13.4.2024 Autoilu Autoilun verotuksen rasitustaso ei ole itseisarvo, muistuttaa Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toimitusjohtaja Tero Lausala: ”Liikenteen sähköistyessä ei ole itseisarvo, että autoilua verotetaan jatkossakin yhtä paljon kuin nyt tehdään.” Autoalan edustaja muistuttaa – näinä liikenteen verotuksen murrosaikoina –, ettei liikenteen sähköistyessä ole itseisarvo, että autoilua verotetaan jatkossakin yhtä paljon kuin nyt tehdään.Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Tero Lausalan näkemys ei hänen mukaansa ole kuitenkaan ristiriidassa esimerkiksi Suomea sitovien liikenteen päästötavoitteiden kanssa. Hän kertoo autoalan ymmärtävän hyvin tarpeen uudistaa autoilun kokonaisverotusjärjestelmää sähköistymisen edetessä ja valtion fiskaalisten tarpeiden takia. Autoalan Keskusliitto edustaa Suomessa laajasti uusien autojen kauppaa, käytettyjen autojen kauppaa, korjaamoita ja katsastusalaa.– Verotuksen muutokset olisi tehtävä kuitenkin niin, että säilytetään vahva ympäristöohjaus, jotta liikenteen päästöt vähenevät tavoitteemme mukaisesti eli puoleen vuoteen 2030 mennessä ja ettei kokonaisverorasitus autoilulle ja liikenteelle nouse, Lausala toteaa.Petteri Orpon (kok) hallitusohjelmassa on kirjaus käynnistää liikenteen rahoituksen ja verotuksen kokonaisuudistus liikenne- ja viestintäministeriön sekä valtiovarainministeriön yhteistyönä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRasitus jo korkeallaLausala tuo esiin, että Suomessa on yksi Euroopan kireimpiä autoilun ja liikenteen erillisverotuksia.– Esimerkiksi Ruotsissa taso on noin 40 % alempi kuin Suomessa. Korkea erillisverotus vaikuttaa negatiivisesti sekä tavallisten suomalaisten mahdollisuuksiin liikkua nykyaikaisilla ja turvallisilla autoilla että yritysten kilpailukykyyn.Lausala kuvailee ideaalitilanteen sellaiseksi, että verotuksen annettaisiin vähentyä sähköistymisen etenemisen myötä.– Se tukisi sekä ympäristötavoitteita että suomalaisten mahdollisuuksia liikkua uudemmilla ja turvallisimmilla autoilla.Mitä uudempi auto, sen vähäpäästöisempi: Uusien henkilöautojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt alenivat vuonna 2023 keskimäärin 64 grammaan kilometriltä. Vielä vuonna 2022 keskipäästöt olivat 89 grammaa kilometriltä.1,7 miljardin euron pottiValtiovarainministeri Matti Vanhasen (kesk) työryhmä laski vuonna 2021, että liikenteen sähköistymisen ja ajoneuvojen polttoainetehokkuuden parantuminen johtaa liikenteen verotulojen alenemiseen reaalisesti 1,7 miljardilla eurolla vuoteen 2030 mennessä. Vanhanen kannusti tuolloin pohtimaan, voidaanko liikenteestä kerätä jatkossa niin paljon veroja taloutta ja ihmisten liikkumista häiritsemättä.Liikenteen verotuksen ja rahoituksen uudistukset jäävät nähtäväksi. Niistä kehkeytyy hyvin todennäköisesti poliittisestikin kuuma peruna.Yksi on kuitenkin jo varmaa: jos liikenteen ja autoilun verotusta muutetaan, tulee se näkymään liikkuvien kansalaisten kukkarossa – tavalla tai toisella. Lue lisää Kaikki artikkelit 2.1.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit jäivät peräti 30 prosenttia pitkän ajan keskiarvoa alhaisemmaksi: ”Pahin kuitenkin ohi” 2.1.2025 Autoilu Elinkeinoelämä silloista: ”Todella kriittinen osa tieverkkoa” 30.12.2024 Käytetyt autot Yli 70 000 euron Teslasta hajosi jousitus reilun 100 000 kilometrin jälkeen – myyjä ja ostaja kiistelivät, kuka korvaa? 22.12.2024 Autoilu Painorajoituksia liki 400 sillalla 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 19.12.2024 Liikennepolitiikka Ruuhkamaksuja ei tarvita, linjaa Autoliiton Helsingin seudun osasto 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Avustinkatras kasvaa 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta