4.10.2017 Liikenne Autoliitto moittii Trafia: viranomainen jyrää faktat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen arvostelee selvin sanoin Trafin tuoretta kampanjaa, joka hänen mukaansa syyllistyy politikointiin sen sijaan, että jakaisi kuluttajille heidän tarvitsemaansa selkeää faktatietoa. – Auto on asunnon jälkeen suomalaisen kotitalouden toiseksi kallein hankinta. Kuluttaja tarvitsee oikeaa ja vertailukelpoista tietoa oman taloutensa suunnitteluun. Viranomaisten tehtävä on tarjota sitä, ei kampanjoida aatteellisesti, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen korostaa Moottorissa julkaistussa kirjoituksessaan.Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi aloitti Ole edelläkävijä -kampanjansa syyskuussa. Tavoitteena on antaa perustietoa vaihtoehtoisista käyttövoimista ja vaihtoehdoista auton omistamiselle. Esimerkkinä eri käyttövoimien kustannuksista lähestymistavaksi on kampanjassa valittu Valtiovarainministeriön taulukko, joka kertoo, miten eri käyttövoimia verotetaan ja minkälainen yhteissumma siitä kertyy seuraavan 10 vuoden aikana. Laskelma perustuu vuoden 2017 verotukseen. Oletus on, että hankittavan ajoneuvon autoveroton hankintahinta on 30 000 euroa ja sillä ajetaan 17 000 km vuodessa. Verotus perustuu päästöihin. Suurimmat hiilidioksidipäästöt on laskettu dieselille ja pienimmät sähköautolle. Laskelman lopputuloksena muodostuu suurin, noin 17 000 euron verolasku dieselautolle ja pienin, noin 4 000 euroa sähköautolle.– Taulukko ja laskelman perusteet pitävät sinänsä paikkansa, mutta tapa jolla ne esitetään, on vähintään kyseenalainen. Liikenteen verotuksen arvioiminen 10 vuotta eteenpäin lienee mahdotonta niin Trafille kuin Valtionvarainministeriöllekin, kun katsotaan, miten siitä on aiemmin päätetty, Nieminen hämmästelee.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyArvonaleneminen on kuluttajalle iso riskiLisäksi Nieminen muistuttaa, että laskelma huomioi vain verot eikä mitään muita autoilun kustannuksia. Näistä kustannuksista pääomakulut, kuten arvonaleneminen, ovat uusissa perinteisen käyttövoiman autoissa noin puolet kaikista kustannuksista. Uusien käyttövoimien, kuten sähköautojen, osalta ei kukaan osaa vielä sanoa, minkälainen jäännösarvo niillä mahdollisesti on 10 vuoden kuluttua. Tämän lisäksi laskelmasta puuttuvat kaikki muut käytöstä aiheutuvat kustannukset.Trafin taulukon lopputulema muuttuu täysin toiseksi, kun auton käytön keskeisintä kustannustekijää eli ajomäärää muutetaan ja mukaan otetaan verojen lisäksi kaikki muutkin autonkäytön kustannukset.– Auton omistajalle on sama, lähteekö lompakosta veroeuro vai jokin muu kulu. Yhden veroeuron välttämisestä ei kannata maksaa kahta euroa, vaikka sen onkin kerrottu tuntuvan mukavalta. Viranomaisten, erityisesti asiantuntijaviranomaisten, tulisi osoittaa tiedottamisessaan osaamista ja kykyä ymmärtää toimialaansa ja sen piirissä olevien asemaa kokonaisvaltaisesti. Nyt näyttää siltä, että asiantuntija-asema on kytketty osaksi tarkoitushakuista viestintäkampanjaa. Tämä ei ole omiaan lisäämään luottamusta.– Autoliitto ei vastusta sähköautoja eikä muitakaan vaihtoehtoisia käyttövoimia. Emme kuitenkaan voi hyväksyä silmien sulkemista faktoilta, vain jotta asiat näyttäisivät siltä, miltä joku niiden haluaisi näyttävän.Trafi empii itsekinKampanjan käynnistymisen jälkeen, kriittisten arvioiden saattelemana, Trafi päivitti kampanjan verkkosivulle lisäyksen, jossa se painottaa julkaisemansa taulukon suuntaa-antavuutta ja sitä, että taulukkoa ei voi suoraan soveltaa esimerkiksi omaan autoon. Varsinaisia tietoja ei kuitenkaan ole muutettu.Lähde: Moottori 10/2017 Lue lisää Kaikki artikkelit 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista 8.1.2025 Kuluttajat Käytetyn auton viasta autoliikkeelle reklamoinut ostaja: ”Miten voidaan tehdä näkemättä päätös, jossa pysytään loppuun asti?” 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 6.1.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tee-se-itse -nopeusrajoitus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 13.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: BMW 740i E38 tuo potentiaaliset museoautot modernien herkkujen aikaan 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa