30.1.2020 Liikenne Avittavatko uudet tuet kaasuautoilun kasvuun? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Biokaasun liikennekäyttöä aiotaan edistää monin uusin tukimuodoin – luvassa on myös tankkausasemaverkoston tihentyminen. Valtiovalta aikoo edesauttaa kaasuautoilun suosiota uusin keinoin. Pääministeri Sanna Marinin (sd) hallitusohjelman mukaan Suomelle aiotaan laatia kansallinen biokaasuohjelma, jonka avulla on tarkoitus lisätä biokaasun/biometaanin käyttöä autojen polttoaineena. Valtion kirstusta varataan rahaa erilaisiin tukimuotoihin, jotta biokaasuala vahvistuisi. Autoilijan kannalta se voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että kaasutankkausasemien verkosto tihentyisi nykyisestä – ja kaasuautoilusta tulisi aito vaihtoehto entistä useammalle.Hallitus on jo aiemmin linjannut, että Suomi vähintään puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 tasoon verrattuna.Kansallista biokaasuohjelmaa valmistellut Työ- ja elinkeinoministeriön (TEM) työryhmä, joka on saanut valmiiksi loppuraportin. Se luovutettiin elinkeinoministeri Mika Lintilälle (kesk).TEM:n asettama työryhmä etsi keinoja, joilla lisätä fossiilisia polttoaineita korvaavan biokaasun tuotantoa ja käyttöä Suomessa. Elinkeinoministeri Lintilä hehkuttaa biokaasun monia mahdollisuuksia.– Biokaasun tuotanto ja käyttö edistävät monia myönteisiä asioita: maatalouden ravinnekierto tehostuu ja liikenteen päästöt vähenevät. Hyötyjen saaminen edellyttää alan toimintaedellytysten kehittämistä tukien, sääntelyn ja neuvonnan avulla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLuvassa lisää tankkausasemiaTuoreimmassa Moottorissa 2/2020 haastateltu VTT:n johtava tutkija Juhani Laurikko on tutkinut vuosikymmeniä autoliikenteen ympäristövaikutuksia. Laurikon arvion mukaan liikenteen päästötalkoissa kaasu on helpoin uusista käyttövoimista: biokaasulla ajettaessa päästöt vähenevät reippaasti, mutta pullonkaulana on harvahko jakeluverkosto.Epäkohta nousee esiin myös tuoreessa raportissa, jonka mukaan merkittävin este kaasukäyttöisen auton hankkimiselle on jakeluasemien huono kattavuus. Raportin mukaan julkisen talouden suunnitelmissa ja tulevissa budjeteissa tulisi pyrkiä varmistamaan, että kestävästi tuotettua biokaasua edistäville tukiohjelmille varataan riittävät määrärahat ja jatkuvuus.Muutaman miljoonan tukisummiaJakeluasemia on viime vuosina rakennettu aiempaa enemmän. Kehityksen taustalla on vuonna 2018 käyttöönotettu jakeluinfrastruktuurituki, jonka määrät eivät kuitenkaan päätä huimaa. Vuonna 2019 tukiohjelman kokonaisbudjetti oli kolme miljoonaa euroa, josta puolet oli varattu biokaasutankkausasemille. Tukea voidaan myöntää yrityksille, kunnille ja muille yhteisöille.Työryhmä ehdottaa, että biokaasuohjelmalle varattua määrärahaa käytetään kaasun tankkausasemien jakeluinfrastruktuurituen nostamiseksi, jotta jakeluasemaverkostoa saadaan kasvatettua nopeasti. Kuluvan vuoden tavoite saavutetaan, arvioidaan raportissa. Tavoitteen mukaisesti vuoden loppuun mennessä Suomessa on paineistetun maa- ja biokaasun (CNG, CBG) tankkausasemia suurimmilla kaupunkiseuduilla sekä kaikkien pääväylien varsilla yhteensä noin 50 kappaletta.Verotuksen vauhdittamanaRaportin mukaan biokaasualan kehityksen merkittävimmät haasteet liittyvät toiminnan heikkoon kannattavuuteen. Sitä voitaisiin parantaa investointikustannuksia alentamalla sekä lopputuotteista saatavaa myyntihintaa parantamalla.Kaasuautojen suosio kasvanee polttoaineen jakeluverkoston laajentuessa.Veromuutoksilla voitaisiin edistämään biokaasun kilpailukykyä liikennepolttoaineena. Yksi keino vähäpäästöiseen liikenteeseen pyrittäessä on se, että biokaasun verotus muokataan ympäristöveromallin mukaiseksi. Biokaasu olisi veromallin mukaisesti hiilidioksidiverotonta, koska tyypillisesti biokaasun raaka-aineet olisivat jätteitä ja tähteitä. Siten biokaasun vero olisi noin 1/3 maakaasun verosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKattava edustus eri tahojaTyöryhmässä oli edustus viidestä ministeriöstä (TEM, MMM, YM, LVM ja VM). Työryhmän pysyvät asiantuntijat tulivat Bioenergia ry:stä, Energiateollisuus ry:stä, Envitecpolis Oy:stä, Gasum Oy:stä, Luonnonvarakeskus Lukesta, MTK ry:stä, SEO:sta, Suomen Biokierto ja Biokaasu ry:stä, Suomen Kaasuyhdistys ry:stä ja SYKE:stä. Työryhmä järjesti myös asiantuntijoiden kuulemistilaisuuden.Työryhmän suositukset esitellään ilmasto- ja energiapoliittiselle ministerityöryhmälle keväällä. Autoliitto: autoilijalle vapaus valita käyttövoima Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen on korostanut, että autonostajilla eli tavallisilla suomalaisilla yksityisautoilijoilla tulisi olla tulevaisuudessakin monenlaisia vaihtoehtoja ja käyttövoimia: bensiiniautoja, dieselautoja, kaasuautoja ja hybridejä sekä täyssähköautoja. – Vaihtoehtoisilla biopolttoaineilla on niilläkin merkittävä rooli, ja ne toimivat nykyisessä autokannassa. Tarjolla tulisi olla monenlaisia käyttövoimia, sillä liikkumistarpeetkin ovat moninaiset. Juha Sipilän (kesk) hallituksen asettamat tavoitteet kaasuautojen määrästä vuonna 2020 on saavutettu kaksinkertaisesti, sillä viime vuoden lopussa Suomen teillä liikkui liki 10 000 kaasuautoa. Saavutus on hyvä, vaikkakin kaasuautojen osuus on vielä varsin pieni yli 2,7 miljoonan auton henkilöautokannasta. Vuoden 2030 tavoitteena on vähintään 50 000 kaasukäyttöistä henkilö- ja 3 000 pakettiautoa. Kaasukäyttöisten ajoneuvojen tulevaisuus riippuu suuresti siitä, miten EU:n autovalmistajia koskevat hiilidioksidipäästöjen raja-arvot jatkossa kehittyvät. Tiukat ja tiukentuvat raja-arvot ohjaavat kehitystä voimakkaasti kohti sähköautoja, arvioidaan VTT:n Gaselli-tutkimushankkeessa. Käyttövoimavero kismittää Yksi hidaste suosion kasvulle on kaasuautoille sälytetty käyttövoimavero. – Käyttövoimavero tulisi poistaa kaasuautojen osalta. Kaasuautojen huima kasvutahti sekä laaja-alainen biokaasun käyttö nykyverotuksesta huolimatta kertoo, että kyseessä on todella kilpailukykyinen päästötön vaihtoehto, kaasuautoilua edistävän Kaasuautoilijat ry:n puheenjohtaja Jani Hautaluoma muistuttaa. Biokaasun osuus kaikesta kaasuautoihin tanka- tusta kaasusta oli Tilastokeskuksen mukaan Suomessa vuonna 2018 noin 59 prosenttia. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Työ- ja elinkeinoministeriö, Biokaasuohjelmaa valmistelevan työryhmän loppuraportti 3:2020, Autoliitto, VTT:n Gaselli-tutkimushanke, Tilastokeskus, Kaasuautoilijat ry Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Nissanin Suomessakin edustava kiinalaisyhteistyökumppani sai heitettyä upouuden Patrolin pakotemuurin yli Venäjälle 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin