13.11.2018 Liikenne Autoliitto: Dieselpolttoaineen veronkorotukset kohtuuttomia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dieselveron poistoaloitteen mykistävä suosio kertoo autoilun merkityksestä suomalaisille. Käyttövoimaveron eli kansanomaisesti dieselveron poistamista vaativa kansalaisaloite keräsi yhden päivän aikana eduskuntakäsittelyyn oikeuttavat 50 000 nimeä. Autoliiton mukaan aloitteen mykistävä suosio kertoo autoilun merkityksestä tavallisille suomalaisille.– Auto on jokapäiväinen arjen mahdollistaja, ei mikään luksustuote. Kustannusten nousu kolahtaa valtaosaan suomalaisista. Töihin on mentävä ja lapset pitää hakea ajoissa päiväkodista jatkossakin, joten liikkumismenojen kasvu on pois muusta kulutuksesta, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen sanoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKohtuuttomia korotuksiaJatkuvasti kiristyvä polttoaineverotus on kohdistunut pääasiassa dieseliin.– Dieselpolttoaineen veronkorotukset ovat olleet kohtuuttomia ja hallituksen tulisi toimia liikkumisen kustannusten hillitsemiseksi. Yli 90 prosenttia henkilöliikenteestä ja kaksi kolmasosaa tavaroista kulkee kumipyörillä ja varsinkin raskas liikenne käyttää dieselpolttoainetta, Nieminen muistuttaa.Autoliiton Niemisen mukana on hyvä, että kansalaisaloite etenee nyt eduskuntaan, joka joutuu ottamaan kantaa suomalaisia koskettavaan asiaan.– Toivottavasti jo nyt istuva eduskunta katsoo asian tärkeäksi ja käsittelee sen ennen toimikautensa päättymistä.Dieselin polttoainevero bensiiniä alempi– Käyttövoimaveron poisto on houkutteleva ajatus, mutta sitä ei pidä tehdä polttoaineveroa korottamalla. Viimeksi kun käyttövoimaveroa alennettiin, nousi dieselpolttoaineen vero alveineen 13 sentillä litralta, Nieminen muistuttaa.Vaikka käyttövoimavero kulkee kansan suussa dieselveron nimellä, kerätään sitä myös sähkö- ja kaasuautoista sekä ladattavista hybrideistä eli kaikista, jotka käyttävät muuta kuin bensiiniä polttoaineena. Käyttövoimaveroa on perusteltu polttoaineiden erilaisten verokantojen tasaamisella.Dieselin ja bensiinin hintaero vaihtelee monen eri tekijän mukaan toisistaan riippumatta eli välillä ero on suurempi ja välillä pienempi.Tällä hetkellä dieselin polttoainevero on noin 17 senttiä litralta bensiiniä alempi.Kun tähän lisätään vielä arvonlisävero, niin kuluttajahinnoissa dieselin vero on reilut 20 senttiä litralta bensiiniä vähemmän. Vastaavasti dieselin veroton litrahinta on nyt noin 17 senttiä bensiiniä enemmän.Korotuksia jo neljästiPolttoaineveroja on korotettu vuoden 2011 jälkeen jo neljä kertaa ja joka kerralla dieselpolttoaineesta maksettava vero on noussut enemmän. Tämä on aiheuttanut dieselin ja bensiinin hintaeron kaventumista.Bensiinin vero on noussut vuoden 2012 tasosta arvonlisäveroineen noin 6,5 senttiä litralta ja dieselin vero reilut 7,5 senttiä litralta.Vuoden 2011 tasosta bensiinin hintaan on tullut arvonlisäveroineen 9,4 senttiä lisää veroa kun taas dieselin vero on noussut peräti 20,6 senttiä litralta.Teksti: Marko Jokela Lähde: Autoliitto Kuvituskuva: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 29.4.2025 Liikenne Vappu tuo harrasteajoneuvot liikenteeseen – vanha auto vaatii erityistä huomiota 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 14.4.2025 Uutinen Autoliitolta tärkeä vinkki pääsiäisliikenteeseen: ”Jos jonossa lähtee pomppimaan nopeuttaakseen omaa matkaa…” 9.4.2025 Taksit Uber julkaisi listan kyytiin unohtuneista tavaroista – mukana viikinkisarvi ja akvaario 6.4.2025 Liikenne Moottori 100 vuotta: löysimme Suomen hiljaisimman tien 3.4.2025 Uutinen Liikennevision puute ja heikentyvä väyläverkko voi vaikuttaa jopa Suomen kasvunäkymiin ja turvallisuuteen 30.3.2025 Autoilu Autoilija, näin voit välttää ruuhkat ja kiertää tietyöt Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa