1.12.2019 Ajoneuvot Automuotoilijan luottomateriaali ei muutu – näin syntyy uusi Nissan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden auton syntyprosessi vie vuosia. Suunnitelmien, luonnosten ja markkinatutkimusten lisäksi kuluu tonnikaupalla savea ennen lopullista valmistuspäätöstä. Tuotantolinjan päässä vihreää valoa tarjotaan vain harvoille onnistuneille ideoille. Paddingtonin asemalla Lontoossa vastaan tulee sininen karhuherra. Satuhahmo Paddington on nyt kuitenkin sivuutettava vauhdilla, sillä luvassa on harvinaislaatuinen vierailu, eikä myöhästymiseen ole varaa.Vierailukohde Nissan Design Center Europe sijaitsee varsin huomaamattomasti kanavan varrella aivan aseman tuntumassa. Muotoilukeskus ei yleensä ota vieraita vastaan, sillä rakennuksen uumenissa tehtävä työ on mitä suurimmassa määrin salaista.Nissanin lisäksi samassa rakennuksessa majaansa pitää konsernimerkki Infiniti, joka suunnattiin alunperin Yhdysvaltain automarkkinoille tuntuvalla luksuspainotuksella.Vaikka konserni on sama, on merkit erotettu muotoilukeskuksessa omiksi osastoikseen. Yhteistyötä ei tehdä juuri rakennuksen sähkösopimuksen vertaa enempää, vaikka johtajat esittävät avauspuheenvuoronsa vierailleen rinta rinnan. Ratkaisulla halutaan varmistua, että molemmat merkit pysyvät uskollisina omille juurilleen, eikä tahatonta sukunäköä synny suunnittelutyön eri vaiheessa.Lontoon lisäksi Nissanilla on kaksi muutakin vastaavaa toimistoa, yksi Japanissa ja toinen Yhdysvalloissa. Apuna työskentelee myös liuta pienempiä toimistoja eri puolilla maailmaa, mutta uusien autojen ilmeestä vastaa viime kädessä tämä kolmikko, joka myös kilpailee keskenään siitä, kenen visio saa lopullisen hyväksynnän ja etenee parhaassa tapauksessa aina tuotantoon saakka.Lontoon toimiston kädenjälki näkyy muun muassa mittavan menestyksen saavuttaneessa Nissan Qashqaissa. Valmistaja janoaa jatkumoa automallin menestykselle, joten seuraavaa sukupolvea odoteltaessa ei liene ihme, että katseet kääntyvät väistämättä Lontoon suuntaan.Sijainti on otollinen muun muassa tulevien trendien haisteluun. Täällä ollaan vähintään askeleen verran edellä muuta Eurooppaa, kenties useammankin. Ainakin paikallisten mielestä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTrukkilavallinen saveaUuden automallin tarina lähtee liikkeelle palaveripöydästä. Alkuvaiheessa visiointi on varsin lennokasta, mutta mitä pidemmälle suunnittelussa päästään, sitä enemmän realismi puhuu. Kynä ja paperi saavat pian rinnalleen Photoshopin ja virtuaalisen todellisuuden.Luonnosten edetessä valmiimpaan suuntaan on vihdoin konkretian, eli saven vuoro.Reilun kilon painoinen paketti sisältää kaksi ranteenpaksuista pötköä ruskeaa savea ja maksaa noin 25 euroa. Täysikokoisen auton muotojen toteuttamiseen savea kuluu helposti kaksi trukkilavallista, joten runsaasti käsityötä vaativa vaihe on tyyris myös raaka-aineiltaan.Osan materiaalista voi toki kierrättää ja pohja rakennetaan putkirungon päälle muun muassa styroksia ja puuta hyödyntäen, mutta savessa ei voi loputtomiin säästää.Konkreettinen malli on edelleen jokseenkin välttämätön osa autosuunnittelua, sillä se herättää luonnokset ja virtuaalimallit eloon. Ilman tätä vaihetta ei tuotantopäätöstä uskalla taatusti tehdä kovinkaan moni autoalan merkittävä peluri.Savimalli ratkaisee voittajanPieni savimalli syntyy päivässä käsityönä. Suurempiin aikaa kuluu enemmän, vaikka apuna on 3d-tulostin, joka tekee mallin viimeistelyvalmiiksi puoli autoa kerrallaan. Todellista vastaavaa kokoluokkaa olevan mallin tulostaminen vie reilun päivän. Tulostusnopeuteen vaikuttaa koon lisäksi lopputuloksen laatu.Yön aikana tulostuneen puolikkaan pariksi on tehtävä vielä toinen kylki, eli malli täytyy kääntää ympäri ennen aamukahvia. Vaikka ei uskoisi, tulee muutoksia vielä suurissakin malleissa yllättävän paljon.– Joskus suunnitelmasta valmiina on vain keula, joten toteutan sen. Loppu täsmentyy myöhemmin ja malli muokataan silloin uudelleen, vieraiden savityöpajaa luotsaava Michael Ledger kertoo.Kun savimalli on valmis, viimeistellään sen pinta ja lopulta kokonaisuus maalataan ja lakataan esittelykuntoon.Nissanin suunnitteluprosessiin kuuluu vaihe, jossa eri muotoilutoimistojen näkemykset kuljetetaan valmiina savimalleina Japaniin pääkonttorille, jossa arvovaltainen raati kokoontuu tekemään lopullisen valinnan tulevasta tuotantomallista.Se tarkoittaa, että kolme toimistoa saa jännittää kelpo tovin, mutta voittajana kotiin palaa vain yksi. Sen jälkeen muotovalio on vielä saateltava sarjatuotantovalmiuteen. Vaikka savea ei enää tarvita, on edessä mittava urakka.Teksti ja kuvat Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat – ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa