12.3.2023 Autoilun hinta Autoliitto: Autokanta ei sähköisty, jos ei ole varaa sähköautoon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoilijoiden etujärjestö arvioi, että julkisen latauksen saatavuus hidastaa käyttövoimasiirtymää. Haasteena on, kuinka mahdollistetaan julkisten latauspisteiden rakentaminen olemassa olevaan katuverkkoon. Suomen suurinta autoilijoiden etujärjestöä huolettaa, kuinka katuverkkojen kaavoituksessa ja niiden rakentamista koskevassa päätöksenteossa mahdollistetaan julkisten latauspisteiden rakentaminen olemassa olevaan katuverkkoon.Autoliiton arvion mukaan tiheästi rakennetussa katuverkossa julkisten latauspisteiden saatavuus on kaikkein heikointa, mikä osaltaan hidastaa käyttövoimasiirtymää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKotilataus keskeistäAutoliitto tähdentää, että kotilatauksella on aivan keskeinen merkitys sähköautojen yleistymisessä.”Erityisesti kerrostaloissa ja pientaloyhtiöissä asuvien kannalta ratkaisevassa asemassa on se, miten taloyhtiöt kykenevät rakentamaan latausinfraa asukkaidensa käyttöön”, kiteyttää Autoliitto lausunnossaan liikenne- ja viestintäministeriön valmistelemasta luonnoksesta kansalliseksi jakeluinfraohjelmaksi.Autoliitto arvioi, että kotilataus on avainasemassa myös kustannusten hallinnassa, sillä se mahdollistaa vaikuttamisen siihen, minkä hintaista sähköä lataa.”Autokanta ei sähköisty, jos kotitalouksilla ei ole varaa hankkia sähköautoja”, kiteyttää Autoliitto.Liitto tuo esiin myös kesämökkikannan: Suomessa on noin 500 000 kesämökkiä ja myös niiden latausmahdollisuudet vaikuttavat mahdollisuuteen siirtyä esimerkiksi täyssähköauton käyttäjäksi.Entä lataus uudiskohteissa?Ratkaistava asia myös on, miten paljon autojen pysäköintiin rakennetaan uudisrakentamisessa paikkoja ja miten ne varustetaan lataamista varten.”Latausverkon rakentaminen sinne, missä sähköautoja ei ole ja missä ne eivät ole ensivaiheessa yleistymässä, ei vauhdita liikenteen sähköistymistä.” Hankintatuet vauhdittaisivatUusien autojen kauppa seuraa talouden suhdanteita, muistuttaa Autoliitto: koska sähköautot ovat kalliimpia kuin polttomoottoriautot, niin talouden syklien vaikutukset niiden myyntiin ovat entistä suuremmat.Lausunto listaa perusedellytyksiä liikenteen sähköistymiselle. Niitä ovat sähkömarkkinoiden vakaa toiminta, sähkön hinnan ennustettavuus, sähkön saatavuus ja riittävyys ovat keskeisessä asemassa rakennettaessa luottamusta sähköön liikenteen käyttövoimana.Liikenteen sähköistyminen ei kuitenkaan vauhditu tukitoimitta, arvioi Autoliitto.”Kaikissa maissa, joissa on edetty nopeassa tahdissa liikenteen sähköistymisessä, on käytetty merkittävästi Suomea korkeampia hankintatukia sähköautoille ja investointitukia latausverkostolle. Kaikkien edelläkävijämaiden kokemukset osoittavat, että tukitoimilla on todellista merkitystä autokannan uudistumisen vauhdittamisessa.”Autoliiton mukaan olisi olennaista tukea kaikkia sähköauton käyttäjiä eikä vain työsuhdeautoilijoita autoedun verotuksen kautta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBiopolttoaineita henkilöautoilleSuomen kaltaisessa maassa, jossa on vanha autokanta, on tärkeää, että biopolttoaineita on saatavilla myös henkilöautokäyttöön, linjaa Autoliitto.”Se mahdollistaa polttomoottoriautokannan käytön tarkoituksenmukaisella tavalla elinkaarensa loppuun tilanteessa, jossa edullisia käytettyjä sähköautoja ei ole saatavilla. Tämä on myös keskeinen keino liikenneköyhyyden torjumisessa.”Uhkana liikenneköyhyysLiikenneköyhyys on Autoliiton mukaan todellinen riski erityisesti, jos sähköautojen hankintahinnat jäävät merkittävästi polttomoottoriautoja korkeammalle tasolle. Näin tapahtuu varsinkin silloin, jos biopolttoaineiden ja fossiilisten polttoaineiden hintoja nostetaan, ja vanhan autokannan verotusta kiristetään.Suomessa olisi lausunnon mukaan syytä tunnistaa liikenneköyhyyden riskit, koska ne ovat Suomessa erityisen suuret ”koska henkilöauton käyttö on merkittävälle osalle suomalaisista vaihtoehdoton liikkumismuoto ja moni kotitalous tarvitsee pärjätäkseen useamman henkilöauton.” Mikä kansallinen jakeluinfraohjelma vuoteen 2035? Ministeriön valmistelemassa luonnoksessa tarkastellaan liikennesähkön, -metaanin ja -vedyn jakeluinfran sekä näitä käyttövoimia hyödyntävän ajoneuvokannan nykytilaa ja esitetään tarvittavat toimet jakeluinfran parantamiseksi. Jakeluinfraohjelman tarkoitus on edistää liikenteen vihreää siirtymää. Jotta kotitaloudet ja yritykset ympäri Suomen voivat siirtyä uusiin käyttövoimiin, tarvitaan koko maan kattava ja sujuvasti käytettävissä oleva jakeluverkko. Ministeriön arvion mukaan jakeluinfran kehittämisessä Suomen vahvuuksia ovat älykkäisiin latauspalveluihin liittyvä osaaminen sekä vetytalouden myönteiset kehitysnäkymät ”Biokaasulla ja jatkossa myös vedyllä ja uusiutuvalla synteettisellä metaanilla voidaan ratkaista raskaan liikenteen siirtymän haastetta”, arvioi ministeriö. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Liikenne- ja viestintäministeriö / Kansallinen jakeluinfraohjelmaluonnos vuoteen 2035, Valtioneuvosto / Kansallinen jakeluinfratyöryhmä, Autoliittoa:1:{i:0;s:6:"130867";}Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 29.4.2025 Liikenne Vappu tuo harrasteajoneuvot liikenteeseen – vanha auto vaatii erityistä huomiota 28.4.2025 Sähköautot Sähköautojen julkinen latausarki – lataako se varmasti? 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 22.4.2025 Päivän kuva Päivän kuva: asfalttitiet sortuvat alta – olisiko hiekkatie jo parempi? 14.4.2025 Uutinen Autoliitolta tärkeä vinkki pääsiäisliikenteeseen: ”Jos jonossa lähtee pomppimaan nopeuttaakseen omaa matkaa…” 11.4.2025 Autoilun hinta Pörssisähkö siirtyy varttihinnoitteluun – sähköautoilija voi säästää suuria summia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa