30.12.2023

Autovuosi 2024: hengästyttävä lista – ainakaan nämä automallit eivät näe uutta mallivuotta

Automarkkinat uusiutuvat, ja jälleen on aika sanoa kiitos ja näkemiin isolle liudalle automalleja.

Autovuosi 2023 alkaa olla lopuillaan, ja tässä kohtaa uskaltaa melkein todeta, että mitään isompia uutisia sen kummemmin lopetuksista kuin uutuuksistakaan ei ole luvassa. Katseet kääntyvät siis vuoteen 2024, jonka on määrä tuoda tullessaan merkittäviä uutuuksia, mutta myös monien hienojen tarinoiden päätöksiä.

Käydäänpä läpi esimerkkejä malleista, jotka automaailman tiedetään varmasti menettävän uuden vuoden myötä, joko jo hieman ennen sen alkua tai sen aikana. Listalla on pääasiassa meikäläisillä markkinoilla myytyjä autoja, mutta muutama on päässyt sinne myös muunlaisen merkittävyytensä kautta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

A niin kuin Audi

Jos aloitetaan aakkosten kärkipäästä, ensimmäisenä vastaan tulee kaksi Audi-mallia, joista kumpaakin voi hyvällä omallatunnolla kutsua urheiluautomaailman ikoneiksi. Samalla kumpikin nykyinen tuotantomalli päättää koko mallisarjan.

TT Roadster Final Edition

Audi TT oli 25 vuoden ajan kolmessa eri sukupolvessa valmistettu etuvetopohjainen urheiluauto, joka toimi myös piristävänä arkiautona. Tuotanto on jo päättynyt useiden erilaisten final edition -erikoisten myötä.

Audi R8 puolestaan oli keskimoottorinen superauto, Lamborghini Gallardon ja myöhemmin Huracánin sukulainen, jota valmistettiin kahdessa sukupolvessa vuodesta 2006. Kyseessä oli hyvin suurella todennäköisyydellä Audin historian viimeinen V10:llä varustettu malli.

Audi A4 kokee niin ikään isoja asioita vuonna 2024. Pian on määrä esitellä auton uusi sukupolvi, joka totteleekin nimeä A5 Avant ja A5 Sportback. Näin sedan-malli on putoamassa pois pelistä. A4 tekee puolestaan ennemmin tai myöhemmin mallinimenä paluun täyssähköisenä.

Muskeliromahdus: Chevy Camaro, Dodge Challenger, Dodge Charger

Muskeli- ja ponyautojen ystäville nämä uutiset ovat karua luettavaa.

Chevrolet Camaron kuudennen sukupolven lopetus tapahtuu ilman suoraa seuraajaa, mutta lupaus jonkinlaisesta manttelinperijästä on olemassa. Kaikkien aikojen viimeinen kuutospolven Camaro on jo rullannut tehtaasta ulos, ja se edusti herkullista ZL1 1LE -mallia käsivaihteisena.

Dodge Challenger saatettiin viimeiselle matkalleen järjettömän Demon 170 -erikoismallin myötä. 1,66 sekunnissa nollasta sataan kiihtynyt Demon 170 päätti Challengerin 15-vuotisen tuotantotaipaleen lähes muuttumattomana. Camaron ja Challengerin myötä muskelimarkkinoita jää kannattelemaan yksin Ford Mustang.

Myös neliovinen muskelisedan Charger painelee auringonlaskuun, ja vie muuten samalla mukanaan Dodge-mallistosta Hellcat -alamalliston.

Ferrari F8 Tributo

F8 Tributo ja Spider ovat 488:n seuraajia, eivätkä ne ole olleet kuvioissa kuin neljä vuotta. Syynä mallin lopetukselle ovat ilmeisesti olleet maailmanlaajuiset myyntimäärät, vaikka Euroopassa F8 kuuluu myydyimpiin Ferrareihin.

Näköjään jopa Ferrarille - autonvalmistajalle, joka pitkälti valikoi omat asiakkaansa - voi käydä niin, että jonkin yksittäisen mallin menekki tulee tavalla tai toisella aliarvioitua.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Fiat Panda (niin kuin sen nykyisin tunnemme)

Vuosi 2024 on tuomassa tullessaan myös uuden Fiat Pandan, joka korvaa vuodesta 2012 valmistetun nykyisen, joka on muuten edelleen esimerkiksi Italian myydyin automalli yli 100 000 kappaleen vuosimäärällä.

Uuden Pandan on määrä olla täyssähköinen, ja voisi kuvitella muutaman italialaisen olevan sen jälkeen hukassa autovalintansa kanssa.

Honda e

Hondan sähköautoavaus Euroopassa oli pirteä ja hauska, mutta valitettavasti laukaus jäi sen osalta jollain tavalla piippuun. Japanissa myynti jatkunee edelleen, mutta Euroopassa Honda korvaa tämän sähköisillä crossovereilla, kuten e:Ny1:llä.

Honda e

Mercedes-Benz: viisi mallia leikkuriin

Mercedes-Benzillä on tavoitteenaan supistaa 33 korimallin mahtimallistonsa vuosikymmenen loppuun mennessä ainoastaan 14:ään malliin.

Tässä kohtaa Mercedestä auttaa tavoitteessaan uusi CLE-sarja, joka tulee myyntiin kovakattoisena coupéna sekä lisäksi avomallisena. Kahden uuden mallin myötä lähteä saavat siis sekä C- että E-sarjan coupé- ja cabriolet-mallit. Kaikkien niiden tuotanto on toki hyvän aikaa sitten loppunut, mutta CLE-sarjan tulo varmistaa, että ne eivät saa enää suoria seuraajia ja mallisarjat päättyvät.

Mercedes-Benz CLS Coupé (BR 257), 2021

Viides leikkuriin menevä malli on "neliovinen coupé", E-sarjaan perustuva CLS, joka katoaa markkinoilta kolmannen sukupolvensa päätteeksi. Kuulemma kovin kauaa aikaa ei ole myöskään CLS:n sukulaismallilla, Mercedes-AMG GT 4-ovisella coupélla, jota parhaillaan valmistetaan Uudessakaupungissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Porsche Panamera Sport Turismo

Vaikka Panameran farmariversio - kuten itse Panamerakaan - ei ole kaikkien mielestä maailman kaunein auto, kertoo Sport Turismon lakkauttaminen Panameran merkittävän uudistuksen jälkeen omaa farmariautojen tilasta maailmassa.

Mikäli Porschensa todella haluaa jatkossa farmarimallisena, on käännyttävä sähköisen Taycanin puoleen joko Sport Turismona tai elämäntapafarmari Cross Turismona.

Volkswagen Passat sedan ja Arteon

Yhdeksännen polven VW Passat tullaan Euroopassa tuntemaan pelkästään farmarimallisena. Kun B9 siis saavuttaa ensi vuoden puolella fyysisesti rannikkomme, jää sedan-mallinen Passat osaltamme historiaan - kaikkiaan puolen vuosisadan jälkeen. Jatkossa ainoa vaihtoehto ostaa ylipäätään sedan-mallinen Volkswagen on sähköinen ID.7.

Volkswagen Passat

Niin ikään Passatin sulavammin muotoiltu sisarmalli Arteon, joka korvasi aiemman CC:n ja sitä edellisen Passat CC:n, on sekä neliovisena että farmarina katoamassa.

Volkswagen Arteon

Jonkinlainen johtopäätös

Äskeisen, melko hengastyttävänkin listan jälkeen voi tehdä omia johtopäätöksiä siitä, mihin suuntaan automaailma on tämän perusteella menossa. Kuinka monta katumaasturia tai crossoveria oli lakkautettavien joukossa? Mitä autoluokkia suurin osa lakkautettavista malleista edusti? Mitä käyttövoimia suurin osa lakkautettavista malleista edusti?

Vaikka asian yrittäisi kääntää kuinka päin tahansa, juuri nyt näyttää siltä, että automaailma on kulkemassa aina vain yksipuolisempaan ja vähemmän rohkeaan suuntaan.

Teksti: Benjamin Helander Kuvat: valmistajat

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat