2.1.2024

Autovuosi 2024: ainakin näitä lanseerauksia kannattaa odottaa kuin kuuta nousevaa

Alfa Romeo Milano, Audi A6 E-Tron, Ford Capri, Mazda CX-80, Renault 5... vuonna 2024 naamioteipit ja lakanat tullaan vetämään useiden odottamisen arvoisten autouutuuksien päältä.

Päättynyt autovuosi 2023 oli hieno, ja sen aikana nähtiin varsin merkittäviä uutuuksia. Kolikon toinen puoli oli se, että monta hienoa automallia jää uuden vuoden myötä myös historiaan. Käydäänpä automerkeittäin läpi poimintoja siitä, mitä kaikkea vuoden 2024 tiedetään tuovan tullessaan automaailmaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Alfa Romeo Milano

Italialaisvalmistaja Alfa Romeo on liittymässä B-SUV -segmenttiin, kun sen on huhtikuussa määrä julkistaa uutuusmalli Milano. Malli tulee olemaan historiallinen, sillä siitä tulee Alfa Romeon historian ensimmäinen tuotantosähköauto. Alfa Romeohan perustettiin juuri Milanossa vuonna 1910, joten 114 vuotta siinä meni.

Milano tulee perustumaan Fiat 600:een ja sitä kautta Peugeot 2008:aan. Täyssähköversion ohella sitä tulee saamaan myös polttomoottorisena. Tämä on jo toinen kerta, kun Alfa Romeo käyttää mallinimeä Milano, tosin ensimmäinen kerta Euroopassa. Vuosina 1985 - 1992 valmistettua Alfa 75:tä myytiin nimittäin Pohjois-Amerikan markkinoilla nimellä Milano.

Audilla tulossa merkittävä vuosi

Audi käy läpi omanlaistaan murroskautta, mikä tarkoittaa, että mallistossa on yhtä aikaa paljon polttomoottorimalleja ja sähkömalleja.

Polttomoottorimallien osalta Audin vuosi 2024 on tuomassa tullessaan tärkeimpänä A5:n, joka on tunnetusti A4:n seuraaja farmarikorisena Avantina sekä viistokattoisena Sportbackina. Yksi vuoden tärkeimmistä autouutuuksista.

Sähköpuolella on määrä tapahtua vieläkin enemmän. A6:n sähköinen ilmentymä, A6 E-Tron, tekee oletettavasti tulonsa kuluvan vuoden puitteissa Avant- ja Sportback-muodoissaan.

Q6 E-Tronista tiedämmekin jo tuntuvasti enemmän. Porsche Macan EV:n kanssa samalle PPE-alustalle rakentuva uutuus tulee täydentämään Audin sähköcrossover-mallistoa, ja toimimaan Q5:n sähköisenä vastineena.

BMW M5 ja 5-sarjan Touring

BMW julkisti täysin uuden 5-sarjan puolisen vuotta sitten, ja nyt olemme nähneet perusvoimanlähteet sekä lataushybridit sedanin muodossa.

Tälle vuodelle jäimme vielä odottelemaan ainakin dieselrivikuutosta, farmarimalli Touringia sekä ennakkotietojen perusteella lievästi sanottuna räyhäkästä M5:tä kumpaisenakin korimallina.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Fiat Panda

Panda on eräs Fiatin ja kaikkien pikkuautojen kantavia voimia. Fiat on valmistanut Pandaa jo 40 vuoden ajan, mutta sukupolvia on nähty vain kolme, ja nykyinenkin, vuodesta 2012 valmistettu nykypolvi, perustuu pohjimmiltaan vuonna 2003 lanseerattuun kakkospolveen. Ikä ei ole Pandaa haitannut. Pikkuinen on ollut vuosia peräkkäin Italian myydyin automalli yli 100 000 kappaleen vuosimyynnillä, ja suosittu muuallakin Euroopassa.

Fiat Centoventi
Fiat Centoventi -konsepti

Vaan ei ole Panda entisellään enää vuoden 2024 jälkeen. Jo pidempään ennakoitu seuraaja tulee olemaan täyssähköinen, mikä tarkoittaa, että aiempaan hintaan ja käytettävyyteen ei varmastikaan olla yltämässä tässä A-segmentin autossa.

Ford Capri

Luit oikein! Eräs kaikkien aikojen hienoimmista Ford-mallinimistä on tekemässä paluun erittäin muodikkaasti viistokattoisen sähköcrossoverin muodossa. Capria odotetaan lanseerattavaksi tämän vuoden aikana, ja se rakentuu sukulaismallinsa Ford Explorer EV:n tavoin Volkswagen Groupin MEB-arkkitehtuurille.

Ford on kaivamassa uutuudelle mallinimen historiastaan, vuosina 1969 - 1986 valmistetusta urheilullisesta fastbackistä, Caprista. Sähköcrossoverina Caprin olemuksesta pyritään tekemään niin ikään urheilullinen, ja kehityksessä katsotaankin Cupra Tavascanin suuntaan.

Hyundai Ioniq 7

Hyundain persoonallisen näköisen sähköautoperheen seuraavan jäsenen on määrä olla jotakuinkin Kian tuore lippulaivamaasturi, EV9, Hyundain kuorissa. Luvassa on varmasti mitä maskuliinisinta muotoilua ja hulppeasti tilaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lancia Ypsilon

Kriittisiä aikoja jo pitkälle toistakymmentä vuotta eläneen Lancian on muutaman kuukauden kuluttua määrä julkistaa ensimmäisen uuden automallinsa kokonaiseen 13 vuoteen.

Tuleva Ypsilon korvaa Lancian mallistossa nykyisen kaimansa, joka perustuu Fiat 500:een, joka on myynnissä ainoastaan Italiassa, ja jota on kaikki nämä vuodet pidetty hengissä tyylikkäillä ja leikkisillä malliversioilla.

Mazda CX-80

Mazda jatkaa Euroopan-mallistonsa laajentamista jälleen ylöspäin, kun uuden seitsenpaikkaisen CX-80 -katumaasturin odotetaan tulevan julki vuoden aikana. CX-80 tulee olemaan ikään kuin välimuoto kahdesta jo olemassa olevasta Mazda-katumaasturista, ja niiden perusteella on mahdollista saada hyvä ennakkokäsitys siitä, mistä CX-80:ssa on kyse.

Uutuus tulee siis yhdistämään Eurooppaa, Japania ja Australiaa varten tehdyn CX-60:n korileveyden pohjoisamerikkalaisen CX-90:n pituuden suomiin tiloihin. Luvassa on myös premiumasennetta sekä hulppeita voimanlähteitä, suorakuutosesta lataushybridiin.

Pohjois-Amerikan päässä Mazdan on puolestaan määrä lanseerata viisipaikkainen CX-70 eli CX-60:n ja -90:n risteytys päinvastaiseen suuntaan.

Mercedes-EQ EQG

Mercedekseltä kannattaa toden teolla odottaa tätä uutuutta. EQ-sarjan toistaiseksi pähein malli tulee olemaan ensimmäinen sähköversio originaalista Geländewagenista, itse G-sarjasta.

Mercedes-Benz EQG G-sarja sähkö

EQG tulee ilman muuta olemaan iso ja painava, mutta oletettavasti neljä erikseen kontrolloitavissa olevaa sähkömoottoria kompensoivat painoa kohtuullisen hyvin. Auton esimerkiksi tiedetään pystyvän tankkikäännökseksi ristittyyn manööveriin, jossa auto kääntyy nopeasti paikallaan pyörittämällä oikean ja vasemman puolen renkaita vastakkaisiin suuntiin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Porsche 911 992.2

Porsche 911 on viime kuukausina pyörinyt melko tiuhaan Moottorin juttuaiheissa niin printissä kuin täällä verkossakin, johtuen 60. juhlavuodestaan. Meneillään olevan 992-polven merkittävä elinkaaripäivitys ei niihin kekkereihin ehtinyt, mutta sen on määrä tulla julki tänä vuonna, ja turvallisinta lienee todeta ympäripyöreästi, että ensimmäisen puolikkaan aikana.

992.2:lta voi odottaa ainakin jonkinlaista ulkonäöllistä ehostusta, teknologiapäivityksiä, uutta 3,6-litraista bokserikuutosta sekä mallisarjan historian ensimmäistä hybridimallia.

Range Rover Electric

Tuorein Range Rover -sukupolvi esiteltiin hieman yli kaksi vuotta sitten, ja jo ensiesittelyhetkellä annettiin lupaus tulevasta täyssähköisestä malliversiosta.

Sähköinen Range Rover tulee rakentumaan polttomoottorimalleista poikkeavalle alustalle, ja se tulee edustamaan aina pitkän akselivälin mallia, jotta suuri akku ja rangerovermaiset tilat jopa seitsemälle saataisiin sovitettua yhteen harmonisesti.

Renault 5 - Alpine A290

Ranskalaisesta pikkuautomaailmasta on tulossa pirteitä uutisia. Renault 5 on heräämässä henkiin täyssähköisenä kaupunkiautona, ja tuotantomallin markkinalanseeraus on aivan kulman takana.

Renault 5 tulee 2024

Vähintään yhtä mielenkiintoinen on myös Alpine A290, Rellun sporttinen ja tasokkaampi sisarmalli. Niin ikään konseptin muodossa aiemmin ennakoitu A290 on määrä esitellä Renault 5:n perään.

Alpine on nykymuodossaan parhaiten tunnettu hienosta A110 -retrourheiluautostaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Škoda Elroq

Škodalle vuosi 2023 toi paljon uutta, päällimmäisenä uudet sukupolvet Superbista ja Kodiaqista. Vuonna 2024 homma jatkuu.

Elroq tulee olemaan Škodan toinen ja edullisempi sähköautomalli Enyaqin ohella. Tsekkiläisvalmistajalla on tavoitteenaan julkistaa vuoteen 2026 mennessä kuusi täyssähköuutuutta, joista Elroqin on määrä olla ensimmäinen. Elroq on helpointa mieltää Karoqin sähköiseksi vastineeksi.

Volvo ES90

Kuten Moottori jo hieman aiemmin uutisoi, ensimmäinen Volvo ES90 on jo valmistettu Kiinassa. Volvon edustusluokan sähköauto tulee aikanaan korvaamaan nykyisen S90 -sarjan. Suurikokoinen ES90 tulee olemaan Volvon vastine esimerkiksi BMW i5:lle ja Mercedes-EQ EQE:lle, ja sen odotetaan tulevan julki kevään aikana.

Täysin villi kortti: Tesla "Model 2"

Teslan "25 000 euron" sähköautosta on huhuttu jo ties kuinka pitkään. Teslan tuntien huhut vellovat siihen päivään asti, jolloin auto esitellään, ja jatkuvat jossain määrin vielä sen jälkeenkin. Koittaako tuo päivä vuoden 2024 aikana, on se teoriassa mahdollista.

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: valmistajat, Auto Express, Motor1.co.uk Kuvat: valmistajat, Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat