6.5.2020 Liikenne Autoilijat ja pyöräilijät herätys – pian väistäminen muuttuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kesäkuu tuo uuden tieliikennelain. Se muuttaa autoilijan ja pyöräilijän näkökulmista tilannetta paikoissa, jossa risteävä pyörätie ylittää ajoradan ja autoilijalla on uusi väistämismerkki. Kesäkuussa voimaan tulevan uusi tieliikennelaki muuttaa autoilijan ja pyöräilijän näkökulmista tilannetta paikoissa, jossa risteävä pyörätie ylittää ajoradan ja autoilijalla on uusi väistämismerkki.Pyörätien ja ajoradan risteyksessä pyöräilijä väistää autoilijaa. Tilanne muuttuu, jos autoilijalla on väistämismerkki. Uuden tieliikennelain tultua voimaan perinteisten väistämismerkkien eli kärkikolmion ja Stop-merkin lisäksi väistämisvelvollisuuden autoilijalle tuo uusi liikennemerkki: väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa. Uutta liikennemerkkiä käytetään käytännössä vain korotettujen pyörätienjatkeiden yhteydessä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHaasteita tuleeUuden opettelu tuo haasteita niin autoilijoille kuin pyöräilijöillekin. Pyöräliiton näkemyksen mukaan muutos selkeyttää pyörätien jatkeiden väistämissääntöjä, mutta ne ovat todennäköisesti jatkossakin vaikeat pyöräilijöille ja muille tienkäyttäjille. Ongelmaksi jää Pyöräliiton mukaan myös suojatie, jota pitkin saa pyöräillä, mutta jolla pyöräilijän on lähtökohtaisesti väistettävä muuta liikennettä.Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistisen mukaan tekemistä riittää, jotta säännöt ovat riittävän ymmärrettävät.– Uudessa laissa on paljon hyvää. Mutta vaikka liikenneympäristö selkeytyykin uuden lain myötä, niin, esimerkiksi pyöräilijöiden väistämissäännöt pyörätien jatkeella ja suojatiellä ovat jatkossakin vaikeasti omaksuttavat.Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen näkee uuden lain tuomissa käytännöissä haasteita.– Autoilijalle oman haasteensa tuo se, että uusi väistämismerkki muistuttaa erehdyttävästi suojatien merkkiä.Pyörätien jatkeen merkinnät voivat olla sekaviaKesäkuun alusta alkaen pyörätien jatke maalataan vain, jos väistämisvelvollisuus ajorataa ylittäviä pyöräilijöitä kohtaan on osoitettu liikennemerkillä tai risteyksessä on liikennevalot. Siirtymäsääntö mahdollistaa tästä poikkeavat merkintätavat kahden vuoden ajan lain voimaantultua. Se voi tarkoittaa sekavaa liikenneympäristöä.– Seuraavan parin vuoden ajan pyörätien jatkeita ja suojateitä on vielä maalattuina miten sattuu siirtymäajan vuoksi, Vesalainen toteaa.Vesalainen muistuttaakin, että tästä syystä sen enempää pyöräilijän kuin moottoriajoneuvon kuljettajankaan ei pidä jatkossakaan liiaksi luottaa tiemerkintöihin vaan muodostaa käsitys väistämisvelvollisuudestaan liikennevalojen, -merkkien ja -sääntöjen avulla.Väylien hyvä suunnittelu keskiössäLiikenne- ja viestintäministeriön liikenneneuvos Kimmo Kiiski tuo esiin, että vaikka uusi tieliikennelaki antaa keinoja ja välineitä pyöräilyn kannalta paremman liikenneympäristön.Rakentamiseen, on väylien hyvä suunnittelu kaiken keskiössä. Hyvällä suunnittelulla ratkaistaan se, millaisessa ympäristössä ihmiset pyöräilevät. Kiiskin mukaan pyörätien jatkeen merkitsemiseen liitettävä väistämisvelvollisuus risteävälle ajoneuvoliikenteelle ja pääsäännön mukainen pyöräliikenteen yksisuuntaisuus parantavat pyöräliikenteen turvallisuutta tulevaisuudessa.– Liikenneympäristön tulee tukea liikennesääntöjen noudattamista. Valitettavasti lain monet mutkat tunnetaan loppupelissä huonosti ja esimerkiksi lapsilta emme voi odottaa sen täydellistä ymmärtämistä. Siksi pyöräliikenteen suunnittelussa ja väylien toteuttamisessa täytyy pyrkiä siihen, että liikenneympäristö ohjaa ihmisiä pyöräilemään intuitiivisesti oikein, Kiiski linjaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuojatietä pitkin saa pyöräilläKuten tähänkin asti, pyöräilijä saa ylittää tien ajamalla myös suojatietä pitkin, kunhan ei aiheuta vaaraa eikä haittaa jalankulkijoille. Tällöin pyöräilijä on kuitenkin väistämisvelvollinen muuta liikennettä kohtaan, ellei autoilijalla ole väistämismerkkiä ennen suojatietä (siirtymäajan jälkeen tällaisissa paikoissa pitäisi olla maalattu pyörätien jatke) tai kyseessä ole kääntyvä auto.– Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, Vesalainen muistuttaa. Opettele uudet säännöt ennen kesää! Kesäkuussa voimaan tuleva uusi tieliikennelaki mahdollistaa liikennesuunnittelussa uusia ratkaisuja, kun käyttöön otetaan esimerkiksi erilliset pyöräkadut ja pyöräily sallitaan yksisuuntaisilla kaduilla molempiin suuntiin. Uuden lain tuomat uudet liikennemerkit ja väistämisvelvollisuudet kannattaa opetella jo ennen kesää. Uusi tieliikennelaki löytyy Traficomin kotisivuilta. Väylän verkkosivuilla on esitelty puolestaan kaikki uudet liikennemerkit. Autoliiton kotisivuilla on paljon hyötytietoa tielläliikkujille. Polkupyöräilyyn liittyvistä uusista väistämissäännöistä on tarjolla havainnollinen ohjevideo Autoliiton YouTube-kanavalla. Pyöräliiton verkkosivuilla on esillä keskeiset pyöräilyä koskevat säännöt. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Liikenne- ja viestintäministeriö, Traficom, Pyöräliitto, Autoliitto, Väylä Lue lisää Kaikki artikkelit 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen 10.3.2025 Autoilu Uutta pintaa yli 3 000 tiekilometrille – tiestön nykykunnon ylläpito vaatisi enemmän 7.3.2025 Liikennepolitiikka Autoliitto: tavoitteeksi matka-aikojen lyhentäminen – 300 miljoonaa euroa perustienpitoon ja 300 miljoonaa euroa korjausvelan poistamiseen 6.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tästä lentokoneesta Ilmavoimat sai alkunsa – päivälleen 107 vuotta sitten Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Fiat asensi 875-kuutioisen kaksipyttyisen bensiinimoottorin seitsenpaikkaiseen tila-autoon 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötestin tähti Mercedes-Benz 250 TD myydään huutokaupalla 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija