25.7.2023 Ajoneuvot Auton nahkapenkkien puhdistus ja hoito Teksti Sini Ylivakeri Kuva Sini Ylivakeri Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nahka on ylellinen ja kestävä materiaali, joka tuo tyylikkyyttä ja mukavuutta ajoneuvon sisätiloihin. Nahka vaatii kuitenkin säännöllistä puhdistusta ja hoitoa, jotta se säilyttää kauneutensa ja kestävyytensä pitkään. Nahkapenkkien ylläpitoon tulee käyttää juuri nahalle sopivia tuotteita. Puhdistus- ja hoitoaineen lisäksi olisi hyvä varata hommaan myös useampi mikrokuituliina ja pehmeä harja tai pesusieni. Uutta tuotetta käyttäessä kannattaa ensin kokeilla sitä pienelle alueelle huomaamattomaan paikkaan.Myös nahan laadulla on väliä hoitotuotteiden valinnan kannalta. Pääasiassa nykyään autojen verhoilussa käytetään pintakäsiteltyä nahkaa kulutuksen kestävyyden vuoksi. Joissain luksus- ja erikoisautoissa saattaa olla pintakäsittelemätöntä, aitoa nahkaa eli pintanahkaa.Tämän Honda CR-V:n nahkapenkit ovat äkkiseltään katsottuna hyvässä kunnossa, mutta kokeilemalla huomaa, että nahka on osin kovettunut.Varmista, että valitsemasi puhdistusaine on tarkoitettu nimenomaan käsiteltävälle nahalle eikä vahingoita sitä. Nahalle tarkoitetut puhdistusaineet ovat yleensä pH-neutraaleja ja sisältävät kosteuttavia ainesosia.Tässä artikkelissa käytetyt nahanhoitotuotteet soveltuvat vain pintakäsitellylle nahalle. Mokkanahalle, pintakäsittelemättömälle nahalle tai muille huokoisille pinnoille on omat tuotteensa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnsin puhdistus, sitten hoitoaineEnsimmäinen askel auton nahkapenkkien puhdistuksessa on poistaa pöly ja irtonaiset roskat. Pehmeä harja tai imuri soveltuu hyvin tähän tarkoitukseen.Verhoiluun suihkutetaan ensin puhdistusainetta. Sen jälkeen puhdistusaine levitetään hellävaraisesti hieroen joko hieman kostealla mikrokuituliinalla tai pesusienellä. Kannattaa huuhdella liinaa tai sientä välissä. Aineen tulisi antaa hankauksen jälkeen vaikuttaa pari minuuttia.Sitten verhoilu pyyhitään puhtaalla kostealla mikrokuituliinalla puhtaaksi. Toista käsittely tarvittaessa pinttyneemmille kohdille. Kun verhoilu on puhdas, sen tulisi hetken aikaa antaa kuivahtaa. Nahan tulisi olla käsittelyn jälkeen kosketuskuiva, joten tarvittaessa imeytetään ylimääräinen kosteus mikrokuituliinaan.Puhdistuksen jälkeen on tarpeellista käyttää nahanhoitoainetta, joka lisää öljyjä ja palauttaa nahan luonnollisen ulkonäön sekä suojaa sitä naarmuilta että tahroilta.Nahanhoitoainetta laitetaan ensin mikrokuituliinaan. Voidetta hierotaan varovasti nahan pintaan niin kauan, kunnes pinta on kirkas. Voiteen annetaan imeytyä muutamia minuutteja. Lopuksi otetaan kuiva mikrokuituliina ja kiillotetaan pinta sekä poistetaan ylimääräinen voide. Hoitovoide on kuivunut täysin noin 48 tunnin kuluttua. Laadukkaan hoitoaineen tulisi jättää pinta pehmeäksi, joustavaksi sekä mattapintaiseksi.Käsittely olisi hyvä tehdä noin 2-3 kertaa vuodessa, tarvittaessa useammin, esimerkiksi kuumissa ja kuivissa olosuhteissa. Säännöllinen puhdistus ja hoito auttavat pitämään nahkaverhoilun kauniina ja kestävänä vuosien ajan. Miten tunnistaa eri nahkapinnat ja huoltotarpeen?Pintakäsitellyssä nahassa päällimmäisenä kerroksena on polyuretaanikerros, joka tukkii nahan huokoset estäen lian ja myös hoitavien aineiden imeytymisen. Uusia nahkapenkkejä on siis turha lähteä hoitamaan, mutta pintakäsittely kuitenkin kuluu ajan myötä, mikä muuttaa nahan ominaisuuksia. Kun pintakäsitelty nahka alkaa tuntua kuivalta ja hieman kovettuneelta, on aika huoltaa pinta ja palauttaa nahan pehmeys.Toinen verhoilussa käytettävä materiaali on keinonahka, joka on käytännössä muovia ja sitä myös huolletaan sen mukaan. Keinonahkaa saattaa olla vaikea erottaa pintakäsitellystä nahasta. Keinonahalla ei ole nahan ominaishajua ja se on yleensä hieman kovempaa. Keinonahkaa ei tämän vuoksi juuri käytetä istuimissa, vaan sen sijaan sitä käytetään usein kojelaudoissa ja vastaavissa osissa, jotka eivät altistu niin suurelle kulutukselle.Nahkalaatujen erottamiseen on olemassa muutamia keinoja. Helpointa on kokeilla, onko nahka aitoa vai ei. Kun aidolle nahalle tiputetaan pisara vettä, se imeytyy nahkaan ja tekee kohdasta tummemman. Alkuperäinen sävy palaa, kun kohta kuivuu.Myös kevyesti kynnellä raapaisemalla voi kokeilla, onko nahka pinnoitettua vai aitoa. Aito nahka reagoi raapaisuun haalistumalla, kun taas pinnoitettu nahka tai tekonahka ei muuta väriä.Pintakäsitelty nahka ja keinonahka hylkivät vettä. Toisaalta myös aito nahka saattaa hylkiä vettä, jos se on käsitelty vettä hylkivällä suoja-aineella. Lisäksi huonosti hoidettu, kiillottunut pintanahka saattaa jättää vesipisaran imemättä.Pintakäsitellyn nahan ja keinonahan erottaminen toisistaan voi olla haastavaa. Keinonahka on ohutta: jos verhoilun nahkapintaa nipistetään koholle ja puristetaan kulmaksi, keinonahkaan muodostuu terävä kulma. Aito nahka on paksumpaa, joten kulmasta tulee pyöreä.Teksti ja kuvat: Sini YlivakeriLisää aiheestaHyundai Ioniq 5 käyttötestissä – varo vaaleaa verhoilua Sisätilat puhtaaksi: Pidä huolta muoveista Sisätilat puhtaaksi: Tekstiilipesuri tekee taikoja kangaspenkeille Sisätilat puhtaaksi: auton imurointi parantaa myös hengitysilmaaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Käyttötesti Käyttötestin loppuraportti: Volvo EX30 – erilainen Volvo hyvässä ja huonossa 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa