19.5.2023 Liikenne Autoliitto muistuttaa: riittääkö ajo-oikeutesi kevytperävaunun vetoon? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moni nykyisin myynnissä olevista kevytperävaunuista rekisteröidään 825 kg:n kokonaismassalle. Tämä aiheuttaa tietyissä tapauksissa haasteita ajo-oikeuden riittävyydelle. Ongelman voi selättää perävaunun muutoskatsastuksella. Suomessa on rekisterissä noin miljoona kevytperävaunua, joista isoa osaa vedetään satunnaisesti. Yhä useampi kevytperävaunu rekisteröidään 825 kg:n kokonaismassalle, minkä takia B-ajokortin ajo-oikeuden raja voi tulla yllättävästi vastaan. Harva satunnainen käyttäjä tarkastaa, mille kokonaismassalle vaunu on rekisteröity, eikä näin ollen tule ajatelleeksi, riittääkö oma ajokortti yhdistelmän kuljettamiseen. B-kortilla saa aina ajaa B-luokan vetoautoa, johon on kytketty kokonaismassaltaan enintään 750 kg:n perävaunu. Mikäli perävaunun kokonaismassa on yli 750 kg, riittää pelkkä B-kortti perävaunun vetämiseen ainoastaan siinä tapauksessa, että vetoauton ja perävaunun kokonaismassojen summa ei ylitä 3500 kiloa. - Esimerkiksi isompien katumaasturien ja sähköautojen kokonaismassat ovat niin suuria, että 825 kg:n perävaunun kanssa tuo 3500 kg:n raja ylittyy eikä pelkkä B-kortti näin ollen enää riitä yhdistelmän ajamiseen, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen opastaa. Mikäli kevytperävaunua taas on tarkoitus vetää kuorma- tai linja-autolla, on se mahdollista pelkällä vetoauton ajo-oikeudella, jos perävaunun suurin sallittu kokonaismassa on enintään 750 kg. - Painavampaa, kuten 825 kg:n kokonaismassalle rekisteröityä perävaunua, vedettäessä kuorma- tai linja-autolla tarvitaan aina myös kyseisen vetoautoluokan yhdistelmäkortti – siis E-kirjain ajokortissa vetoautoluokan kirjaimen perässä, Vesalainen toteaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Muutoskatsastus ratkaisuna Ajokorttivaatimukset kannattaa huomioida jo perävaunua hankkiessa ja valita perävaunumalli, jonka suurin sallittu kokonaismassa on 750 kg, jos oma ajokorttiluokka ei riitä käytettävän vetoauton kanssa 825 kg:n vaunun vetämiseen. Mikäli on jo hankkinut 825 kg:n perävaunun ja esimerkiksi vetoauton vaihtumisen myötä ajokortti käy riittämättömäksi, voi perävaunun tietyin edellytyksin muutoskatsastaa 750 kg:n kokonaismassalle. - Muutoskatsastusta varten tarvitaan perävaunun valmistajalta todistus uusista massoista sekä uusi valmistajan kilpi muuttuneilla massatiedoilla. Nämä saa yleensä valmistajalta muutamalla kympillä. Muutoskatsastus maksaa katsastusasemasta riippuen pääsääntöisesti 50-100 euroa, Vesalainen kertoo. Autoliitto muutoskatsasti kokeeksi 825 kg:n perävaunun 750 kg:n kokonaismassalle. Ainoa muutos kärryyn oli uudet massatiedot sisältänyt tarra, jonka katsastusmies liimasi vanhan valmistajan kilven päälle. - Kun kevytperävaunujen rekisteröiminen 825 kg kokonaismassalle tuli mahdolliseksi, olisi myös ajokorttilainsäädäntöä pitänyt muuttaa niin, ettei tällaista kikkailua tarvittaisi. Tarran liimaaminen perävaunun kylkeen ja muutaman kymmenen kilon ero suurimmassa sallitussa kuormassa tuskin tekevät täsmälleen saman perävaunun vetämisestä yhtään helpompaa tai vaikeampaa, Vesalainen toteaa. Lähde: Autoliitto Kuva: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 21.7.2024 Yleinen Onnettomuustutkinta – kuin sipulin kuorintaa 14.7.2024 Liikenneturvallisuus Iäkkäille suojatie on vaaranpaikka 12.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: hiljentyminen nelostien bussionnettomuuspaikoilla 7.7.2024 Uutinen Suomalaisilla on haasteita tiettyjen liikennemerkkien tulkitsemisessa – tunnistatko nämä liikennemerkit? 6.7.2024 Uutinen Kysely paljastaa: yli puolet suomalaisista arvioi riittävän turvavälin täysin alakanttiin 5.7.2024 Liikenne Autoliitto nopeusrajoitusten alentamisesta: koetaanko liikenneympäristöä vastaaviksi? 4.7.2024 Sähköpyörät Sähköpyörä: Milloin tarvitaan liikennevakuutus? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan