalvelu käsittelee 60 000–70 000 yhteydenottoa vuosittain. Kuoppa tiessä, murtunut tien reuna, asvaltin pintaan revennyt pitkittäisrailo, yllättävä painuma, eläimen raato tiellä, rikkoutunut liikennemerkki, vaarallisen liukas sillankansi, auraamatta jäänyt lumipeite…Liikenteessä voi sattua monenlaista yllättävää ja autoilijalle voi tulla eteen monenlaisia vaaranpaikkoja, joista olisi hyvä kertoa eteenpäin, jotta ongelma saadaan hoidetuksi ja jotta kanssa-autoilijat voisivat välttää vaarat.Mutta tiedätkö, minne tulisi ottaa yhteyttä ja miten?Asiakaspalvelupäällikkö Suvi Aho ELY-keskuksesta kertoo, että oikea paikka yhteydenotoille on Liikenteen asiakaspalvelu. Se on Väyläviraston, ELY-keskusten ja Fintraffic Oy:n yhteinen maantie-, rata- ja vesiväyläasioiden neuvontapalvelu.Valtakunnallinen asiakaspalvelu on oikea taho, jota kautta autoilija voi antaa palautetta havainnoistaan ja kokemuksistaan liikenneympäristössä. Kysymysten lisäksi toivottua ovat kehitysehdotukset.Liikenteessä voi tapahtua mihin vuorokaudenaikaan tahansa.Jos autoilija jättää kysymyksen havainnostaan tien kunnosta, niin koska hän saa asiantuntijoiltanne vastauksen?– Kysymyksiin ja kehitysehdotuksiin vastataan usein samana tai seuraavana arkipäivänä. Joskus asian selvittäminen vaatii vähän pidemmän aikaa, kun tarvitsemme siihen lisätietoa asiantuntijoilta. Silloin pyrimme vastaamaan noin viikon kuluessa, Aho kertoo.Mikä on siis viive kysymyksestä vastaukseen, jos kysymys jätetään vaikka lauantai-iltana?– Viikonlopun aikana tulleisiin kysymyksiin vastataan luonnollisesti vasta arkipäivinä.Aho taustoittaa, että iso osa tien kunnossapitoon liittyvistä ilmoituksista välitetään suoraan kunnossapitourakoihin ympäri vuorokauden. Näitä ovat vaikkapa ilmoitus auraamattomasta tai liukkaasta tiestä, liikennettä vaarantava päällystevaurio, kaatunut liikennemerkki tai puuttuva kaivon kansi.– Silloin asiakas ei saa välttämättä muuta vastausta kuin kiitosviestin heti palautteen jättämisen jälkeen. Viestissä kerrotaan, kuinka asia etenee. Jos asiakas jättää sähköpostiosoitteensa, hän saa sähköpostiinsa seurantalinkin, jonka kautta hän voi seurata käsittelyn etenemistä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYhteystapoja on useita!Liikenteen asiakaspalvelun Palauteväylän kautta voi jättää kysymyksiä, palautetta ja ilmoituksia tien kunnosta ympäri vuorokauden. Viesteihin vastataan arkipäivisin kello 8–16.Puhelinpalvelu palvelee kaikkina arkipäivinä kello 9–15 numerossa 0295 020 600. Chatin virtuaalineuvoja palvelee asiakkaita 24/7. Virtuaalineuvoja auttaa asioinnin alkuun yleisimmissä aiheissa ja ohjaa oikean tiedon äärelle. Keskustelu voidaan palveluaikana eli välillä kello 9–15 siirtää asiakasneuvojalle.Chat-palvelu löytyy palautevayla.fi:n ”Palauteväylä” ja ”Kysy neuvoa” -osiosta sekä ELY-keskuksen liikenne-aiheisilta sivuilta.Asiakaspalvelu käsittelee kirjallisia yhteydenottoja arkipäivisin kello 8–16 välisenä aikana.Jos kyse on välittömästi toimenpiteitä vaativasta, liikenteen turvallisuutta vaarantavasta teiden ongelmasta, on ympäri vuorokauden avoinna oleva Tienkäyttäjän linja (puhelinnumero 0200 2100) oikea paikka kertoa ongelmasta. Tien käytön estäviä ongelmia ovat esimerkiksi kookas esine tai eläimen raato tiellä, mäkeen jumittunut raskas ajoneuvo tai jos tie on vaarallisen liukas vaikkapa tunnelin tai sillan kohdalla.Tienkäyttäjän linja on liikenteenohjausyhtiö Fintraffic Oy:n tuottama palvelu. Jopa satatuhatta yhteydenottoa vuodessa Suvi Aho kertoo, että Liikenteen asiakaspalvelu käsittelee vuosittain 60 000–70 000 yhteydenottoa. Tämän lisäksi Palauteväylä-portaalin kautta välitetään 20 000–30 000 yhteydenottoa suoraan kunnossapitourakoihin. Ahon mukaan puhelinpalvelu on aina vain kaivattu palvelu, jonka kautta kysyjä tavoittaa vuoden kaikkina arkipäivinä ihan oikean ihmisen, joka kohtaa ja kuuntelee. Auraus ja liukkaus puhuttavatAjokelit vaikuttavat autoilijoiden yhteydenottojen määriin: mitä kurjemmat kelit, sen enemmän yhteydenottoja. Esimerkiksi runsaat sateet, myrskyt ja lumimyräkät aiheuttavat piikkejä yhteydenottomääriin.Pohjoisimmassa Suomessa on jo talviset olosuhteet, ja eteläiseenkin Suomeen tuli jo ensimmäinen kevyt lumipeite, joten auraus ja liukkaudentorjunta kyselyttää ja tuottaa palautetta.Palautteen sisältö muuttuu vuodenaikojen mukaan. Käsillä olevaan vuodenaikaan kysyjiä saattaa kiinnostaa esimerkiksi se, millaisin käytännöin aurausviittoja asetetaan ja kerätään talven jäljiltä pois.Keväällä etenkin sorateiden kelirikko ja talven hiekoitushiekkojen poistaminen pyörätieltä puhuttavat yhteydenottajia. Sekin kiinnostaa autoilijoita, miten tulisi toimia, jotta näkemisen estävä rehottava pusikko tai muu kasvillisuus saataisiin raivattua risteyksen tai liittymän luota.Kesällä palautetta kertyy muun muassa teiden päällysteiden kunnosta ja tietöiden liikennejärjestelyistä. Syksyllä koulujen alkaessa ja iltojen pimetessä pinnalle nousevat liikenneturvallisuuteen ja tievalaistukseen liittyvät asiat.– Myös joukkoliikenneasiat kiinnostavat syksyllä, kun opiskelijat alkavat kulkea uusiin opiskelupaikkoihin ja osa pyöräilijöistä siirtyy joukkoliikenteen käyttäjiksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVahingonkorvauksetkin mietityttävätYmpäri vuoden neuvoja udellaan lupa-asioissa sekä vahingonkorvausten hakemisessa – tai mistä autoilija saa selville siltojen alituskorkeudet. Netin Palauteväylän kautta selviää vastaus siihenkin, voiko tien eri puolilla olla eri nopeusrajoitus – samalla kohdalla?– Myös asemalaitureilta ja rataliikenteen matkustajainformaatiosta, eli laiturialueiden näytöistä, kuulutuksista ja opasteista tulee palautetta vuodenajasta riippumatta, Aho taustoittaa.Robottiautoilu kyselyttääAivan uusiakin kysymysten aiheita tulee esimerkiksi ajoneuvotekniikan kehittyessä.– Yksi uusi aihealue on ajoneuvojen automaatio, kuten liikennemerkkien tunnistimet ja kaistavahdit. Joskus liikennemerkit tai tiemerkinnät aiheuttavat erikoisia tilanteita automaatiolle. Keväällä esimerkiksi vaalimainosten numerot saatettiin tulkita nopeusrajoitukseksi, Aho kertoo.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Väylävirasto Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 11.1.2025 Kuolonkolarit Arvaatko, moniko olisi selvinnyt hengissä vakavassa kolarissa käyttämällä turvayötä? 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 10.1.2025 Autoilu Osaatko pysäköidä oikein tien vasempaan reunaan? 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista 7.1.2025 Liikenneturvallisuus Asiantuntija Säynätsalon siltavaurioista: ”Riippusiltojen kuntoon pitää kiinnittää huomiota.” 4.1.2025 Uutinen Tutut automerkit pitivät pintansa viime vuonna – kasvattivat jopa markkinaosuuttaan 3.1.2025 Uutinen Suomalaiset ovat edelleen Corolla-kansaa – näitä automalleja rekisteröitiin vuonna 2024 eniten! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti