21.3.2017 Liikenne Auton vakuutusten kilpailuttaminen kannattaa! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä FINEn tuore vertailu paljasti erot liikennevakuutusten bonuksissa. Autoilijan on syytä olla haksahtamatta bonushurmaan – bonusten nosto ei välttämättä laske liikennevakuutuksen hintaa. Autoilijan kannattaa kilpailuttaa säännöllisin väliajoin ja etenkin vakuutuskäytäntöjen muuttuessa auton vakuutukset.FINEn tuoreessa vertailussa yksityishenkilöiden henkilöautojen vakuutuksista paljastui, että kotimaisten vakuutusyhtiöiden välillä on eroja lähtö- ja maksimibonuksissa sekä vahinkotilanteiden bonusmenetyksissä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi laki, uudet keinotUusi liikennevakuutuslaki tuli käyttöön kuluvan vuoden alussa. Samalla muuttui moni käytäntö. Merkittävä muutos on, ettei bonusten kertyminen ole enää auto- vaan kuskikohtaista. Uutta on esimerkiksi useamman auton hinnoittelu samalla bonuksella.Vakuutusyhtiön on nyt mahdollista käyttää asiakkaan yhden vakuutuksen hinnoittelussa asiakkaan kaikkien muidenkin ajoneuvojen vakuutus- ja vahinkohistoriaa.Uusi laki mahdollistaa vakuutusyhtiöille aiempaa laajemmat keinot kehittää pakollisissa liikennevakuutuksissa uusia bonusjärjestelmiä. Jo nyt on käynyt ilmi, että tarjolla olevissa liikennevakuutuksissa on eroja. Vaihtelua on esimerkiksi siinä, miten paljon bonukset kasvavat vuodessa.Vahingon vaikutus 0–30 prosenttia– Vakuutuksenottajalla on nyt esimerkiksi yhden vahinkohistorian perusteella mahdollista saada jopa kaikkiin omistamiinsa autoihin täydet bonukset sen sijaan, että niitä joutuisi kerryttämään joka autoon erikseen. Lähtöbonukset vaihtelevat eri yhtiöissä 0–40 prosentin välillä ja maksimibonuksissa on eroja, vakuutusasiantuntija Hanna Salo FINEn Vakuutus- ja rahoitusneuvonnasta kertoo.Vakuutusyhtiöiden välillä on eroja myös siinä, miten vahinko vaikuttaa bonukseen ja vaikuttaako se yhteen vai useampaan autoon. Vahingon vaikutus bonukseen vaihtelee 0–30 prosentin välillä eri yhtiöissä. Ensimmäinen vahinko ei välttämättä vaikuta bonukseen lainkaan, jos autolla on ajettu riittävän kauan ilman vahinkoja. Sekin, kuinka kauan vahingoitta autolla tulee ajaa, vaihtelee yhtiöittäin.Ja vaikka moni ajattelee, ettei itselle satu vahinkoja, niin kannattaa selvittää, miten mahdollinen vahinko vaikuttaa vakuutuksen hintaan. Monella yhtiöllä on esimerkiksi bonusturva, ja ensimmäinen vahinko ei siten välttämättä vaikuta vakuutusmaksua nostavasti.Älä tuijota vain bonusprosenttia!Autoilijan ei kannata tuijottaa pelkkiä aiempia suurempia bonusprosentteja kuten muistutti eräs Moottorin toimitukseen yhteyttä ottanut autoilija, jonka pitkä vahingoton ajohistoria oli tuonut hänelle 70 prosentin bonustason. Autoilija kysyi alkuvuodesta itselleen vakuutusyhtiöltä uutta bonusprosenttia, joka nostettiinkin 80 prosenttiin. Maksettavaa autoilijalle kertyi kuitenkin aiempaa enemmän.Äimistyneen asiakkaan tiedustellessa, olisiko asiassa tullut jokin virhe, oli vakuutusyhtiön vastaus lohduton: ”Ei ole tullut virhettä, uudessa vakuutuksessa on vain kalliimpi perusmaksu.”– Pelkät bonusprosentit eivät kerro lopputulosta, vaan vasta oman auton vakuutuksen hinta osoittaa edullisuuden. Huomioitavaa on myös se, että liikennevakuutuksista korvataan edelleen samoja vahinkoja kuin aiemminkin. Lakiin perustuvan liikennevakuutusturvan sisältöön ei ole tullut juurikaan muutoksia, Salo jatkaa.Uusi laki ei määrää ylärajaa sille, kuinka korkeaksi liikennevakuutuksen lähtö- tai enimmäisbonus voi nousta. Tämä jää vakuutusyhtiön päätösvaltaan. Toisaalta laki edellyttää, että mallia sovelletaan samalla tavalla kaikille yhtiön henkilöasiakkaille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Liikennevakuutus on pakollinen Liikennevakuutus on lakisääteinen eli pakollinen vakuutus. Liikennevakuutuksesta korvataan ajoneuvon käytöstä muille aiheutuvia henkilö- ja esinevahinkoja sekä vahingon aiheuttaneessa ajoneuvossa olleiden henkilövahinkoja. Liikennevakuutuksesta ei korvata liikennevahinkoon syyllisen ajoneuvon vahinkoja. Näiden vahinkojen varalle on mahdollista hankkia liikennevakuutusta täydentävä vapaaehtoinen autovakuutus eli kaskovakuutus. Vapaaehtoinen kaskovakuutus Uusi liikennevakuutuslaki ei vaikuta vapaaehtoisiin kaskovakuutuksiin. Vapaaehtoisella autovakuutuksella eli kaskovakuutuksella ajoneuvon voi vakuuttaa paitsi kolarointivahinkojen, myös mm. palo-, varkaus- ja hirvieläinvahinkojen varalta. Kaskovakuutuksia on tarjolla erilaajuisina: suppeimmat kasko- vakuutukset antavat turvaa vain hirvi-, palo- ja varkausvahinkojen varalle, laajemmat kaskot taas korvaavat kolarointi- ja törmäysvahingot ja kaikkein laajimmissa kaskovakuutuksissa on mukana esimerkiksi myös keskeytys- tai sijaisautovakuutus. Kaskovakuutus on vapaaehtoinen, eli vakuutuksenottaja voi itse harkita, ottaako autoon kasko- vakuutuksen ja kuinka laajan. Yleensä kuitenkin rahoitusyhtiöt edellyttävät, että osamaksulla ostetuissa autoissa on aina laaja kasko voimassa. Katso kuinka bonukset eroavat eri vakuutusyhtiöissä! Liikennevakuutusten bonusvertailu Lähde: FINE, vakuutus- ja rahoitusneuvonta. Liikenne- ja kaskovakuutusten bonusvertailun tiedot perustuvat 1.3.2017 tilanteeseen.Kaskovakuutusten bonusvertailuLähde: FINE, vakuutus- ja rahoitusneuvonta. Liikenne- ja kaskovakuutusten bonusvertailun tiedot perustuvat 1.3.2017 tilanteeseen.Teksti: Moottori Kuva: Moottorin arkisto Lähde: FINE, vakuutus- ja rahoitusneuvontaLue lisää uudistuneesta liikennevakuutuksesta: https://moottori.fi/liikenne/jutut/laki-liikennevakuutuksista-muuttuu-vuonna-2017/ Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?