13.4.2024 Autoilu Autoilun verotuksen rasitustaso ei ole itseisarvo, muistuttaa Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toimitusjohtaja Tero Lausala: ”Liikenteen sähköistyessä ei ole itseisarvo, että autoilua verotetaan jatkossakin yhtä paljon kuin nyt tehdään.” Autoalan edustaja muistuttaa – näinä liikenteen verotuksen murrosaikoina –, ettei liikenteen sähköistyessä ole itseisarvo, että autoilua verotetaan jatkossakin yhtä paljon kuin nyt tehdään.Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Tero Lausalan näkemys ei hänen mukaansa ole kuitenkaan ristiriidassa esimerkiksi Suomea sitovien liikenteen päästötavoitteiden kanssa. Hän kertoo autoalan ymmärtävän hyvin tarpeen uudistaa autoilun kokonaisverotusjärjestelmää sähköistymisen edetessä ja valtion fiskaalisten tarpeiden takia. Autoalan Keskusliitto edustaa Suomessa laajasti uusien autojen kauppaa, käytettyjen autojen kauppaa, korjaamoita ja katsastusalaa.– Verotuksen muutokset olisi tehtävä kuitenkin niin, että säilytetään vahva ympäristöohjaus, jotta liikenteen päästöt vähenevät tavoitteemme mukaisesti eli puoleen vuoteen 2030 mennessä ja ettei kokonaisverorasitus autoilulle ja liikenteelle nouse, Lausala toteaa.Petteri Orpon (kok) hallitusohjelmassa on kirjaus käynnistää liikenteen rahoituksen ja verotuksen kokonaisuudistus liikenne- ja viestintäministeriön sekä valtiovarainministeriön yhteistyönä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRasitus jo korkeallaLausala tuo esiin, että Suomessa on yksi Euroopan kireimpiä autoilun ja liikenteen erillisverotuksia.– Esimerkiksi Ruotsissa taso on noin 40 % alempi kuin Suomessa. Korkea erillisverotus vaikuttaa negatiivisesti sekä tavallisten suomalaisten mahdollisuuksiin liikkua nykyaikaisilla ja turvallisilla autoilla että yritysten kilpailukykyyn.Lausala kuvailee ideaalitilanteen sellaiseksi, että verotuksen annettaisiin vähentyä sähköistymisen etenemisen myötä.– Se tukisi sekä ympäristötavoitteita että suomalaisten mahdollisuuksia liikkua uudemmilla ja turvallisimmilla autoilla.Mitä uudempi auto, sen vähäpäästöisempi: Uusien henkilöautojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt alenivat vuonna 2023 keskimäärin 64 grammaan kilometriltä. Vielä vuonna 2022 keskipäästöt olivat 89 grammaa kilometriltä.1,7 miljardin euron pottiValtiovarainministeri Matti Vanhasen (kesk) työryhmä laski vuonna 2021, että liikenteen sähköistymisen ja ajoneuvojen polttoainetehokkuuden parantuminen johtaa liikenteen verotulojen alenemiseen reaalisesti 1,7 miljardilla eurolla vuoteen 2030 mennessä. Vanhanen kannusti tuolloin pohtimaan, voidaanko liikenteestä kerätä jatkossa niin paljon veroja taloutta ja ihmisten liikkumista häiritsemättä.Liikenteen verotuksen ja rahoituksen uudistukset jäävät nähtäväksi. Niistä kehkeytyy hyvin todennäköisesti poliittisestikin kuuma peruna.Yksi on kuitenkin jo varmaa: jos liikenteen ja autoilun verotusta muutetaan, tulee se näkymään liikkuvien kansalaisten kukkarossa – tavalla tai toisella. Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 22.4.2025 Liikenneturvallisuus Timo Tervo – ajoterveyden ahkera apostoli 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 17.4.2025 Ajokortit Ikämiestä voi kirpaista ajokortin menettäminen – kerro kokemuksesi, ota osaa tutkimukseen! 15.4.2025 Autoilu Autoilija, hämmentyneet hirvet säntäilevät juuri nyt 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan 6.4.2025 Kuluttajat Škodan kaksoismassavauhtipyörä hajosi vuosia autokaupan jälkeen – myyjälle lasku, voimansiirron pitää kestää enemmän 2.4.2025 Uutinen Takavuosien suosikki edelleen rekisteröintikärjessä – Tesla nousee vähitellen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 26.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X on täynnä elektroniikkaa ja avustimia 26.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Porsche 959 'Speedster' 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous