22.1.2020 Liikenne Autoliitto vinkkaa: näin ohitat jättirekan – jos on pakko Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomen teillä liikkuu rekkoja, joiden suurin sallittu kokonaispituus on peräti 34,5 metriä – sellaisen yhdistelmän ohittaminen ottaa aikaa. Suomen teillä liikkuu kansan suussa jättirekoiksi nimettyjä tavaraliikenteen työjuhtia, joiden kokonaispituus voi olla pisimmillään peräti 34,5 metriä. Tämän on mahdollistanut vuosi sitten käyttöön otettu asetusmuutos. Uudistuksessa kuorma-auton suurin sallittu pituus nousi aiemmasta 12 metristä 13 metriin, puoliperävaunuyhdistelmän pituus nostettiin 16,5 metristä 23 metriin ja muiden yhdistelmätyyppien suurin sallittu kokonaispituus 25,25 metristä 34,5 metriin.Uudistuksen myötä on mahdollista kytkeä kolme perävaunua kahden sijasta kuorma-auton perään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNelostie pitkien rekkojen väyläPITKÄ-kyltti rekan perässä kertoo perässä ajavalle, mistä on kyse. Viranomaisten mukaan eniten näitä HCT-rekkoja liikkuu nelostiellä Mäntsälän kohdalla, jossa yli 30-metrisiä kulkee arkisin molempiin suuntiin reilu 50 yksilöä vuorokaudessa molempiin suuntiin. Yli 30-metrisiä rekkoja on Suomessa liikenteessä hieman yli 300 ajoneuvoyhdistelmää.Suomen tiestö sopii pääosin pitkille rekoille, vaikka aivan kaikista maantieliittymistä ei pysty ajamaan yli 30-metrisillä rekoilla. Pitkien rekkojen merkitys on suurin pisimmillä kuljetusväleillä esimerkiksi pääkaupunkiseudulta Pohjanmaalle, Kainuuseen ja pohjoisimpaan Suomeen.Tilaa ja aikaaMitä pidempi yhdistelmä on kyseessä, sitä enemmän sen ohittaminen vaatii tilaa ja aikaa. Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kehottaa aina harkitsemaan huolella, onko ohitustarve todellinen.Turvallisen ohituksen takaamiseksi ohitusnäkemän tulisi olla vähintään kolminkertainen arvioituun ohitusmatkaan nähden turvallisen ohittamisen varmistamiseksi. Ohitusnäkemä tarkoittaa tyhjää, nähtävissä olevaa tieosuutta ohituspäätöstä tehtäessä. On hyvä myös mieltää, että auton tullessa vastaan, lyhenee ohitukseen käytettävä tieosuus molemmista päistä.– Ohitukseen kuluvaa matkaa on todella, todella vaikea arvioida. Arviointivirheillekin tulee jättää varaa. Ajansäästö olematon Tehdäänpä pari laskelmaa. Yhdistelmä liikkuu ajoneuvokohtaisen nopeusrajoituksen puitteissa noin 80 km/h nopeudella. Vaikka autoilija sen ohittaisikin, on hetken päästä todennäköisesti seuraavan yhdistelmän perässä. Tämä tietää sitä, että 100 km/h keskinopeus normaalilla maantiellä on ohituksista huolimatta utopiaa. Ajansäästö esimerkiksi 50 kilometrin matkalla jää alle viiteen minuuttiin – mutta riskit, polttoaineenkulutus ja päästöt kasvavat jokaisen tehdyn ohituksen myötä. – Monelle autoilijalle edessä ajavan raskaan yhdistelmän ohittaminen tuntuu olevan pakkomielle. Itse ohittelen yhdistelmiä lähinnä vain moottoritiellä ja ohituskaistallisilla tieosuuksilla. Muuten jään ajamaan neljän sekunnin turvavälillä niiden perään, Teppo Vesalainen summaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPitkä peittää risteyksen pitkäänKun pitkä yhdistelmä kääntyy päätielle tai pois siltä, se peittää risteyksen pitkäksi aikaa. Se, että yhdistelmä peittää risteyksen 30 sekunnin ajaksi, ei ole mitenkään tavatonta.– On hyvä muistaa, että päätietä 80 km/h nopeudella lähestyvä ajoneuvo liikkuu tänä aikana 660 metriä.Liukkaus saattaa hidastaa yhdistelmän liikkeellelähtöä ja kääntymistä vielä entisestään. Lisäksi on huomattava, että sivutieltä tuleva yhdistelmä ei käännyttyään kiihdy normaaliin matkanopeuteen aivan hetkessä vaan myös kiihdyttäminen vaatii aikaa – paljon aikaa.– Mikäli risteyksessä on suojateitä tai pyörätien jatkeita, on myös mahdollista, että tietä ylittävä kevyt liikenne pakottaa yhdistelmän pysähtymään, jolloin kääntyminen taukoaa ja koko risteys on hetkellisesti tukossa, Vesalainen muistuttaa.Turvallisuus säilynyt– Ennen pitkien rekkojen yleistymistä oltiin laajasti huolissaan siitä, miten ne vaikuttavat liikenneturvallisuuteen. Ensimmäisen vuoden kokemusten perusteella voin todeta, että pitkille rekoille asetetut turvallisuusvaatimukset ovat olleet toimivia ja liikenneturvallisuus ei ole heikentynyt. Esimerkiksi risteysalueet voivat olla haastavia HCT-rekoille, mutta yhteispelillä on pärjätty ilman vakavia ongelmia, Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin johtava asiantuntija Otto Lahti kertoo.Traficomin mukaan rekkojen pituuden kasvattaminen on todettu yhdeksi merkittävimmistä tavoista pienentää maanteiden tavaraliikenteen hiilidioksidipäästöjä.– Tästä syystä Suomen kokemukset HCT-rekoista ja niihin liittyvä lainsäädäntömme ovat kiinnostaneet viranomaisia ja elinkeinoelämää ympäri Eurooppaa, kertoo LahtiRisteykset haastaviaPitkien HCT-yhdistelmien tuoma tilantarve risteyksissä on Autoliiton Vesalaisen mukaan haastavaa. Muiden tienkäyttäjien on syytä ymmärtää, että jättirekan kuljettaja joutuu monissa risteyksissä tinkimään sekä ryhmitys- että kääntymissäännöistä.– Ryhmitys- ja risteysalueilla ei siis ole järkevää ajaa tällaisen yhdistelmän rinnalle vaan on varauduttava antamaan sille riittävästi tilaa. Talvikaudella lumipenkat ja -kasat kaventavat risteyksiä ja tuovat näin oman lisähaasteensa pitkän yhdistelmän kuljettajalle.Perävaunujen oikaisun lisäksi on varauduttava siihen, että yhdistelmän eri osien kulmat ja ylitykset liikkuvat myös sivusuunnassa – eri puolelle, minne yhdistelmä on kääntymässä. Mahdolliset ohjaavat akselit lisäävät sivuttaissiirtymien yllätyksellisyyttä.Teksti Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto, Otto Lahti/Traficom Lähteet: Traficom, Väylä, AutoliittoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka 16.12.2024 Liikenne Rekisterikilpiin näkyviä muutoksia – Y-kirjain uusiksi, traktorimönkijöille uusi kilpityyppi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”