13.1.2021 Ajoneuvot Autoilun aikakone: sähköautoja 80- ja 90-lukujen autonäyttelyissä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköauto on vanha keksintö, mutta kallis hinta ja akkuteknologian hidas kehitys estivät sähköautojen yleistymistä yksityiskäytössä. Ammattikäytössä jakelutehtävissä sähköautoja on ollut käytössä useita vuosikymmeniä. 1800-luvun lopulla ja 1900-luvun alussa sähköautot kilpailivat vahvasti polttomoottorin kanssa ja olivat jopa silloisia polttomoottoriautoja edellä. Sähköautot olivat helpompia käsitellä, siistejä ja hiljaisia.1900-luvun alussa sähköautoja oli Yhdysvalloissa enemmän kuin bensa-autoja, yhteensä kymmeniä tuhansia. Tuon ajan polttomoottorit piti käynnistää kammella, sen sijaan sähkömoottori käynnistyi helposti nappia painamalla. Polttomoottorit savuttivat ja olivat meluisia, eivätkä tuon ajan bensamoottorit olleet muutenkaan kovin mukavia käyttää.Sähköauton ongelmana oli kuitenkin rajallinen ajomatka yhdellä akun latauksella, mikä oli ongelma erityisesti kaupunkien ulkopuolella.Sähköautomateriaaleja vuodelta 1991.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyFordin ja Edisonin yhteistyönäAutojen massatuotannon aloittanut Henry Ford valmisti aluksi polttomoottoriautoja, mutta uskoi myös sähköautoon. Ford käynnisti yhteistyön sähkötekniikan uranuurtajan Thomas Alva Edisonin kanssa, ja vuonna 1913 he julkistivat suunnitelman sähköautojen massatuotannon aloittamisesta. Tavoitteena oli kehittää edullinen sähköauto.Edisonin kehittämillä akuilla luvattiin kevyelle autolle jopa 100 kilometrin ajomatka yhdellä latauksella. Jostakin syystä Fordin insinöörit eivät saaneet akkuja toimimaan, vaikka Edisonin tehtailla ne toimivat. Nykyisin tiedetään, että Edisonin akkutekniikka toimi. Joulukuussa 1914 Edisonin laboratoriot paloivat mystisesti, mikä hidasti omalta osaltaan sähköauton kehitystä.Vuonna 1912 Cadillac toi markkinoille maailman ensimmäisen sarjavalmisteisen polttomoottoriauton, jossa käyttäjälle vaarallisen käynnistyskammen sijasta oli helppo ja turvallinen sähkökäynnistys starttimoottorilla. Sähköstartti yleistyi polttomoottoriautoissa 1920- ja 1930-luvulla, mikä merkitsi lopullista sysäystä polttomoottoriautojen yleistymiselle, ja samalla sähköautojen suosio alkoi hiipua.Ensimmäisen maailmansodan jälkeen sähköautot katosivat lähes kokonaan. Jos Fordin ja Edisonin suunnitelma sähköautojen massatuotannosta olisi onnistunut, voisi historia olla kovin erinäköinen. Seuraavan sadan vuoden aikana öljyn mahti on muokannut rajusti maailmaa, ja samalla öljy- sekä autoteollisuudet kasvoivat valtaviksi teollisuudenhaaroiksi.Suomalaista sähköautohistoriaa museoituna kesällä 2020.Akut Dauphinen sisäänTietyssä ammattikäytössä, esimerkiksi paikallispostin ja maidon jakeluautoina, sähköautoja on käytetty yleisesti jo vuosikymmeniä. Kompaktit, sähkökäyttöiset maidon jakeluautot (Electric Milk Floats) ovat olleet Britanniassa käytössä jo vuodesta 1937 alkaen aina nykypäiviin asti.Vuosikymmenten saatossa on myös esitelty erilaisia yksityiskäyttöön tarkoitettuja sähköautokehitelmiä ilman sen suurempaa menestystä. Esimerkkinä mainittakoon Renault Dauphinen koriin rakennettu The Henney Kilowatt, joka esiteltiin Yhdysvaltain markkinoille vuonna 1959. Ensimmäisissä malleissa oli 36 voltin sähköjärjestelmä, jossa oli 18 kahden voltin lyijyakkua sarjaan kytkettynä. Huippunopeus oli 64 km/h ja toimintamatka 64 km.Vuonna 1960 esiteltiin tehokkaampi 72:n voltin sähköjärjestelmä, jossa oli 12 kuuden voltin akkua sarjassa. Huippunopeus nousi lukemaan 97 km/h ja toimintamatka vastaavasti 97 kilometriin. Vain 47 autoa myytiin, pääasiassa sähköalan yrityksille. 15 autoa päätyi yksityiskäyttöön. The Henney Kilowatt oli näytteillä sähköajoneuvotapahtumassa Helsingin messukeskuksessa marraskuussa 2009.Toimintamatka: 30–60 km!Muistelen, että Tokion autonäyttelyssä oli 80-luvulla erillisiä sähköautojen näyttelyosastoja, mutta esiteltävä kalusto oli pääasiassa hyötyajoneuvoja jakelukäyttöön.Mazda Bongo EV -sähköpikkubussista tehty avomalli Tokion autonäyttelyssä 1990-luvun alussa.Mielenkiintoista, että maaliskuun 1991 Geneven autonäyttelyn Mazdan Euroopan tutkimuskeskukselle MRE:lle kirjoittamassani raportissa oli 14 sivun raportti sähköautoista ja niiden silloisesta saatavuudesta sekä tulevaisuudennäkymistä perustuen pääosin Sveitsin Autoliiton TCS:n (Touring Club Suisse) aineistoon. Siinä oli esitelty yhdeksän pikkuluokan sähköautoa, jotka olivat henkilöautoja: esimerkiksi Larel Wil 202 oli tehty Fiat Pandan pohjalta. Vaatimattomasta akkukapasiteetistaan (14 x 57 Ah = 789 Ah) huolimatta Larel Wil -sähköauton hankintahinta oli tuolloin kolminkertainen bensiiniautoon verrattuna, ja 10 000 kilometrin vuosittaisella ajomäärällä sähköauton kokonaiskustannukset per kilometri olivat 2,3 kertaa suuremmat kuin bensiiniautolla. Vielä tuolloin käytettiin perinteisiä lyijyakkuja, ei ollut mitään litium-ioniakkuja.Larel Wil -sähköauton toimintamatka oli vain 30–60 km ja huippunopeus 80 km/h. Sveitsissä oli vuoden 1991 alussa käytössä kaikkiaan 300 sähköautoa.Myös ABB:n kanssa yhteistyössä kehitetty Volkswagen Golf II City Stromer -sähköauto oli tuotevakoilijoiden kiinnostuksen kohteena Geneven autonäyttelyssä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköauto SuomestaMRE:lle kirjoittamassani raportissa vuonna 1991 todettiin, että Suomen Postilla oli jo käytössään sähköautoja. Uudenkaupungin autotehtaalla julkistettiin vuonna 1985 suomalaisen sähköauton prototyyppi, jonka rakentamiseen olivat osallistuneet Neste, Imatran Voima, Kymi-Strömberg ja Saab-Valmet. Koeauto oli Talbot Horizon.Tämän jälkeen Imatran Voima, Kymi-Strömberg ja Leo Laine Oy (Lokari) kehittivät muovikorisen Finnvanin, jota valmistui kolme prototyyppiä. Lokarin vetäydyttyä projektista vuonna 1990 Imatran Voima ja Kymi-Strömberg siirsivät jo kehitetyn tekniikan Subaru Domingo -pakettiautoon, josta tehtiin Elcat Cityvan -sähköauto Elcat-yrityksen toimesta erityisesti Postin käyttöön.Vuonna 1991 sähköautoja oli Suomessa rekisterissä 43 kappaletta, ilmeisesti suurin osa Postin käytössä. Sähkoautojen uusi tuleminen yksityiskäyttöön alkoi vahvasti 2010-luvulla. Alkuvaiheessa edelläkävijänä oli Tesla, kun Model S:n myynti käynnistyi vuonna 2012. Laajenevan tarjonnan, kiristyneiden päästömääräysten ja lukuisien hankintakannustimien vuoksi sähköautojen ja lataushybridien myynti alkoi kasvaa rajusti vuonna 2020. Nyt sähköautoja ja lataushybridejä on runsaasti tarjolla eri koko- ja hintaluokissa.Teksti: Timo Turkula Kuvat: Timo Turkulan arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 8.3.2025 Ajoneuvot Moottori 100 vuotta: Matka Euroopan halki – päämääränä viedä kenttäambulansseja Ukrainaan 4.3.2025 Ajoneuvot Tämä on rehellisesti uuden sukupolven Audi A6 Avant – rehellisesti bensiinillä ja dieselillä, tosin Suomessa vain lataushybridinä 3.3.2025 Autoilu Teslan alamäki jatkuu – suursuosikki vuosien takaa valtasi rekisteröintitilastojen kärkipaikan! 3.3.2025 Ajoneuvot Kia PV5 tuo Kian Euroopan hyötyajoneuvomarkkinoille – veitset on teroitettu muita sähköpakuja ja -buzzeja varten 28.2.2025 Ajoneuvot Kahta eri korimallia tarjoava Kia EV4 on korealaisvalmistajan ensimmäinen Euroopassa valmistettava sähköautomalli 25.2.2025 Ajoneuvot Dacia aikoo kehittää alle 18 000 euron sähköauton ennätysajassa alle puolessatoista vuodessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Fiat asensi 875-kuutioisen kaksipyttyisen bensiinimoottorin seitsenpaikkaiseen tila-autoon 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötestin tähti Mercedes-Benz 250 TD myydään huutokaupalla 13.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota bZ4X torppaa heikkouksiaan kasvojenkohotuksessa 13.3.2025 Koeajo Koeajo: Tesla Model 3 RWD – selvästi aiempaa parempi, mutta jäätävä ajaa liukkaalla 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija