9.3.2023 Liikenne Autoliitto huolissaan teistä – investointiaikeet vahvasti raidepainotteisia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenneministeriö lisäisi rahaa perusväylänpitoon, valtiovarainministeriö nipistäisi nykyrahoistakin jopa satoja miljoonia euroja. Autoliitto muistuttaa, että tieliikenteen osuus on 93 % henkilö- ja noin 90 % tavaraliikenteestä. Autoliitto on huolissaan Suomen tiestön rapautuvasta kunnosta. Merkittävin huoli kiteytyy siihen, että tiestön kunnossapito jää kalliiden raideinvestointien varjoon valtion rahanjaossa.Suomen suurin autoilijoiden etujärjestö tähdentää, että tieliikenteen osuus on 93 prosenttia henkilö- ja noin 90 prosenttia tavaraliikenteestä.”Henkilöliikenteen matkasuoritteesta 80 % tapahtuu henkilöautoilla. Näin ollen tiestön painotusta määrärahojen käytössä tulisi merkittävästi lisätä, jolloin investointien hyöty-kustannussuhde nousisi”, kritisoi Autoliitto lausunnossaan Väyläviraston investointiohjelmasta vuosille 2024–2031.Autoliitto tuo myös esiin rahoituksen epävarmuuden, jossa kustannusinflaatio ja tiestön kiihtyvä rapautuminen aiheuttavat kierteen, jonka oikaiseminen käy entistä kalliimmaksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRahoitustason nosto ainoa keino”Rahoitustason nosto on ainoa keino tilanteen korjaamiseksi. Perustienpitoon tarvittaisiin vuositasolla välittömästi pysyvä vähintään 300 miljoonan euron tasokorotus.”Lausunnon allekirjoittanut Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen kiteyttää yhtälön: ”Nykyisellä rahoituskehyksellä kaikki voimavarat tulisi käyttää olemassa olevan väyläverkon ylläpitoon ja korjaamiseen uuden rakentamisen sijaan. Näin pienennetään korjausvelasta seuraavaa kustannusten kertaantumista, mikä syö jatkossa yhä enemmän voimavaroja.”VM: tierahoista pois satoja miljooniaTierahojen ehtymisen uhka on todellinen, sillä valtiovarainministeriö toi tuoreessa ulostulossaan esiin, että julkisen talouden vahvistamistarve seuraavalla kahdella hallituskaudella on merkittävä – se tarkoittaisi kulujen karsimista.Ensimmäinen toimenpide olisi uusien tie-, rata- ja vesiväylähankkeiden myöhentäminen. Uusien liikennehankkeiden ns. hankevarauksen portaittainen supistaminen vuosina 2024–2027 toisi säästöä 100–300 miljoonaa euroa.Jos tämänkin jälkeen olisi säästötarvetta liikenteen rahoituksessa, olisi keinona perusväylänpitoon varatun rahoituksen laskeminen 300 miljoonalla eurolla.Se tietäisi käytännössä sitä, että paikoin jo vaikeasti rapautuneen tiestön korjausvelka vain kasvaisi entisestään.Toisaalta valtiovarainministeriö tuo valtiontalouden tervehdyttämisen keinovalikoimaan myös suurten ratahankkeiden suunnittelun keskeyttämisen ja hankeyhtiöiden purkamisen, josta koituisi säästöä noin 240 miljoonaa euroa. Mahdollisista budjettileikkauksista päättää eduskunta.LVM: uhkana korjausvelan hallitsematon nousuLiikenne- ja viestintäministeriön (LVM) virkakunnan puheenvuoro vuosia 2023–2027 koskien edustaa toista näkemystä kuin valtion rahakirstun vartijoiden linjaukset eli valtiovarainministeriön ulostulo.Puheenvuoron mukaan väyläverkon kunnossapitoa ja kehittämistä tulisi toteuttaa parlamentaarisesti sovitun Liikenne12 -suunnitelman mukaisesti. Väylien osalta haasteena on ollut kustannustason nousu, jo päätetyt hankkeet ja toimenpiteet maksavat arvioitua enemmän.”Lisäksi väyläverkon kehittämisen määrärahoja on leikattu eikä julkisen talouden suunnitelman mukainen rahoitus 2024 alkaen enää vastaa Liikenne 12 -suunnitelmaa”, kritisoi puheenvuoro.Liikenneverkon ylläpito rahoitettaneen jatkossakin valtion budjetista, arvioidaan puheenvuorossa. Rahoitustaso on kuitenkin kriittisellä rajalla, sillä ”viime aikojen kustannusten nousun vuoksi korjausvelan määrä uhkaa kasvaa hallitsemattomasti.”Talousarvioita ja julkisen talouden suunnitelmia laadittaessa olisi perusväylänpidon rahoituksessa huomioitava kustannusten nousu. Se varmistaisi puheenvuoron mukaan ”aiempien vuosien ostovoimavajeen kattamisen ja suunnitelmallisen korjausvelan vähentämisen 2,2 miljardiin euroon vuoteen 2032 mennessä sekä muiden perusväylänpidon tavoitteiden toteutumisen Liikenne 12 -suunnitelman mukaisesti.”Perusväylänpidon määrärahoja tulisi vuodelle 2023 korottaa lisätalousarviossa 1,47 miljardiin euroon sekä vuodelle 2024 1,65 miljardiin euroon ja vuodesta 2025 alkaen 1,8 miljardiin euroon, linjaa puheenvuoro.”Tästä eteenpäinkin määrärahaa tulisi muuttaa kustannusindeksin sekä Liikenne 12 -suunnitelman toimenpiteiden mukaisesti.”Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutoliitto: laskelmat pohjaksiVäyläinvestoinneissa tulisi Autoliiton mukaan ottaa ohjenuoraksi arviot hyöty-kustannussuhteesta sekä haittavaikutusten yhteiskunnalliset kustannukset, kun keskeisimmän liikenneverkon eli tieverkon kunto heikkenee.Painorajoitukset, alennetut nopeusrajoitukset, lisääntyvät ajoneuvojen korjauskulut sekä onnettomuuskustannukset ”heikentävät elinvoimaa ja kilpailukykyä koko yhteiskunnassa.” Väylät kiinnostavat – huimat 270 lausuntoa Investointiohjelma on Väyläviraston ehdotus uusien rata-, maantie- ja vesiväylähankkeiden toteuttamisesta seuraavan kahdeksan vuoden aikana. Investointiohjelma sisältää kehittämishankkeita, isoja peruskorjaushankkeita ja hankekokonaisuuksia sekä pienempiä parantamishankkeita. Investointiohjelmassa käsitellään myös hankkeiden vaikutuksia. Ohjelma päivitetään vuosittain. Luonnos väyläverkon investointiohjelmasta vuosille 2024–2031 on kiinnostanut laajasti eri tahoja, sillä se keräsi noin 270 lausuntoa. – Investointiohjelmassa ovat mukana vain ne hankkeet, joista ei ole vielä rahoituspäätöstä. Aiemmin päätetyt kehittämishankkeet eivät siis ole mukana investointiohjelmassa. Ohjelman ulkopuolelle jäävät myös uudet nopeat ratahankkeet (Suomi-rata, Turun tunnin juna ja Itärata), joiden suunnittelusta vastaavat hankeyhtiöt, toimialajohtaja Pekka Rajala Väylävirastosta selventää. Investointiohjelman laatimisessa ohjenuorana on toiminut parlamentaarisesti päätetty valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma eli Liikenne 12 -suunnitelma, jonka tavoitteet koskevat koko Suomen liikennejärjestelmän saavutettavuutta, kestävyyttä ja tehokkuutta. Investointiohjelma edistää omalta osaltaan myös liikennepolitiikan pitkäjänteisyyttä. Investointiohjelman hankkeiden mahdollisesta toteuttamisesta päättää lopulta eduskunta. Eduskunta voi päättää halutessaan myös investointiohjelman ulkopuolella olevien hankkeiden rahoittamisesta. Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Autoliitto, Väylävirasto, Lausuntopalvelu.fi, valtiovarainministeriö, liikenne- ja viestintäministeriön virkakunnan puheenvuoro: Viestejä tulevalle vaalikaudelle Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa