11.4.2018 Ajoneuvot Autoteollisuuden kulutustavoite vastatuulessa – syynä katumaasturit ja dieselin alamäki Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Katumaasturien menestys ja dieselin hiipuminen vaikeuttavat autotehtaiden matkaa päästötavoitteita kohti. Tätä uutista tuskin kukaan Euroopan autoalalla haluaisi kuulla: henkilöautojen hiilidioksidipäästöjen keskiarvo nousi vuonna 2017. Muutos oli pieni, vain 0,3 g/km, mutta väärään suuntaan kulkevan kehityksen seuraamukset ovat huomattavat: autoteollisuus kamppailee kohti vuonna 2020 saapuvaa 95 hiilidioksidigramman päästökeskiarvoa. Viime vuoden heikennys nosti keskiarvon 118,1 grammaan, eli matka tavoitteeseen on pitkä. Jos autonvalmistaja ei saavuta sille annettua tavoitearvoa (tavoitetta hienosäädetään merkin malliston mukaan), joutuu se maksamaan 95 euron sakkomaksun jokaiselta ylittyneeltä grammalta. Vuotuiset sakkomaksut voivat nousta satoihin miljooniin, joillakin merkeillä jopa yli miljardiin. Moottori uutisoi aiemmin tällä viikolla PSA:n johtajan Carlos Tavaresin jo arvelleen päästörajojen uhkaavan tehtaita ja työpaikkoja, sekä avaavan markkinat kiinalaisten sähköautoille. Päästötavoitteiden saavuttaminen jakaa automaailman köyhät ja rikkaat: arvokkaampien, ja siten hienompaa teknologiaa käyttävien premium-merkkien päästöt kasvoivat vain 0,1 g/km, kun massa-autoja valmistavien merkkien heikennys oli peräti gramma kilometriä kohden. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Katumaasturin kirous Syitä päästökeskiarvon nousuun on kaksi. Dieselmoottorin suosion lasku on myrkkyä kulutukselle, jonka suoraa seurausta CO2-päästöt ovat. – Viimeisen kymmenen vuoden positiivinen kehitys hiilidioksidipäästöissä on pääosin dieselmoottorin ansiota, summaa JATO Dynamicsin analyytikko Felipe Munoz. Tiukentuneet päästömääräykset sekä Volkswagenin tarjoama kolaus dieselin maineeseen kitkevät polttoaineen suosiota, eikä etenkään edullisimmissa autoissa välttämättä ole kannattavaa tarjota enää dieselvaihtoehtoja. Vastalääkettä dieselkrapulaan tarjoaa sähköistäminen, eli ratkaisut kevythybrideistä täyssähköautoihin. Automotive Newsin mukaan kuluttajat ovat yleisesti omaksuneet uusia teknologioita verkkaisesti, sillä usein niihin liittyy korkeampi hinta, tai sähköautojen kohdalla pienempi toimintamatka. Hybridipanostuksen hedelmä Hyötyjä on pitkän ajan hybridipioneeri Toyota: japanilaisjätti ilmoitti Geneven autonäyttelyssä korvaavansa dieselit hybrideillä, ja viime vuonna sähköistys siivitti Toyotan hiilidioksidipäästöjen keskiarvon Euroopan alhaisimmaksi. Toyotan keskiarvo 101,2 g/km alitti entisen ykkösen Peugeotin. Ranskalaismerkin kohtalo kuvaa tilannetta Euroopassa: Peugeotin uudet katumaasturit 3008 ja 5008 SUV ovat myyneet erinomaisesti, mutta henkilöautoja korkeampina ja painavampina niiden päästöt ovat perinteisiä malleja korkeammat. Tuloksena 3,7 g/km kasvanut päästökeskiarvo. Samasta kohtalosta kärsii myös Škoda, kiitos Kodiaqin korkean myynnin ja Octaviaa suurempien päästöjen. Euroopan valtamerkkien CO2-päästökeskiarvot vuonna 2017: Toyota 101,2 g/km Peugeot 104,5 g/km Citroën 105,5 g/km Renault 106,6 g/km Fiat 115,6 g/km Škoda 115,9 g/km Nissan 115,9 g/km Volkswagen 119,6 g/km Ford 120,8 g/km Opel 123,4 g/km Teksti: Lauri Ahtiainen Lähde: Automotivew News, päästökeskiarvot JATO Dynamics Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 8.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Nouda auto suoraan tehtaalta! 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe