6.4.2016

Autoliitto käärmeissään – polttoainevero nousee olipa hallituksen kokoonpano mikä tahansa

Routavaurio

Autoliittoa närästää, että hallitus käy jälleen autoilijan kukkarolla ja kehnokuntoisten teiden kunnostusrahoja karsitaan.

Suomen hallitus päätti kehysriihessä jälleen kerran korottaa polttoaineveroa sekä leikata euroja perustienpidosta. Autoliiton mukaan tierahojen karsiminen aiheuttaa kansantaloudelle isot suorat ja välilliset kustannukset. Hallitus päätti korottaa polttoaineveroa, vaikkei siitä ole mainintaa hallitusohjelmassa.

– Vaalipuheet valuvat kuin vesi hanhen selästä, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen kiteyttää.

– Sama juttu tapahtuu kaikkien hallitusten ja puolueiden kanssa. Oppositiosta on hyvä huudella, mutta kun hallituksessa neuvottomuus iskee, korotetaan aina polttoaineveroja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Polttoaineen kuluttajahinta nousee 2,5 sentillä

Autoilijan Autoliiton mukaan polttoaineveron korottaminen kahdella sentillä litralta nostaisi arvonlisäveroineen kuluttajahintaa noin 2,5 sentillä. Keskimääräisellä 18 000 kilometrin ajolla ja 7 l/100 km kulutuksella korotus aiheuttaa reilun 30 euron lisäkulut.

Verojen osuus bensiinin litrahinnasta on noin 70 prosenttia. Polttoaineveron nostaminen lisää erityisesti yritysten kustannuksia. Valtiovarainministeriön tiedotteen mukaan hallitus tarkastelee veronkorotusta uudestaan, jos öljyn maailmanmarkkinahinta nousee yli 80 dollariin barrellilta.

– Se, että hinta nousisi tähän tai sen johdosta hallitus tämän vaalikauden aikana alentaisi polttoaineveroa, ei ole kovin uskottavaa. Lupaus on yhtä pätevä kuin vuosi sitten annettu lupaus olla korottamatta polttoaineveroja, Nieminen arvioi.

Huolena yhäti rapautuva tiestö

Suomen tiestön kunto on romahtanut ja vauriot ovat siirtymässä päällysteistä teiden runkoihin, muistuttaa Autoliitto ja pelkää, että korjauslasku vain moninkertaistuu. Parlamentaarinen korjausvelkatyöryhmä arvioi reilu vuosi sitten liikenneinfrastruktuurin eli ratojen, tiestön ja vesiväylien korjausvelaksi 2,4 miljardia euroa. Työryhmän mukaan korjausvelka kasvaa 100 miljoonalla eurolla vuodessa.

Tiestön kehno jama aiheuttaa isoja kustannuksia muun muassa rikkoutuneina ajoneuvoina, onnettomuuksina ja pidentyneinä matka-aikoina. Nyt hallitus on päättänyt leikata jo ennestään pahasti alirahoitteisesta perusväylänpidosta jopa 35 miljoonaa euroa ja 80 miljoonaa euroa aiemmin lisäämästään tie- ja rataverkon korjausvelkapotista.

Kyllä kansa tietää

– Kansalaiset tietävät, missä kunnossa tiestö on, mutta poliitikot ilmeisesti eivät. Nyt tiestön kunnossapitoon pitäisi panostaa, kun bitumi on halpaa ja työvoimaa on tarjolla, Nieminen tähdentää.

Niemisen mukaan perustienpito pitäisi hoitaa tarvittaessa uudishankkeiden kustannuksella.

– Ei ole järkeä rakentaa uutta elintasosiipeä ennen kuin päärakennuksen vuotava katto on korjattu.

Lähde: Autoliitto Kuva: Moottorin kuva-arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat