31.5.2023 Autoilu Autoilijoille huojentava tieto – jakeluvelvoite säilyy ensi vuonna nykyisellään Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä HS:n tiedot hallitusneuvotteluista: jakeluvelvoite jäädytetään vielä ensi vuodeksi nykyiseen 13,5 prosenttiin. Hallitusneuvotteluista tihkuu liikennettä koskevia ja kaikkia suomalaisia polttomoottoriautoilijoita kiinnostavia tietoja. Tavallisia autoilijoita ja myös ammattiautoilijoita kiinnostanee kovasti tiedot tuoreimmista jakeluvelvoite-linjauksista, joilla on suora vaikutus polttonesteiden litrahintoihin.Jakeluvelvoitteen nousun arvioidaan vaikuttavan rajusti polttoaineen hintaan pumpulla – velvoiteprosentin suuruuden suhteessa. Jakeluvelvoitteen ideana ylisummana on luoda kysyntää biopolttoaineille, joiden valmistus on tavanomaisia fossiilisia polttoaineita kalliimpaa.Helsingin Sanomat uutisoi tänään, että jakeluvelvoite jäädytetään vielä ensi vuodeksi nykyiseen 13,5 prosenttiin. Samaisen uutisen mukaan hallitusohjelmasta neuvottelevat puolueet ovat sopineet, että jälkeen sitä on määrä nostaa kolmena vuotena asteittain niin, että velvoite nousee 22,5 prosenttiin hallituskauden lopussa vuonna 2027.Helsingin Sanomien tietojen mukaan hallitusneuvotteluissa on sovittu siitäkin, että valtio hyvittää ”tavalla tai toisella” polttoaineiden hinnannousun kuluttajille.Edellisen pääministerin Sanna Marinin (sd) hallitus oli linjannut, että jakeluvelvoite nousisi 28 prosenttiin ensi vuonna ja 34 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutoliitto: harkituin askelinAutoliiton toimitusjohtaja Pasi Niemisen mukaan jakeluvelvoitteen nostamista ei pidä tehdä liian nopeasti ennen kuin biokomponenttien saatavuus on riittävällä tasolla.Nieminen kiteytti näkemyksensä Moottorin aiemmassa uutisessa. ”Kaikki saatavilla olevat biopolttoaineet menevät joka tapauksessa kaupaksi ja kiristyvä jakeluvelvoite nostaa hintoja entisestään. Nyt on tärkeintä huolehtia polttoaineiden kohtuullisesta hintatasosta ja varmistaa kotitalouksien ja yritysten toimeentulon edellytykset.”Dieselin käyttövoimavero romukoppaanSuomen suurin autoilijoiden etujärjestö on tuonut myös esiin dieselautoilijoiden kantaman raskaan taakan: dieselistä maksetaan bensiiniä alempaa polttoaineveroa, mikä on perusteena sille, että dieselautoista maksetaan vuotuista käyttövoimaveroa. Jakeluvelvoitteen aiheuttamat hinnankorotukset painottuisivat kuitenkin dieselpolttoaineeseen eli dieselautoilijat osallistuvat päästötalkoisiin isolla rahalla.Autoliiton mukaan näillä perustein ajoneuvoveron käyttövoimavero on dieselin kohdalla aikansa elänyt ja siitä tulisi luopua.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: HS.fi a:1:{i:0;s:6:"133374";} Lue lisää Kaikki artikkelit 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 18.3.2025 Autoilu Tarvitaan vapaus valita kuinka liikkua – Autoliiton Helsingin osaston vinkit kuntavaaleihin 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Liikenneturvallisuus Kevätaurinko häikäisee – ja on vaikuttamassa kuolonkolareihin 15.3.2025 Autoilu Työsuhdeautot sähköistyvät vauhdilla – dieselautot kadonneet lähes kokonaan 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Autoilu Autoverotuksen taistelutantereilla – jo sata vuotta 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle