6.4.2016 Liikenne Autoliitto käärmeissään – polttoainevero nousee olipa hallituksen kokoonpano mikä tahansa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliittoa närästää, että hallitus käy jälleen autoilijan kukkarolla ja kehnokuntoisten teiden kunnostusrahoja karsitaan. Suomen hallitus päätti kehysriihessä jälleen kerran korottaa polttoaineveroa sekä leikata euroja perustienpidosta. Autoliiton mukaan tierahojen karsiminen aiheuttaa kansantaloudelle isot suorat ja välilliset kustannukset. Hallitus päätti korottaa polttoaineveroa, vaikkei siitä ole mainintaa hallitusohjelmassa.– Vaalipuheet valuvat kuin vesi hanhen selästä, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen kiteyttää.– Sama juttu tapahtuu kaikkien hallitusten ja puolueiden kanssa. Oppositiosta on hyvä huudella, mutta kun hallituksessa neuvottomuus iskee, korotetaan aina polttoaineveroja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPolttoaineen kuluttajahinta nousee 2,5 sentilläAutoilijan Autoliiton mukaan polttoaineveron korottaminen kahdella sentillä litralta nostaisi arvonlisäveroineen kuluttajahintaa noin 2,5 sentillä. Keskimääräisellä 18 000 kilometrin ajolla ja 7 l/100 km kulutuksella korotus aiheuttaa reilun 30 euron lisäkulut.Verojen osuus bensiinin litrahinnasta on noin 70 prosenttia. Polttoaineveron nostaminen lisää erityisesti yritysten kustannuksia. Valtiovarainministeriön tiedotteen mukaan hallitus tarkastelee veronkorotusta uudestaan, jos öljyn maailmanmarkkinahinta nousee yli 80 dollariin barrellilta.– Se, että hinta nousisi tähän tai sen johdosta hallitus tämän vaalikauden aikana alentaisi polttoaineveroa, ei ole kovin uskottavaa. Lupaus on yhtä pätevä kuin vuosi sitten annettu lupaus olla korottamatta polttoaineveroja, Nieminen arvioi.Huolena yhäti rapautuva tiestöSuomen tiestön kunto on romahtanut ja vauriot ovat siirtymässä päällysteistä teiden runkoihin, muistuttaa Autoliitto ja pelkää, että korjauslasku vain moninkertaistuu. Parlamentaarinen korjausvelkatyöryhmä arvioi reilu vuosi sitten liikenneinfrastruktuurin eli ratojen, tiestön ja vesiväylien korjausvelaksi 2,4 miljardia euroa. Työryhmän mukaan korjausvelka kasvaa 100 miljoonalla eurolla vuodessa.Tiestön kehno jama aiheuttaa isoja kustannuksia muun muassa rikkoutuneina ajoneuvoina, onnettomuuksina ja pidentyneinä matka-aikoina. Nyt hallitus on päättänyt leikata jo ennestään pahasti alirahoitteisesta perusväylänpidosta jopa 35 miljoonaa euroa ja 80 miljoonaa euroa aiemmin lisäämästään tie- ja rataverkon korjausvelkapotista.Kyllä kansa tietää– Kansalaiset tietävät, missä kunnossa tiestö on, mutta poliitikot ilmeisesti eivät. Nyt tiestön kunnossapitoon pitäisi panostaa, kun bitumi on halpaa ja työvoimaa on tarjolla, Nieminen tähdentää.Niemisen mukaan perustienpito pitäisi hoitaa tarvittaessa uudishankkeiden kustannuksella.– Ei ole järkeä rakentaa uutta elintasosiipeä ennen kuin päärakennuksen vuotava katto on korjattu.Lähde: Autoliitto Kuva: Moottorin kuva-arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista 8.1.2025 Kuluttajat Käytetyn auton viasta autoliikkeelle reklamoinut ostaja: ”Miten voidaan tehdä näkemättä päätös, jossa pysytään loppuun asti?” 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 6.1.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tee-se-itse -nopeusrajoitus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 13.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: BMW 740i E38 tuo potentiaaliset museoautot modernien herkkujen aikaan 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa