11.4.2018 Ajoneuvot Autoteollisuuden kulutustavoite vastatuulessa – syynä katumaasturit ja dieselin alamäki Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Katumaasturien menestys ja dieselin hiipuminen vaikeuttavat autotehtaiden matkaa päästötavoitteita kohti. Tätä uutista tuskin kukaan Euroopan autoalalla haluaisi kuulla: henkilöautojen hiilidioksidipäästöjen keskiarvo nousi vuonna 2017. Muutos oli pieni, vain 0,3 g/km, mutta väärään suuntaan kulkevan kehityksen seuraamukset ovat huomattavat: autoteollisuus kamppailee kohti vuonna 2020 saapuvaa 95 hiilidioksidigramman päästökeskiarvoa. Viime vuoden heikennys nosti keskiarvon 118,1 grammaan, eli matka tavoitteeseen on pitkä.Jos autonvalmistaja ei saavuta sille annettua tavoitearvoa (tavoitetta hienosäädetään merkin malliston mukaan), joutuu se maksamaan 95 euron sakkomaksun jokaiselta ylittyneeltä grammalta.Vuotuiset sakkomaksut voivat nousta satoihin miljooniin, joillakin merkeillä jopa yli miljardiin. Moottori uutisoi aiemmin tällä viikolla PSA:n johtajan Carlos Tavaresin jo arvelleen päästörajojen uhkaavan tehtaita ja työpaikkoja, sekä avaavan markkinat kiinalaisten sähköautoille.Päästötavoitteiden saavuttaminen jakaa automaailman köyhät ja rikkaat: arvokkaampien, ja siten hienompaa teknologiaa käyttävien premium-merkkien päästöt kasvoivat vain 0,1 g/km, kun massa-autoja valmistavien merkkien heikennys oli peräti gramma kilometriä kohden.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKatumaasturin kirousSyitä päästökeskiarvon nousuun on kaksi. Dieselmoottorin suosion lasku on myrkkyä kulutukselle, jonka suoraa seurausta CO2-päästöt ovat.– Viimeisen kymmenen vuoden positiivinen kehitys hiilidioksidipäästöissä on pääosin dieselmoottorin ansiota, summaa JATO Dynamicsin analyytikko Felipe Munoz.Tiukentuneet päästömääräykset sekä Volkswagenin tarjoama kolaus dieselin maineeseen kitkevät polttoaineen suosiota, eikä etenkään edullisimmissa autoissa välttämättä ole kannattavaa tarjota enää dieselvaihtoehtoja.Vastalääkettä dieselkrapulaan tarjoaa sähköistäminen, eli ratkaisut kevythybrideistä täyssähköautoihin. Automotive Newsin mukaan kuluttajat ovat yleisesti omaksuneet uusia teknologioita verkkaisesti, sillä usein niihin liittyy korkeampi hinta, tai sähköautojen kohdalla pienempi toimintamatka.Hybridipanostuksen hedelmäHyötyjä on pitkän ajan hybridipioneeri Toyota: japanilaisjätti ilmoitti Geneven autonäyttelyssä korvaavansa dieselit hybrideillä, ja viime vuonna sähköistys siivitti Toyotan hiilidioksidipäästöjen keskiarvon Euroopan alhaisimmaksi. Toyotan keskiarvo 101,2 g/km alitti entisen ykkösen Peugeotin.Ranskalaismerkin kohtalo kuvaa tilannetta Euroopassa: Peugeotin uudet katumaasturit 3008 ja 5008 SUV ovat myyneet erinomaisesti, mutta henkilöautoja korkeampina ja painavampina niiden päästöt ovat perinteisiä malleja korkeammat. Tuloksena 3,7 g/km kasvanut päästökeskiarvo. Samasta kohtalosta kärsii myös Škoda, kiitos Kodiaqin korkean myynnin ja Octaviaa suurempien päästöjen.Euroopan valtamerkkien CO2-päästökeskiarvot vuonna 2017:Toyota 101,2 g/km Peugeot 104,5 g/km Citroën 105,5 g/km Renault 106,6 g/km Fiat 115,6 g/km Škoda 115,9 g/km Nissan 115,9 g/km Volkswagen 119,6 g/km Ford 120,8 g/km Opel 123,4 g/kmTeksti: Lauri Ahtiainen Lähde: Automotivew News, päästökeskiarvot JATO Dynamics Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti