27.12.2023

Volvon ensimmäisen täyssähkösedanin nimi tulee olemaan… ES90… ensimmäinen yksilö on jo valmistettu

Volvo on pistänyt Kiinassa kokoon ensimmäisen ES90:n, josta on määrä tulla EX90:n kauniimpi puolisko. Uutuus on aivan kulman takana.

Kuvan auto ei liity tapaukseen. Ensimmäinen ES90 on jo rullannut tehtaalta Kiinassa, mutta auto pidetään visusti salassa ennen ensi keväänä koittavaa ensi-iltaansa. Siksi pidämme kuvituskuvissa vielä suosiolla vuodesta 2015 valmistetun nykypolven S90:n, vaikka sitten muodon vuoksi lataushybridinä piuhaan kytkettynä.

ES90:stä kenties eniten perillä on ruotsalainen Teknikens Värld, jonka mukaan auto olisi tulossa sarjatuotantoon toukokuussa. Tuotanto alkaa todellakin Zhejiangissa, mutta on hyvinkin mahdollista, että EX30:n (Kiina ja myöhemmin Belgia) tavoin tuotantoa saadaan myös Euroopan päähän.

ES90:llä Volvo tulee liittymään osaksi sähköistä edustusautoluokkaa yhdessä BMW i5:n ja Mercedes-EQ EQE:n kanssa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vähemmän yllättävästi iso auto

Jos auton mallinimi ei yllätä, ei varsinaisesti myöskään se, että ES90:stä tulee iso auto. ES90 eli Volvon sisäisillä koodeilla V551 rakentuu EX90:n kanssa samalle SPA2-arkkitehtuurille, jota hyödyntää myös Polestar 3. EX90 on melkoinen järkäle, painaen sähköautona akkuineen sen 2,8 tonnia.

Uutuuden akseliväli tulee olemaan nykypolven venytettyä Kiina-malliakin pidempi.

ES90:stä tulee raporttien mukaan 4,99 metriä pitkä eli parisen senttimetriä pidempi kuin nykyinen S90 standardiakselivälillä (pitkä malli saatavilla Kiinassa). Akselivälin harppauksen on määrä olla kokonaista 16 senttimetriä, ja tässä mitassa uutuus ylittää jopa venytetyn S90:n. Pyörät tulevat siis olemaan paljon nykyistä lähempänä nurkkia, mikä tietää hyvää sisätiloille. Myös leveyttä on luvassa reilut kuusi senttiä lisää. Tilaa siis todellakin pitäisi riittää.

Voimalinjat lainataan suurella todennäköisyydellä suoraan maasturisisaresta, ja tarjolle on tulossa taka- ja nelivetoisia malleja, omamassan vaihdellessa 2,5- ja 2,6 tonnin välillä. Akun nettokapasiteetiksi on odotettavissa 107 kilowattituntia.

Muotoilupuolesta voimme ennakkoon todeta vain sen, että katsomalla EX90:n keulailmettä ja yhdistämällä sen matalampaan, nelioviseen sedanin koriin, on mahdollista päästä jyvälle tulevan uutuuden ulkonäöstä.

Lähteet: Teknikens Värld, Volvo Kuvat: Volvo Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat