21.3.2017 Liikenne Auton vakuutusten kilpailuttaminen kannattaa! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä FINEn tuore vertailu paljasti erot liikennevakuutusten bonuksissa. Autoilijan on syytä olla haksahtamatta bonushurmaan – bonusten nosto ei välttämättä laske liikennevakuutuksen hintaa. Autoilijan kannattaa kilpailuttaa säännöllisin väliajoin ja etenkin vakuutuskäytäntöjen muuttuessa auton vakuutukset.FINEn tuoreessa vertailussa yksityishenkilöiden henkilöautojen vakuutuksista paljastui, että kotimaisten vakuutusyhtiöiden välillä on eroja lähtö- ja maksimibonuksissa sekä vahinkotilanteiden bonusmenetyksissä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi laki, uudet keinotUusi liikennevakuutuslaki tuli käyttöön kuluvan vuoden alussa. Samalla muuttui moni käytäntö. Merkittävä muutos on, ettei bonusten kertyminen ole enää auto- vaan kuskikohtaista. Uutta on esimerkiksi useamman auton hinnoittelu samalla bonuksella.Vakuutusyhtiön on nyt mahdollista käyttää asiakkaan yhden vakuutuksen hinnoittelussa asiakkaan kaikkien muidenkin ajoneuvojen vakuutus- ja vahinkohistoriaa.Uusi laki mahdollistaa vakuutusyhtiöille aiempaa laajemmat keinot kehittää pakollisissa liikennevakuutuksissa uusia bonusjärjestelmiä. Jo nyt on käynyt ilmi, että tarjolla olevissa liikennevakuutuksissa on eroja. Vaihtelua on esimerkiksi siinä, miten paljon bonukset kasvavat vuodessa.Vahingon vaikutus 0–30 prosenttia– Vakuutuksenottajalla on nyt esimerkiksi yhden vahinkohistorian perusteella mahdollista saada jopa kaikkiin omistamiinsa autoihin täydet bonukset sen sijaan, että niitä joutuisi kerryttämään joka autoon erikseen. Lähtöbonukset vaihtelevat eri yhtiöissä 0–40 prosentin välillä ja maksimibonuksissa on eroja, vakuutusasiantuntija Hanna Salo FINEn Vakuutus- ja rahoitusneuvonnasta kertoo.Vakuutusyhtiöiden välillä on eroja myös siinä, miten vahinko vaikuttaa bonukseen ja vaikuttaako se yhteen vai useampaan autoon. Vahingon vaikutus bonukseen vaihtelee 0–30 prosentin välillä eri yhtiöissä. Ensimmäinen vahinko ei välttämättä vaikuta bonukseen lainkaan, jos autolla on ajettu riittävän kauan ilman vahinkoja. Sekin, kuinka kauan vahingoitta autolla tulee ajaa, vaihtelee yhtiöittäin.Ja vaikka moni ajattelee, ettei itselle satu vahinkoja, niin kannattaa selvittää, miten mahdollinen vahinko vaikuttaa vakuutuksen hintaan. Monella yhtiöllä on esimerkiksi bonusturva, ja ensimmäinen vahinko ei siten välttämättä vaikuta vakuutusmaksua nostavasti.Älä tuijota vain bonusprosenttia!Autoilijan ei kannata tuijottaa pelkkiä aiempia suurempia bonusprosentteja kuten muistutti eräs Moottorin toimitukseen yhteyttä ottanut autoilija, jonka pitkä vahingoton ajohistoria oli tuonut hänelle 70 prosentin bonustason. Autoilija kysyi alkuvuodesta itselleen vakuutusyhtiöltä uutta bonusprosenttia, joka nostettiinkin 80 prosenttiin. Maksettavaa autoilijalle kertyi kuitenkin aiempaa enemmän.Äimistyneen asiakkaan tiedustellessa, olisiko asiassa tullut jokin virhe, oli vakuutusyhtiön vastaus lohduton: ”Ei ole tullut virhettä, uudessa vakuutuksessa on vain kalliimpi perusmaksu.”– Pelkät bonusprosentit eivät kerro lopputulosta, vaan vasta oman auton vakuutuksen hinta osoittaa edullisuuden. Huomioitavaa on myös se, että liikennevakuutuksista korvataan edelleen samoja vahinkoja kuin aiemminkin. Lakiin perustuvan liikennevakuutusturvan sisältöön ei ole tullut juurikaan muutoksia, Salo jatkaa.Uusi laki ei määrää ylärajaa sille, kuinka korkeaksi liikennevakuutuksen lähtö- tai enimmäisbonus voi nousta. Tämä jää vakuutusyhtiön päätösvaltaan. Toisaalta laki edellyttää, että mallia sovelletaan samalla tavalla kaikille yhtiön henkilöasiakkaille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Liikennevakuutus on pakollinen Liikennevakuutus on lakisääteinen eli pakollinen vakuutus. Liikennevakuutuksesta korvataan ajoneuvon käytöstä muille aiheutuvia henkilö- ja esinevahinkoja sekä vahingon aiheuttaneessa ajoneuvossa olleiden henkilövahinkoja. Liikennevakuutuksesta ei korvata liikennevahinkoon syyllisen ajoneuvon vahinkoja. Näiden vahinkojen varalle on mahdollista hankkia liikennevakuutusta täydentävä vapaaehtoinen autovakuutus eli kaskovakuutus. Vapaaehtoinen kaskovakuutus Uusi liikennevakuutuslaki ei vaikuta vapaaehtoisiin kaskovakuutuksiin. Vapaaehtoisella autovakuutuksella eli kaskovakuutuksella ajoneuvon voi vakuuttaa paitsi kolarointivahinkojen, myös mm. palo-, varkaus- ja hirvieläinvahinkojen varalta. Kaskovakuutuksia on tarjolla erilaajuisina: suppeimmat kasko- vakuutukset antavat turvaa vain hirvi-, palo- ja varkausvahinkojen varalle, laajemmat kaskot taas korvaavat kolarointi- ja törmäysvahingot ja kaikkein laajimmissa kaskovakuutuksissa on mukana esimerkiksi myös keskeytys- tai sijaisautovakuutus. Kaskovakuutus on vapaaehtoinen, eli vakuutuksenottaja voi itse harkita, ottaako autoon kasko- vakuutuksen ja kuinka laajan. Yleensä kuitenkin rahoitusyhtiöt edellyttävät, että osamaksulla ostetuissa autoissa on aina laaja kasko voimassa. Katso kuinka bonukset eroavat eri vakuutusyhtiöissä! Liikennevakuutusten bonusvertailu Lähde: FINE, vakuutus- ja rahoitusneuvonta. Liikenne- ja kaskovakuutusten bonusvertailun tiedot perustuvat 1.3.2017 tilanteeseen.Kaskovakuutusten bonusvertailuLähde: FINE, vakuutus- ja rahoitusneuvonta. Liikenne- ja kaskovakuutusten bonusvertailun tiedot perustuvat 1.3.2017 tilanteeseen.Teksti: Moottori Kuva: Moottorin arkisto Lähde: FINE, vakuutus- ja rahoitusneuvontaLue lisää uudistuneesta liikennevakuutuksesta: https://moottori.fi/liikenne/jutut/laki-liikennevakuutuksista-muuttuu-vuonna-2017/ Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous