21.3.2017 Liikenne Auton vakuutusten kilpailuttaminen kannattaa! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä FINEn tuore vertailu paljasti erot liikennevakuutusten bonuksissa. Autoilijan on syytä olla haksahtamatta bonushurmaan – bonusten nosto ei välttämättä laske liikennevakuutuksen hintaa. Autoilijan kannattaa kilpailuttaa säännöllisin väliajoin ja etenkin vakuutuskäytäntöjen muuttuessa auton vakuutukset.FINEn tuoreessa vertailussa yksityishenkilöiden henkilöautojen vakuutuksista paljastui, että kotimaisten vakuutusyhtiöiden välillä on eroja lähtö- ja maksimibonuksissa sekä vahinkotilanteiden bonusmenetyksissä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi laki, uudet keinotUusi liikennevakuutuslaki tuli käyttöön kuluvan vuoden alussa. Samalla muuttui moni käytäntö. Merkittävä muutos on, ettei bonusten kertyminen ole enää auto- vaan kuskikohtaista. Uutta on esimerkiksi useamman auton hinnoittelu samalla bonuksella.Vakuutusyhtiön on nyt mahdollista käyttää asiakkaan yhden vakuutuksen hinnoittelussa asiakkaan kaikkien muidenkin ajoneuvojen vakuutus- ja vahinkohistoriaa.Uusi laki mahdollistaa vakuutusyhtiöille aiempaa laajemmat keinot kehittää pakollisissa liikennevakuutuksissa uusia bonusjärjestelmiä. Jo nyt on käynyt ilmi, että tarjolla olevissa liikennevakuutuksissa on eroja. Vaihtelua on esimerkiksi siinä, miten paljon bonukset kasvavat vuodessa.Vahingon vaikutus 0–30 prosenttia– Vakuutuksenottajalla on nyt esimerkiksi yhden vahinkohistorian perusteella mahdollista saada jopa kaikkiin omistamiinsa autoihin täydet bonukset sen sijaan, että niitä joutuisi kerryttämään joka autoon erikseen. Lähtöbonukset vaihtelevat eri yhtiöissä 0–40 prosentin välillä ja maksimibonuksissa on eroja, vakuutusasiantuntija Hanna Salo FINEn Vakuutus- ja rahoitusneuvonnasta kertoo.Vakuutusyhtiöiden välillä on eroja myös siinä, miten vahinko vaikuttaa bonukseen ja vaikuttaako se yhteen vai useampaan autoon. Vahingon vaikutus bonukseen vaihtelee 0–30 prosentin välillä eri yhtiöissä. Ensimmäinen vahinko ei välttämättä vaikuta bonukseen lainkaan, jos autolla on ajettu riittävän kauan ilman vahinkoja. Sekin, kuinka kauan vahingoitta autolla tulee ajaa, vaihtelee yhtiöittäin.Ja vaikka moni ajattelee, ettei itselle satu vahinkoja, niin kannattaa selvittää, miten mahdollinen vahinko vaikuttaa vakuutuksen hintaan. Monella yhtiöllä on esimerkiksi bonusturva, ja ensimmäinen vahinko ei siten välttämättä vaikuta vakuutusmaksua nostavasti.Älä tuijota vain bonusprosenttia!Autoilijan ei kannata tuijottaa pelkkiä aiempia suurempia bonusprosentteja kuten muistutti eräs Moottorin toimitukseen yhteyttä ottanut autoilija, jonka pitkä vahingoton ajohistoria oli tuonut hänelle 70 prosentin bonustason. Autoilija kysyi alkuvuodesta itselleen vakuutusyhtiöltä uutta bonusprosenttia, joka nostettiinkin 80 prosenttiin. Maksettavaa autoilijalle kertyi kuitenkin aiempaa enemmän.Äimistyneen asiakkaan tiedustellessa, olisiko asiassa tullut jokin virhe, oli vakuutusyhtiön vastaus lohduton: ”Ei ole tullut virhettä, uudessa vakuutuksessa on vain kalliimpi perusmaksu.”– Pelkät bonusprosentit eivät kerro lopputulosta, vaan vasta oman auton vakuutuksen hinta osoittaa edullisuuden. Huomioitavaa on myös se, että liikennevakuutuksista korvataan edelleen samoja vahinkoja kuin aiemminkin. Lakiin perustuvan liikennevakuutusturvan sisältöön ei ole tullut juurikaan muutoksia, Salo jatkaa.Uusi laki ei määrää ylärajaa sille, kuinka korkeaksi liikennevakuutuksen lähtö- tai enimmäisbonus voi nousta. Tämä jää vakuutusyhtiön päätösvaltaan. Toisaalta laki edellyttää, että mallia sovelletaan samalla tavalla kaikille yhtiön henkilöasiakkaille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Liikennevakuutus on pakollinen Liikennevakuutus on lakisääteinen eli pakollinen vakuutus. Liikennevakuutuksesta korvataan ajoneuvon käytöstä muille aiheutuvia henkilö- ja esinevahinkoja sekä vahingon aiheuttaneessa ajoneuvossa olleiden henkilövahinkoja. Liikennevakuutuksesta ei korvata liikennevahinkoon syyllisen ajoneuvon vahinkoja. Näiden vahinkojen varalle on mahdollista hankkia liikennevakuutusta täydentävä vapaaehtoinen autovakuutus eli kaskovakuutus. Vapaaehtoinen kaskovakuutus Uusi liikennevakuutuslaki ei vaikuta vapaaehtoisiin kaskovakuutuksiin. Vapaaehtoisella autovakuutuksella eli kaskovakuutuksella ajoneuvon voi vakuuttaa paitsi kolarointivahinkojen, myös mm. palo-, varkaus- ja hirvieläinvahinkojen varalta. Kaskovakuutuksia on tarjolla erilaajuisina: suppeimmat kasko- vakuutukset antavat turvaa vain hirvi-, palo- ja varkausvahinkojen varalle, laajemmat kaskot taas korvaavat kolarointi- ja törmäysvahingot ja kaikkein laajimmissa kaskovakuutuksissa on mukana esimerkiksi myös keskeytys- tai sijaisautovakuutus. Kaskovakuutus on vapaaehtoinen, eli vakuutuksenottaja voi itse harkita, ottaako autoon kasko- vakuutuksen ja kuinka laajan. Yleensä kuitenkin rahoitusyhtiöt edellyttävät, että osamaksulla ostetuissa autoissa on aina laaja kasko voimassa. Katso kuinka bonukset eroavat eri vakuutusyhtiöissä! Liikennevakuutusten bonusvertailu Lähde: FINE, vakuutus- ja rahoitusneuvonta. Liikenne- ja kaskovakuutusten bonusvertailun tiedot perustuvat 1.3.2017 tilanteeseen.Kaskovakuutusten bonusvertailuLähde: FINE, vakuutus- ja rahoitusneuvonta. Liikenne- ja kaskovakuutusten bonusvertailun tiedot perustuvat 1.3.2017 tilanteeseen.Teksti: Moottori Kuva: Moottorin arkisto Lähde: FINE, vakuutus- ja rahoitusneuvontaLue lisää uudistuneesta liikennevakuutuksesta: https://moottori.fi/liikenne/jutut/laki-liikennevakuutuksista-muuttuu-vuonna-2017/ Lue lisää Kaikki artikkelit 12.6.2025 Uutinen Kiina ja EU sopimassa tariffit korvaavasta minimihintajärjestelmästä – mutta neuvoteltavaa on vielä 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 11.6.2025 Uutinen Trumpin tullit iskevät Euroopan autoteollisuuteen – vienti vaakalaudalla 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä 6.6.2025 Uutinen Kiinan kuristusote: nousevatko harvinaiset maametallit ja magneetit seuraaviksi piisiruiksi? 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 5.6.2025 Liikenneturvallisuus Kiveniskemät yleistyvät tuulilaseissa – lähes joka toisessa autossa vaurioita 4.6.2025 Moottoriurheilu Omalla autolla katukiihdytyksiin – helppo ensikosketus kiihdytysautoiluun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.6.2025 Lentokoneet EU on päivittänyt lentoyhtiöiden mustan listan - sille pääsee jopa 2020-luvun konekalustolla, mutta sieltä pääsee pois kun on antanut valelentäjille potkut 12.6.2025 Lentokoneet Laajarungoille käyttöä - Finnair tekee comebackin Kanadaan 11 vuoden tauon jälkeen toukokuussa 2026 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!