11.4.2023 Autoilu Autoilija, tiedätkö mitkä pyyhkijänsulat sopivat omaan autoosi? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Varaosaliikkeistä löytyvät asianmukaiset luettelot tai hakukoneet siitä, mikä sulkamalli soveltuu mihinkin autoon. Sulkavalitsimia on kattavasti tarjolla myös verkossa. Pyyhkijänsulkakaupoilla on olennaista, että sulkien pituus on oikea ja että niissä olevat kiinnityssysteemit mahdollistavat kiinnityksen juuri siihen autoon, mihin sulat on tarkoitus asentaa.Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen tähdentää, että varaosaliikkeissä on asianmukaiset luettelot siitä, mikä sulkamalli soveltuu mihinkin autoon. Yhä useammassa liikkeessä nämä luettelot alkavat olla sähköisiä, mikä helpottaa hakuprosessia ja asiointia. Sulkavalitsimia löytyy myös netistä.Sulkaa etsittäessä olennaiset tiedot ovat auton merkki, malli, vuosimalli, korimalli sekä se, onko kyseessä kuljettajan vai matkustajan puoleinen etusulka vai kenties takasulka. Osassa liikkeitä haku on mahdollista tehdä myös auton rekisterinumeron perusteella.– Oikeiden sulkien valinta on tärkeää, koska vain tietyn mittainen sulka toimii suunnitellusti juuri kyseisen automallin tietyllä paikalla. Liian pitkä sulka nousee pois lasilta, jolloin se ei pyyhi suunnitellusti, kuluu nopeammin ja vaurioittaa maalipintaa. Lisäksi liian pitkä sulka saattaa takertua kiinni toiseen pyyhkijänsulkaan tai -varteen vaurioittaen niitä ja pahimmassa tapauksessa myös pyyhkijöiden moottoria, Vesalainen varoittaa.– Liian lyhyt sulka puolestaan jättää tuulilasia puhdistamatta, jolloin havainnointi autosta ulos vaikeutuu.Sulan pituuden lisäksi kannattaa ennen ostopäätöstä vielä varmistaa, esimerkiksi usein sulkapaketin takana olevasta asennusohjeesta, että kyseinen sulka on kiinnitettävissä juuri oman auton pyyhkijänvarsiin. Varmistus edellyttää, että autoilija tietää oman autonsa kiinnityssysteemin - valitettavasti saman automallin eri yksilöissäkin voi olla eroja.Osassa sulkapakkauksia saattaa olla mukana sovitekappaleita, joita vaihtamalla kiinnittäminen omaan autoon mahdollistuu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNäin käy sulkien vaihtaminenKun sulkaa ryhtyy vaihtamaan, on syytä tutustua sekä auton käyttöohjekirjaan että sulkapaketin ohjeisiin.Osassa autoja tuulilasinpyyhkimet ovat osittain konepellin reunan alla, jolloin niiden irti nostaminen lasin pinnasta ei onnistukaan normaalisti. Tällaiset pyyhkijät onkin käännettävä huoltoasentoon ennen sulkien vaihtoa. Huoltoasentoon kääntäminen tehdään eri autoissa eri tavalla.Huoltoasento on usein valittavissa auton valikosta tai sitten sulat saadaan siihen painamalla tai nostamalla pyyhkijöiden viiksikatkaisinta heti auton sammuttamisen jälkeen. Vastaavasti sulat saadaan palautettua takaisin ajoasentoon, autosta riippuen, esimerkiksi auton valikosta tai painamalla pyyhkijöiden viiksikatkaisinta virran kytkemisen jälkeen.– Monella sulkavalmistajalla on myös YouTube -videoita, joissa asennustavat erilaisiin pyyhkijänvarsiin on esitetty huomattavasti havainnollisemmin ja selvemmin kuin sulkapaketin mustavalkoisissa ohjekuvissa. Sulan oikean kiinnityksen lisäksi on tärkeää huomioida sen oikea asennussuunta, jotta sulka pysyy kiinni lasin pinnassa ja pyyhkii suunnitellusti, Vesalainen vinkkaa.Mikäli vaihtotyö tuntuu hankalalta ja epäröit tehdä sen itse, kannattaa sulat vaihdattaa varaosaliikkeessä tai korjaamolla.Sulkien käyttöikään voi vaikuttaaSulkien käyttöikään pystyy vaikuttamaan monella tapaa: Olennaista on huolehtia siitä, ettei pyyhkijöitä tulisi liikuteltua kuivalla lasilla. Tämä kuluttaa paitsi sulkia – myös naarmuttaa tuulilasia.– Lasinpesunestettä ei siis kannata säästellä, Vesalainen painottaa.Valitettavasti pyyhkijänsulkien huoltoasentoa käytettäessä kuivaa lasia tulee kuitenkin väistämättä pyyhittyä. Tämän vuoksi en itse nostakaan omien autojeni pyyhkijänvarsia ylös talviöinä sulkien jäätymisen ehkäisemiseksi – sen sijaan sellaisilla autoilla, joissa pyyhkijänvarret ovat nostettavissa pystyyn suoraan lepoasennostaan, tämä on varsin järkevä toimenpide: irti tuulilasista nostetut pyyhkijänsulat eivät jäädy lasin pintaan.– Paras tapa irrottaa tuulilasiin kiinni jäätyneet pyyhkijänsulat on sulattaa ne irti esimerkiksi tuulilasinlämmittimen, polttoainetoimisen lisälämmittimen tai auton sisätilanlämmittimen avulla – siis lämmittämällä auton sisätilat ja siinä samalla myös tuulilasia. Mikäli tämä ei ole mahdollista, kannattaa lasiin kiinni jäätyneet sulat irrottaa varovaisesti jääskravan avulla, Vesalainen neuvoo.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 10.6.2025 Autoilu Mercedes-AMG puolustaa mestaruuksiaan GT World Challenge Europe -sarjassa 9.6.2025 Autokauppa Kamux ja Saka kuluttaja-asiamiehen syyniin – Moottori kertoi autokaupan ongelmista jo viime syksynä 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 17.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: kamerapeilit pienentävät katveeseen jäämisen riskiä – eivät kuitenkaan kaikissa tapauksissa 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Lentokoneet EU on päivittänyt lentoyhtiöiden mustan listan - sille pääsee jopa 2020-luvun konekalustolla, mutta sieltä pääsee pois kun on antanut valelentäjille potkut 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!