6.9.2023 Liikenne Autoliitto muistuttaa: syksyn tullessa takavalot päälle! Takana isoin muutos on kylkipokkauksen jatkuminen C-pilarin läpi aiempaa särmikkäämpään takavaloon. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moni kuljettaja ajaa tietämättään auton perä pimeänä. Syksyn tullen kannattaa tarkistaa, missä valokytkimen asennossa sekä ajo- että takavalot varmasti palavat. Takavalojen palaminen, tai oikeastaan palamattomuus, aiheuttaa joka syksy keskustelua. Iltojen hämärtyessä ja syyssateiden heikentäessä näkyvyyttä myös päiväsaikaan, takavaloton auto on todella vaikea havaita. Se on omiaan aiheuttamaan vaaratilanteita.Sinänsä hyvien automaattisten valojärjestelmien yleistyminen on aiheuttanut sen, ettei läheskään kaikki autoilijat tiedä, miten oman auton valot eri olosuhteissa toimivat. Kuskin paikalta on myös vaikea havaita, palavatko takavalot vai eivät. Moni asettaa valokatkaisijan automaattiasentoon eikä tämän jälkeen mieti enää asiaa.Tieliikennelaki määrää, että moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajettaessa käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja eli niin kutsuttuja päiväajovaloja. Huomiovaloilla ajettaessa läheskään kaikissa autoissa eivät pala takavalot. Pimeässä, hämärässä, sateella tai näkyvyyden ollessa muuten huono, huomiovalot eivät riitä vaan on käytettävä ajovaloja sekä takavaloja. Mutta milloin mitkäkin valot palavat?- Samankin automallin eri yksilöissä valojen toimintaperiaatteessa voi olla eroja siitä riippuen, miten järjestelmä on ohjelmoitu esimerkiksi luovutushuollon yhteydessä. Siksi oman auton valojen toimintaperiaatteeseen pitää tutustua, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistuttaa.- Parasta olisi pitää aina valokatkaisijan ajovalot päällä -asento kytkettynä. Tällöin autossa palavat sekä ajo- että takavalot.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMitkä valot palavat?Valokatkaisijan ollessa 0-asennossa autossa joko ei ole valoja ollenkaan tai siinä palavat huomiovalot moottorin käydessä. Takavalot eivät monesti pala, vaikka huomiovalot palaisivat.Valokatkaisijan ollessa automaattiasennossa autossa palavat keliolosuhteista, asetusvalinnoista ja tunnistimien herkkyydestä riippuen pääsääntöisesti joko huomiovalot tai ajovalot. Huomiovalojen palaessa takavalot eivät useinkaan pala, mutta ajovalojen kanssa sen sijaan kyllä.- Monesti esimerkiksi sadekelillä tai heti sateen jälkeen on niin valoisaa, ettei hämärätunnistin vaihda huomiovaloilta ajovaloille. Koska auto kuitenkin nostattaa märästä tien pinnasta vettä ja kuraa ilmaan, tulisi takavalojen ehdottomasti palaa, Vesalainen painottaa.Joissakin autoissa on asetusvalikosta valittavissa, että tuulilasinpyyhkijöiden päälle kytkeminen sytyttää aina ajo- ja takavalot. Tämä toiminto kannattaa pitää valittuna. Tosin tällöinkin on mahdollista, että sateen jälkeen, kun pyyhkijöitä ei enää tarvita, auto nostattaa vesisumua ja takavaloille olisi tarvetta.- Valokatkaisijan asennolla on merkitystä myös mahdollisen perävaunun valoihin. Vaikka auton takavalot olisivat ohjelmoitu palamaan myös päiväajovaloilla ajettaessa, eivät perävaunun valot silti välttämättä pala ennen kuin autoon on kytketty ajovalot päälle, Vesalainen opastaa.Ajovalojen toimintaperiaateLähde: Autoliitto Kuva: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: paisuneet palkit – lisää kolariturvallisuutta, mutta myös katveita 29.4.2025 Liikenne Vappu tuo harrasteajoneuvot liikenteeseen – vanha auto vaatii erityistä huomiota 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 22.4.2025 Liikenneturvallisuus Timo Tervo – ajoterveyden ahkera apostoli 22.4.2025 Päivän kuva Päivän kuva: asfalttitiet sortuvat alta – olisiko hiekkatie jo parempi? 15.4.2025 Autoilu Autoilija, hämmentyneet hirvet säntäilevät juuri nyt Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot - toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa