16.9.2020 Ajoneuvot Autoilun aikakone: perävaunuparat ”autonmurskausreitillä” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Matkailuvaunun hankkiminen Mazdan tuotekehitykseen johti ankaraan testirumbaan, jossa ei vaunuja säästelty. Jo tätä ennen oli saatu yksi peräkärry rikki sattumalta löydetyllä, erittäin huonokuntoisella testipätkällä. Kuten juttusarjamme edellisessä osassa kerroin, DI Thorsten Wilde Mazdan R&D -tutkimus- ja kehityskeskuksen (MRE) Product evaluation -osastolta ja allekirjoittanut Planning -osastolta käynnistivät valmistelut Mazdojen ajettavuustesteistä erilaisilla kuormilla. Testikeskukseen päätettiin hankkia lisäkuormaksi ”vesiukot”, kattoboksi ja perävaunu. Wilde oli siirtynyt Mazdalle Boge-iskunvaimennintehtaalta, joten hän omasi kokemusta tältäkin osin.Ennen kuin perävaunu saatiin Saksan R&D-keskukseen, japanilaiset kollegat halusivat kokeilla talvitestin yhteydessä matkailuvaunun vetoa Suomessa.Eihän japseilla matkailuvaunuista tietysti kovin paljon kokemusta ollutkaan, sillä perävaunun vetäminen henkilöautolla on heikäläisittäin tosi harvinaista. Olen käynyt Japanissa kymmenisen kertaa ja oleskellut siellä yhteensä kolme kuukautta: tuona aikana (vuosien 1980–1991 välillä) näin vain yhden henkilöauton (Suzuki Vitara) vetävän perävaunua!Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNokkapyörä osui asvalttiinNiinpä ennen Lappiin lähtöä autoja testattiin muutaman päivän ajan Helsingin seudulla. Vuokrasin matkailuvaunun Helsinki Caravan -liikkeestä Vantaalta. Vetoautona toimi vuosimallin 1991 tuolloin tuliterä ”muhkea” Mazda 626 2.0 Hatchback (GE). Lainaksi saatu matkailuvaunu oli Solifer Artic, joka edusti Suomen suosituinta matkailuvaunumerkkiä.Soliferin vuokraus oli kuitenkin meikäläiseltä suuri munaus. Saksassa liki kolme vuotta asuneena en vaunua varatessa muistanut, että Soliferit ovat erittäin virtaviivaisia ja sulavalinjaisia, minkä vuoksi ne ovat vakaita ja helppoja vetää. Kun japanilaiset kollegat ajoivat pitkän koeajolenkin kyseisellä yhdistelmällä, päätteeksi he kysyivät: ”What is the problem?” eli mikä on ongelma? Sen jälkeen ajoin itse vastaavalla yhdistelmällä. Yllätyin itsekin, kuinka vakaasti vetelästä jousituksestaan moitittu Mazda 626 veti vaunua.Ainoa ongelma oli, että kun raskaasti kuormitettua Mazdaa jarrutti risteykseen, vaunun ylös nostettu nokkapyörä saattoi osua maahan, mikäli risteyksessä oli kuoppa. Kun näin nokkapyöriä myynnissä Helsinki Caravanin myymälässä, totesin puolileikilläni japanilaisille, että näitä sitten myydään 626:n omistajille.Murskausreitti hajotti kärrynTästä keikasta opin, millaista perävaunua testeissä kannattaa käyttää. Solifer oli keskimääräistä vaunua merkittävästi vakaampi, mikä ei tuonut vetoauton alustan heikkouksia esiin juuri lainkaan. Vahingosta viisastuneena R&D-keskukseen ostettiin kulmikas, käytetty, yhdeksän vuotta vanha Tabbert-matkailuvaunu, jonka akselisto oli jo sopivasti ikääntynyt.Ennen tätä olimme tehneet alustavia, kuormalla ajettuja kokeita tavarankuljetusperävaunulla. Yksi tällainen täyteen kuormattu, vuokrattu vaunu hajosi kesken kokeen sattumalta löytämälläni ”autonmurskausreitillä”. Tämä erittäin huonokuntoinen tie tuli eteen Frankfurtin lähellä, kun etsin lyhintä reittiä Hofheimista Ikea Wallau -myymälästä kotiini Oberurseliin.Kyseinen L3368-tienpätkä oli käsittämättömän kuoppainen. Mutkatie oli yhdistelmä isoja heittoja ja teräväreunaisia pikkukuoppia sekä kokoelma erilaisia rikkonaisia kestopäällysteitä. Vaikka Suomi on kuuluisa surkeista pikkuteistään, oli tuo L3386-osuus oli ainakin 1990-luvun alussa vieläkin pahemmassa kunnossa. En olisi uskonut Saksasta löytäväni tällaista. Niinpä tuo täristävä ”autonmurskausreitti” lisättiin koeajo-ohjelmaan.Jääkaappi irti töyssyssäRikkoutuneen tavarankuljetusperävaunun tilalle hankittu Tabbert osoittautui erittäin hyväksi valinnaksi. Kulmikkaana ja kuluneella akselistolla varustettuna se loihti havainnollisesti suuria eroja eri vetoautojen välillä. Tuulisella moottoritiellä Tabbert vatkasi kahdeksankympin vauhdissa joskus niin, että vetoauton iskunvaimennus oli kovilla.Pidemmässä ajossa joidenkin automallien iskunvaimentimet kuumenivat ja menettivät tehoaan, ja saivat myös auton heilahtelemaan vetelästi ja vatkaamaan vetelästi. Suuntavakavuus heikkeni, ja ratista täytyi pitää tiukasti kiinni. Auton ajo-ominaisuudet heikkenivät matkan pituuden funktiona, kun iskunvaimennuksen mitoitus oli alakantissa.Perävaunun vetokokeista saatiin hyvää osviittaa jousituksen kuormankantokyvyn ja iskunvaimentimien parantamiseen, ja lisäksi selvisi moottorin sitkeys ja voimansiirron välityssuhteiden soveltuvuus vetoautokäyttöön.Tabbert oli myös erittäin lujatekoinen. Kerran tosin jääkaappi irtosi töyssyssä, kun hyppyytin matkailuvaunua edellä mainitulla L3386-pätkällä… Joskus japanilaiset ihmettelivätkin Thorsten Wilden ja allekirjoittaneen brutaalia ajotapaa perävaunun vetämisessä. Totesimme, että Euroopassa ajetaan pitkiäkin matkoja perävaunun kanssa ja on varsin normaalia ajaa kahdeksaakymppiä, vaikka tiellä olisi kuoppiakin. Ylinopeutta ei kuitenkaan ajettu. Simuloitiin vain tilannetta, että on kiire leirintäalueelle ja tie on huono.Täytyy myöntää, että joskus tuli hiukan liioiteltua kuoppatiellä rytkytystä, mutta viesti meni hyvin perille. Muutama japanilainen kollega innostui matkailuvaunun vetämisestä lopulta niin paljon, että viikonloppuna vaunun lainaamisesta melkein kiisteltiin.Teksti: Timo Turkula Kuvat: Timo Turkulan arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 27.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesärenkaat tekivät käytetystä Toyota Priuksestamme aivan eri auton 28.5.2025 Koeajo Maistiainen: Smart #5 – viisikko ja jäähyväiset pikkuautoimagolle 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää