6.4.2016 Liikenne Autoliitto käärmeissään – polttoainevero nousee olipa hallituksen kokoonpano mikä tahansa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliittoa närästää, että hallitus käy jälleen autoilijan kukkarolla ja kehnokuntoisten teiden kunnostusrahoja karsitaan. Suomen hallitus päätti kehysriihessä jälleen kerran korottaa polttoaineveroa sekä leikata euroja perustienpidosta. Autoliiton mukaan tierahojen karsiminen aiheuttaa kansantaloudelle isot suorat ja välilliset kustannukset. Hallitus päätti korottaa polttoaineveroa, vaikkei siitä ole mainintaa hallitusohjelmassa. – Vaalipuheet valuvat kuin vesi hanhen selästä, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen kiteyttää. – Sama juttu tapahtuu kaikkien hallitusten ja puolueiden kanssa. Oppositiosta on hyvä huudella, mutta kun hallituksessa neuvottomuus iskee, korotetaan aina polttoaineveroja. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Polttoaineen kuluttajahinta nousee 2,5 sentillä Autoilijan Autoliiton mukaan polttoaineveron korottaminen kahdella sentillä litralta nostaisi arvonlisäveroineen kuluttajahintaa noin 2,5 sentillä. Keskimääräisellä 18 000 kilometrin ajolla ja 7 l/100 km kulutuksella korotus aiheuttaa reilun 30 euron lisäkulut. Verojen osuus bensiinin litrahinnasta on noin 70 prosenttia. Polttoaineveron nostaminen lisää erityisesti yritysten kustannuksia. Valtiovarainministeriön tiedotteen mukaan hallitus tarkastelee veronkorotusta uudestaan, jos öljyn maailmanmarkkinahinta nousee yli 80 dollariin barrellilta. – Se, että hinta nousisi tähän tai sen johdosta hallitus tämän vaalikauden aikana alentaisi polttoaineveroa, ei ole kovin uskottavaa. Lupaus on yhtä pätevä kuin vuosi sitten annettu lupaus olla korottamatta polttoaineveroja, Nieminen arvioi. Huolena yhäti rapautuva tiestö Suomen tiestön kunto on romahtanut ja vauriot ovat siirtymässä päällysteistä teiden runkoihin, muistuttaa Autoliitto ja pelkää, että korjauslasku vain moninkertaistuu. Parlamentaarinen korjausvelkatyöryhmä arvioi reilu vuosi sitten liikenneinfrastruktuurin eli ratojen, tiestön ja vesiväylien korjausvelaksi 2,4 miljardia euroa. Työryhmän mukaan korjausvelka kasvaa 100 miljoonalla eurolla vuodessa. Tiestön kehno jama aiheuttaa isoja kustannuksia muun muassa rikkoutuneina ajoneuvoina, onnettomuuksina ja pidentyneinä matka-aikoina. Nyt hallitus on päättänyt leikata jo ennestään pahasti alirahoitteisesta perusväylänpidosta jopa 35 miljoonaa euroa ja 80 miljoonaa euroa aiemmin lisäämästään tie- ja rataverkon korjausvelkapotista. Kyllä kansa tietää – Kansalaiset tietävät, missä kunnossa tiestö on, mutta poliitikot ilmeisesti eivät. Nyt tiestön kunnossapitoon pitäisi panostaa, kun bitumi on halpaa ja työvoimaa on tarjolla, Nieminen tähdentää. Niemisen mukaan perustienpito pitäisi hoitaa tarvittaessa uudishankkeiden kustannuksella. – Ei ole järkeä rakentaa uutta elintasosiipeä ennen kuin päärakennuksen vuotava katto on korjattu. Lähde: Autoliitto Kuva: Moottorin kuva-arkisto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2024 Yleinen ”Liikenteessä on aina kyse myös ihmisten käyttäytymisestä” 17.5.2024 Liikenne Tuhannet sähköiset liikkumisvälineet ovat vakuuttamattomina käyttökiellossa 16.5.2024 Liikenne Sähköpotkulaudoilla viiletetään holtittomasti jalkakäytävillä 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi – luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 4.5.2024 Liikenne Turun seudun Föli-bussiliikenne voitokas 4.5.2024 Liikenne Liikennevakutuuksen historia – satavuotiasta suojaa 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 18.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – BMW M3 CS on ajamisen iloa tiivistemuodossa 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe