11.4.2018 Ajoneuvot Autoteollisuuden kulutustavoite vastatuulessa – syynä katumaasturit ja dieselin alamäki Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Katumaasturien menestys ja dieselin hiipuminen vaikeuttavat autotehtaiden matkaa päästötavoitteita kohti. Tätä uutista tuskin kukaan Euroopan autoalalla haluaisi kuulla: henkilöautojen hiilidioksidipäästöjen keskiarvo nousi vuonna 2017. Muutos oli pieni, vain 0,3 g/km, mutta väärään suuntaan kulkevan kehityksen seuraamukset ovat huomattavat: autoteollisuus kamppailee kohti vuonna 2020 saapuvaa 95 hiilidioksidigramman päästökeskiarvoa. Viime vuoden heikennys nosti keskiarvon 118,1 grammaan, eli matka tavoitteeseen on pitkä.Jos autonvalmistaja ei saavuta sille annettua tavoitearvoa (tavoitetta hienosäädetään merkin malliston mukaan), joutuu se maksamaan 95 euron sakkomaksun jokaiselta ylittyneeltä grammalta.Vuotuiset sakkomaksut voivat nousta satoihin miljooniin, joillakin merkeillä jopa yli miljardiin. Moottori uutisoi aiemmin tällä viikolla PSA:n johtajan Carlos Tavaresin jo arvelleen päästörajojen uhkaavan tehtaita ja työpaikkoja, sekä avaavan markkinat kiinalaisten sähköautoille.Päästötavoitteiden saavuttaminen jakaa automaailman köyhät ja rikkaat: arvokkaampien, ja siten hienompaa teknologiaa käyttävien premium-merkkien päästöt kasvoivat vain 0,1 g/km, kun massa-autoja valmistavien merkkien heikennys oli peräti gramma kilometriä kohden.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKatumaasturin kirousSyitä päästökeskiarvon nousuun on kaksi. Dieselmoottorin suosion lasku on myrkkyä kulutukselle, jonka suoraa seurausta CO2-päästöt ovat.– Viimeisen kymmenen vuoden positiivinen kehitys hiilidioksidipäästöissä on pääosin dieselmoottorin ansiota, summaa JATO Dynamicsin analyytikko Felipe Munoz.Tiukentuneet päästömääräykset sekä Volkswagenin tarjoama kolaus dieselin maineeseen kitkevät polttoaineen suosiota, eikä etenkään edullisimmissa autoissa välttämättä ole kannattavaa tarjota enää dieselvaihtoehtoja.Vastalääkettä dieselkrapulaan tarjoaa sähköistäminen, eli ratkaisut kevythybrideistä täyssähköautoihin. Automotive Newsin mukaan kuluttajat ovat yleisesti omaksuneet uusia teknologioita verkkaisesti, sillä usein niihin liittyy korkeampi hinta, tai sähköautojen kohdalla pienempi toimintamatka.Hybridipanostuksen hedelmäHyötyjä on pitkän ajan hybridipioneeri Toyota: japanilaisjätti ilmoitti Geneven autonäyttelyssä korvaavansa dieselit hybrideillä, ja viime vuonna sähköistys siivitti Toyotan hiilidioksidipäästöjen keskiarvon Euroopan alhaisimmaksi. Toyotan keskiarvo 101,2 g/km alitti entisen ykkösen Peugeotin.Ranskalaismerkin kohtalo kuvaa tilannetta Euroopassa: Peugeotin uudet katumaasturit 3008 ja 5008 SUV ovat myyneet erinomaisesti, mutta henkilöautoja korkeampina ja painavampina niiden päästöt ovat perinteisiä malleja korkeammat. Tuloksena 3,7 g/km kasvanut päästökeskiarvo. Samasta kohtalosta kärsii myös Škoda, kiitos Kodiaqin korkean myynnin ja Octaviaa suurempien päästöjen.Euroopan valtamerkkien CO2-päästökeskiarvot vuonna 2017:Toyota 101,2 g/km Peugeot 104,5 g/km Citroën 105,5 g/km Renault 106,6 g/km Fiat 115,6 g/km Škoda 115,9 g/km Nissan 115,9 g/km Volkswagen 119,6 g/km Ford 120,8 g/km Opel 123,4 g/kmTeksti: Lauri Ahtiainen Lähde: Automotivew News, päästökeskiarvot JATO Dynamics Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?